فونیکسریمکسبهتام

افزایش ۱۰ دقیقه‌ای مقاومت مسافران در برابر مرگ!

عصر خودرو- افشین یداللهی در سانحه تصادف درگذشت؛ این خبری بود که در روزهای پایانی سال ۱۳۹۵ جامعه هنری ایران را شوکه کرد. خبری که هرچند تلخی آن برای مدتی بسیار طولانی حفظ خواهد شد، اما به نظر می‌رسد نتوانسته تاثیری عملی در تعداد تلفات جاده‌ای کشور داشته باشد.

افزایش ۱۰ دقیقه‌ای مقاومت مسافران در برابر مرگ!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، در طول سال‌های گذشته تعداد زیادی از خانواده‌های ایرانی به دلیل حوادث جاده‌ای و تصادفاتی که به ثبت رسانده‌اند یا مجبور به وداع با اعضای خانواده خود شدند یا برای سال‌ها با مشکلات و مسائل حادث شده از این اتفاقات تلخ دست و پنجه نرم کردند.

    با وجود آنکه در طول سال‌های گذشته آمار تلفات جاده‌ای به شکلی مداوم کاهش پیدا کرده اما هنوز در طول یک سال حدود 14 هزار ایرانی به دلیل تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند. آماری که چندصد برابر رقمی است که به دلیل سقوط یک هواپیما یا برخورد دو قطار به یکدیگر حاصل می‌شود.

    هرچند پیگیری‌های صورت گرفته در حوزه‌های فرهنگی و البته حوزه‌های اجرایی مانند بالا بردن نظارت بر عملکرد رانندگان توانسته قدری سرعت تلفات را در جاده‌های ایران را کاهش دهد اما همچنان رقم نهایی به دست آمده اختلاف بسیار زیاد با استانداردهای بین‌المللی دارد. اتفاقی که به نظر می‌رسد در نوروز امسال نیز ادامه یافته است.

    طبق آمار اعلام شده از سوی معاون سازمان راهداری در هر 70 دقیقه سفرهای نوروزی امسال یک نفر به‌طور میانگین در تلفات جاده‌ای جان خود را از دست داده است. هرچند این عدد نشان‌دهنده افزایش 10 دقیقه‌ای مقاومت مسافران در برابر مرگ بوده و از 60 دقیقه سال گذشته بهبودی نسبی پیدا کرده است، اما این آمار نشان از آن دارد که به‌طور میانگین روزانه 20 نفر در طول سفرهای نوروزی در جاده‌های ایران جان خود را از دست داده‌اند.

    البته آمار ارائه شده از سوی سازمان راهداری یک علامت سوال مهم را نیز به وجود می‌آورد. اگر آمار تلفات سالانه جاده‌ای ایران را حدود 14 هزار نفر تخمین بزنیم به‌طور میانگین در هر روز بیش از 40 ایرانی در راه‌های ایران به کام مرگ می‌روند. در شرایطی که در سفرهای نوروزی تعداد مسافران به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابند و موضوع تجربه رانندگی نیز تفاوت می‌کند، آمار مرگ 20 نفر در طول یک روز نشان‌دهنده فاصله جدی با میانگین سالانه است، موضوعی که می‌تواند تفاوت جدی سفر در نوروز سایر ایام سال را نشان دهد.

    با وجود آنکه فاجعه‌هایی مانند سقوط هواپیما یا برخورد قطارها به یکدیگر به عنوان حوادثی دردناک در ذهن مردم ایران ثبت شده‌اند، اما به نظر می‌رسد همچنان فاجعه اصلی در جاده‌های ایران رخ می‌دهد. جایی که آمار بهبود یافته آن نشان از مرگ یک ایرانی در هر 70 دقیقه دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو