فونیکسریمکسبهتام

معرفی روش‌های تقویت پیشرانه خودرو به سبک اتمسفریک

بیش‌فعالی از نوع خودرویی

عصر خودرو- فرقی نمی‌کند پیر باشید یا جوان، همه افراد دوست دارند تا خودرویشان شتاب و سرعت بالایی داشته باشد و بتوانند از دیگران سبقت بگیرند. در کشور ما در حال حاضر خودرو‌های پر‌شتاب و سریع نظیر پورشه، بنز، ب‌ام‌و و بسیاری از برندهای محبوب دیگر دارای قیمت‌هایی گزاف است و تنها قشرهای مرفه و ثروتمند توانایی خریداری این خودرو‌ها را دارند.

بیش‌فعالی از نوع خودرویی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو»، افرادی که خودروهایی میان‌رده یا حتی ارزان‌قیمت دارند، آرزوی رسیدن به شتابی نظیر این خودرو‌ها را دارند و برای رسیدن به این آرزو به تیونینگ خودرو متوسل می‌شوند. تیونینگ و تقویت خودرو نیاز به علم و مهارت بالایی دارد بنابراین در هر قسمت از این علم باید دقت کافی و تجربه لازم را داشته باشید.برای اضافه کردن یا تعویض هر قطعه از خودرو باید تمام جوانب را بسنجید و سپس اقدام به تعویض کنید.در این مقاله سعی داریم شما را با انواع روش‌های مورد استفاده در تیونینگ اتمسفریک خودرو آشنا کنیم.

    تیونینگ اتمسفریک
    به طور کلی تیونینگ پیشرانه خودرو به دو دسته اتمسفریک(بدون سیستم پرخوران) و پرخوران (با توربوشارژر یا سوپرشاژر) تقسیم می‌شود. روش‌های تقویت اتمسفریک عموما هزینه کمتری نسبت به پرخوران دارد و در این روش طول عمر‌‌ پیشرانه نسبت به پرخوران بیشتر خواهد بود. شما باید به بودجه‌ای که برای تیونینگ خودرویتان در نظر می‌گیرید توجه کنید تا بتوانید از میان روش‌های مختلف، روشی را که مناسب با بودجه شماست، انتخاب کنید‌. در زمینه تیونینگ اتمسفریک تاثیر روش‌های مختلف کاملا بستگی به نوع و حجم پیشرانه خودرو دارد.

    چیپ تیونینگ
    برنامه‌ریزی ECU یا ریمپ‌کردن کامپیوتر خودرو یا چیپ تیونینگ (Chip Tuning) یکی از ابتدایی‌ترین و کم‌هزینه‌ترین عملیاتی است که در زمینه تقویت پیشرانه می‌توان انجام داد. ECU در حقیقت مغز پیشرانه خودرو است و هرگونه رفتار و وظیفه خودرو را کنترل می‌کند. کامپیوتر خودرو برای کنترل موارد مختلفی نظیر نحوه جرقه‌زنی شمع‌ها، میزان هوای ورودی به پیشرانه، دمای هوا، میزان اکسیژن سوخته نشده در اگزوز، میزان سوخت منتقل شده به پیشرانه و بسیاری از موارد دیگر برنامه‌ریزی شده است.برنامه‌‌ای که سازنده‌ روی کامپیوتر خودرو ایجاد می‌کند باید با انواع شرایط آب و هوایی و سوخت سازگار باشد. از طریق ریمپ و برنامه‌ریزی مجدد می‌توان تغییراتی در نرم‌افزار کامپیوتر انجام داد تا از این طریق بتوان به توان و گشتاور بیشتری دست یافت. این تغییرات در خودرو‌های اتمسفریک می‌تواند وابسته به نوع و حجم پیشرانه تا 10 الی 15 درصد افزایش توان را به همراه داشته باشد. ریمپ کردن ECU عمدتا به منظور افزایش پاشش سوخت انجام می‌شود و این عمل افزایش مصرف سوخت و در مقابل شتاب بیشتری را برای خودرو به ارمغان می‌آورد. علاوه بر این موارد باید توجه داشته باشید که برنامه‌ریزی مجدد کامپیوتر می‌تواند منجر به ابطال گارانتی خودرو شود.

    تقویت سیستم سوخت‌رسانی
    اعمال تغییرات در سیستم سوخت‌رسانی خودرو تنها در کنار ریمپ کردن ECU می‌تواند تاثیر خود را نشان دهد.از جمله این اقدامات می‌توان به استفاده از پمپ سوخت فشار بالا، استفاده از سوزن‌های انژکتور یا کاربراتور‌های با دبی پاشش سوخت بالاتر و تغییر در منیفولد هوا به منظور افزایش حجم ورودی هوا به پیشرانه اشاره کرد. انجام هر یک از این کار‌ها به‌تنهایی تاثیری در عملکرد خودرو ندارد و انجام تمامی این کارها به صورت همزمان، پاشش سوخت بیشتر، توان بیشتر و در مقابل افزایش مصرف سوخت را به همراه دارد.

    فلایویل سبک
    فلایویل به طور مختصر یک دیسک فلزی است که به پیشرانه خودرو متصل است و ضمن انتقال نیرو، استارتر به میل‌لنگ به هنگام استارت زدن کمک می‌کند تا پیشرانه به صورت آرام و نرم کار کند. این قطعه در مقابل تغییر سرعت دوران و گشتاور‌های نامنظم مقاومت می‌کند و باعث یکنواخت نگه داشتن چرخش پیشرانه می‌شود. با توجه به وزن فلایویل و سنگین یا سبک‌بودن آن، این قطعه می‌تواند در مقابل تغییر سرعت مقاومت کند و این عمل مانند یک شمشیر دولبه است. سنگین‌بودن فلایویل باعث می‌شود که سرعت پیشرانه به سختی تغییر کند و این عامل باعث می‌شود در دور پایین به دلیل اینرسی ذخیره شده در فلایویل پیشرانه چرخش ایده‌آل را بدون خاموش‌شدن حفظ کند. در خودروهای مسابقه‌ای و مواردی از این قبیل خودرو باید عکس‌العمل سریع‌تری داشته باشد بنابراین از فلایویل سبک‌تر به منظور ایجاد تغییرات سریع‌تر در سرعت و ایجاد توان بیشتر استفاده می‌شود. میزان سبک‌شدن فلایویل بستگی به موارد استفاده و همچنین به بالانس‌بودن فلایویل در حالت سبک‌شده بستگی دارد.فلایویل باید با دقت و علم و مهارت کافی سبک شود و توجه داشته باشید که این نوع از فلایویل‌ها برای مقاصد مسابقه‌ای مناسب است و مناسب جاده و شهر نیست.

    میل بادامک مسابقه‌ای 
    زمان‌بندی باز و بسته‌شدن سوپاپ‌ها بسیار مهم است و میل‌سوپاپ مسابقه‌ای از طریق تغییر در زمان باز و بسته‌شدن سوپاپ‌ها به افزایش قدرت پیشرانه کمک می‌کند. با توجه به نوع و طراحی میل سوپاپ، نوع پیشرانه و حجم آن، تغییر این قطعه می‌تواند تغییرات محسوسی در قدرت از خود برجای بگذارد. برای تهیه یک میل سوپاپ باید به عوامل مختلفی نظیر جنس‌، برند، میزان بسته‌بودن سوپاپ بر حسب درجه گردش میل سوپاپ، میزان درجه‌ای که هر دو سوپاپ ورودی و خروجی با هم باز هستند، محدوده‌ای از دور موتور که در آن میل سوپاپ حداکثر کارایی را دارد، ارتفاع برجستگی بادامک از سطح دایره، میزان درجه باز بودن سوپاپ ورودی و خروجی بر حسب گردش میل‌لنگ و میزان درجه‌ای که میل سوپاپ تا آخرین حد سوپاپ‌ها را باز می‌کند، توجه داشت.

    فیلتر هوای اسپرت 
    به منظور افزایش میزان هوای ورودی به پیشرانه می‌توان از فیلتر هوای اسپرت استفاده کرد. این فیلتر‌ها به دلیل دارا بودن منفذ‌های درشت‌تر می‌تواند هوا را به مقدار بیشتری به داخل پیشرانه بفرستد. از ضررهای این فیلتر‌ها می‌توان به ورود گرد و خاک بیشتر به پیشرانه نسبت به فیلتر استاندارد اشاره کرد.استفاده از اینگونه فیلتر‌ها با توجه به نوع و حجم پیشرانه می‌تواند 3 الی 15 اسب بخار به قدرت خودرو بیفزاید.

    هدرز 
    این قطعه معمولا به جای منیفولد چدنی استاندارد خودرو نصب می‌شود و در حقیقت جزئی از سیستم اگزوز خودرو محسوب می‌شود. منیفولد استاندارد نصب شده روی خودرو‌ها عموما از جنس چدن است و معمولا کارخانه‌های سازنده خودرو اقدام به نصب هدرز نمی‌کنند. منیفولد چدنی دارای قسمت‌های ناصاف و غیرصیقلی است به همین دلیل برای مقاصد مسابقه‌ای معمولا از هدرز استفاده می‌شود. هدرزهای استاندارد ویژه هر خودرو بر اساس قوانین سیالات به شکل دقیق طراحی  و به صورت دقیق خم‌کاری و صیقل داده می‌شود و به این دلیل افزایش قدرت،کاهش مصرف سوخت و تنفس بهتر پیشرانه را به دنبال دارد. هدرز‌ها عموما از آلیاژ‌های گران‌قیمت نظیر استیل یا فولاد ساخته می‌شود و به سبب صیقلی‌بودن داخل لوله‌ها گاز‌های ناشی از احتراق به صورتی بهتر از پیشرانه خارج می‌شود و همچنین این صیقلی بودن باعث کاهش اصطکاک گازهای خروجی و در نتیجه باعث تنفس بهتر پیشرانه می‌شود. استفاده از این قطعه وابسته به نوع و حجم پیشرانه عموما می‌تواند بین 5 الی 20 درصد به قدرت و گشتاور تولید شده توسط پیشرانه بیفزاید.

    صفحه کلاچ مسابقه‌ای 
    امروزه انواع مختلفی از کیت کلاچ‌ها برای خودرو‌ها وجود دارد و عموما به دو دسته فنردار و بدون فنر تقسیم می‌شود. کیت کلاچ‌های فنردار به منظور کاهش ارتعاشات در شروع حرکت برای استفاده شهری و کیت کلاچ‌های بدون فنر برای مقاصد مسابقه‌ای مناسب است.
    استفاده از کیت کلاچ‌های بدون فنر باعث می‌شود تا نیرو بسیار سریع از پیشرانه به گیربکس و بدون کوچک‌ترین وقفه منتقل شود به این دلیل از اینگونه کلاچ‌ها در مسابقه استفاده می‌شود. باید توجه داشت که استفاده از اینگونه کیت کلاچ‌ها به دلیل نداشتن فنر باعث ایجاد فشار ناگهانی و زیاد‌ روی دسته موتور‌ها، دسته گیربکس و اتصالات میل گاردان شده و منجر به کاهش عمر مفید این قطعات می‌شود.

    افزایش حجم پیشرانه
    یکی از اساسی‌ترین روش‌های تیونینگ اتمسفریک خودرو افزایش حجم پیشرانه است. افزایش حجم پیشرانه را می‌توان از طریق افزایش قطر پیستون‌ها انجام داد. علاوه بر افزایش قطر پیستون‌ها باید به جنس و وزن آنها نیز توجه کرد. پیستون‌های استاندارد کارخانه عموما درای سر تخت و صاف است و وزن زیادی نسبت به نمونه‌های آلومینیومی دارد.
    پیستون‌هایی که از آلیاژ آلومینیوم و به روش فورج‌کاری تهیه شده است به دلیل وزن کمتر و ضریب انتقال حرارت بالاتر و دوام بیشترعملکرد بهتری دارند اما در مقابل از قیمت بالاتری نیز برخوردارند. علاوه بر پیستون‌های سرتخت می‌توان از پیستون‌های سرگنبدی و پیستون‌های مقعر استفاده کرد.استفاده از پیستون‌های گنبدی شکل به منظور افزایش میزان تراکم و افزایش قدرت انفجار است.
    در زمینه تیونینگ اتمسفریک خودرو باید توجه داشته باشید که اعمال روش‌های مختلف به منظور افزایش قدرت و گشتاور خودرو از جمله افزایش حجم پیشرانه روی میل‌لنگ تاثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث ایجاد خستگی در این قطعه و حتی در مواردی به ایجاد شکست منجر شود. استفاده از میل‌لنگ‌هایی که به روش فورج کاری ساخته شده، بهترین انتخاب است. اینگونه میل‌لنگ‌ها توانایی بیشتری برای مقابله با نیرو‌ها دارد اما در مقابل قیمت بالاتری دارند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو