فونیکسریمکسبهتام

تست فنی و بررسی هیوندای آزرا GLS و تویوتا کمری SE؛

بر مدار ۸۵ درجه

عصر خودرو- در ابتدا باید بدانیم که کمری و آزرا در واقع رقبای هم نیستند و فقط در کشورمان به خاطر قرارگیری در یک بازه قیمتی، به رقیب هم تبدیل شده اند.

بر مدار ۸۵ درجه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، تویوتا کمری در واقع رقیب هیوندای سوناتا محسوب میشود و رقیب هیوندای آزرا نیز، تویوتا آوالون خواهد بود.

    طراحی خارجی

    کمری مورد بحث دارای رینگ های 17 اینچی آزرایی به جای نمونه های فابریک 17 اینچی 5 پره است و همچنین چراغ های آن نیز تغییر کرده اند که نمایی به روزتر و شکیل تر به آن داده است. اما به طور کلی نسخه se دارای فلاپ هایی در زیر سپر عقب و جلو، رکابها و روی صندوق به همراه رینگهای 17 اینچی به جای نمونه های 16 اینچی دیگر مدلهای کمری است که چهره خسته و تکراری آن را تا حد زیادی به روزتر و البته اسپرت تر نشان میدهد. این در حالی است که آزرا به عنوان خودرویی لوکس طراحی شده که با وجود قدیمی بودن در بازار کشورمان، اما از کمری های Glx و Gl چهره قابل قبولتری دارد. با این حال، انتخاب چهره و ظاهر یک امر سلیقه ای است و نمی توان نسخه ای از برتری یک خودرو با طراحی اسپرت یا یک خودرو با طراحی متمایل به لوکس برای همه پیچید. تویوتا کمری همیشه خودرویی با طرح محافظه کارانه داشت که این محافظه کاری در مدلهای 2001 تا 2006 به اوج خود رسید و آنقدر تویوتا چاشنی این احتیاط را بالا برد که با وجود فروش بالایش، نتوانست در برابر رقیب دیرینه اش یعنی هوندا آکورد مقاومت کند. اما تویوتا در نسل بعدی با کمک خطوطی نسبتا اغراق آمیز، یک طرح نوآورانه را در آن روزها بیرون داد که بر اساس یک اصل که هرچه طرحی عجیبتر و شلوغتر باشد، زودتر تکراری و خسته کننده میشود، این روزها به یک خودرو با این ویژگی ها تبدیل شده است. اما آزرا اوج گیری خود را از نسل دومش شروع کرد که در واقع مثل نسل اول بر اساس یک محصول میتسوبیشی بنا شده بود. سپس در نسل سوم موسوم به XG که در برخی از بازارها برای اولین بار نامGrandeur  بر آن گذاشته شد، توانست اولین محصول اختصاصی خود را طراحی کند و در نسل بعدی که آزرا داستان ما باشد، با یک طراحی لوکس تر و البته ساده، چاشنی لوکس بودن را همراه با سادگی در هم آمیزد تا طرحی خلق کند که دیرتر خسته و تکراری شود.

    کابین و امکانات رفاهی و ایمنی

    کابین هر دو خودرو در زمان عرضه، طرحی نو و کاملا قابل قبول داشته اند با این تفاوت که طراحی آزرا کمی ساده تر به نظر می آید و البته ارتفاع کمتر داشبورد در رو به روی راننده نیز در این زمینه بی تاثیر نیست. با این حال ارگونومی در هر دو کابین در حد بالایی است و کیفیت متریال داخلی نیز در هر دو باجی به هم نمی دهند. با این حال صندلی های چرمی آزرا در برابر صندلی های پارچه ای کمری، همان حس لوکس تر بودن را تداعی می کنند که طرح روشن کابین آزرا در برابر طرح مشکی کمری نیز بر این حس می افزاید. فرمان هر دو خودرو خوش دست است که البته طرح چرم و چوب آزرا حس بهتری پدید می آورد و در مقابل طرح سه پره فرمان سری se کمری، حس اسپرت تری را منتقل میکند. صفحه نمایش کیلومتر در هر دو خوانا بوده و راننده به لطف قرارگیری در پشت فرمانی که در هر دو خودرو در 6 جهت تنظیم میشود، به خوبی به اطلاعات لازم دست پیدا میکند. البته آزرا در این بخش به خاطر تیره بودن شیشه و روشن شدن چراغهای این قسمت به محض روشن شدن خودرو حتی در روز، حس نوین تر و لوکس تری به راننده میبخشد. فضای صندلی چه در ردیف عقب و چه در جلو برای افرادی حتی با قد 190 سانتیمتر نیز راحت و جادار است که البته از خودرویی در این کلاس، همین انتظار میرود.

    اما اگر به بحث امکانات رفاهی و ایمنی بپردازیم، تویوتا کمری با فاصله بسیار زیادی در پشت آزرا قرار میگیرد که این کمبود امکانات را میتوان حتی در مدلهای روز این خودرو نیز دید که ناشی از سیاست واردکنندگان برای ارائه یک خودرو با کمترین امکانات و بالاترین قیمت است که در تمام مدلهای تویوتا نسبت به رقبایشان دیده میشود. آزرا در مدلهای فول آن دارای پکیج کاملی از ایربگ که در مراجع مختلف بین 8 تا 12 عدد ذکر میشود، کروز کنترل، سیستم پایداری الکترونیکی ESP، سیستم ترمز ضدقفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، تنظیم برقی صندلیهای جلو با دو حافظه برای راننده، تنظیم برقی فرمان، آینه های برقی تاشو با گرمکن و راهنما و تغییر زاویه در هنگام دنده عقب گرفتن، گرمکن صندلی های جلو با 5 حالت، پرده عقب برقی،  سانروف برقی، برف پاک کن حساس به باران، کامپیوتر سفری، شیشه شور چراغ های جلو، شیشه های کاهنده نور آفتاب، سیستم صوتی با 8 بلندگو با مارک Infinity، سیستم تهویه مطبوع دوگانه دیجیتال، آینه وسط الکتروکرومیک و... است. در مقابل کمری در نمونه های فول هم دارای دو ایربگ است و فقط در مدلهای LE آن، صندلی شاگرد هم برقی است. همچنین کمری از لیست امکانات آزرا فقط سیستم ترمز ABS و EBD به همراه کروز کنترل، فرمان با تنظیمات در عمق و زاویه اما به صورت دستی، سیستم صوتی با خشاب 6 تایی در مدلهای سفارشی، کامپیوتر سفری برای نمایش اطلاعات مصرف سوخت و...، سیستم ضدسرقت، سانروف برقی سقف، تنظیم زاویه چراغهای جلو از کابین به صورت دستی و.... را دارد و خبری از گرمکن صندلی، حافظه دوتایی صندلی، فرمان با تنظیم برقی، سیستم تهویه مطبوع دیجیتالی دوگانه، ایربگهای پرده ای و جانبی، آینه های راهنمادار جمع شونده به صورت برقی و... در آن نیست.

    بررسی حرکتی

    در پشت فرمان هر دو خودرو، حسی از آرامش و اطمینان به راننده منتقل میشود که البته وضعیت قرارگیری پایین تر صندلی کمری به صورت استاندارد در کنار شیشه های جانبی کوتاه تر، حس اسپرت تری به راننده منتقل میکند و این در حالی است که آزرا دقیقا در نقطه مقابل آن قرار داشته و وضعیت کلی آن به سمت لوکس بودن حرکت میکند. موتور هر دو خودرو در نهایت آرامی کار میکند و از نظر حساسیت به فشردن پدال گاز، چندان تفاوتی باهم ندارند. در بحث هندلینگ، چندان اختلافی بین دو خودرو با توجه به دارا بودن تویوتا از رینگهای 17 اینچی وجود ندارد اما در هر دو آنها به خاطر نرم بودن وضعیت فنربندی، کفه ترازو به سمت راحتی و رفاه، بیشتر سنگینی دارد تا حس یک رانندگی اسپرت.

    آزرا دارای موتوی به قدرت 235 اسب بخار با 304 نیوتن متر گشتاور است که همین اختلاف نیروی تولیدی باعث میشود تا شتابگیری و قدرت مانور آن در برابر کمری یک سر و گردن بالاتر قرار بگیرد. اما در این بین کمری نیز به خاطر گیربکسی که نسبتا سریعتر عمل میکند و همچنین وزن کمتر، باز هم شتابگیری خوبی ارائه میکند. ولی در زمان سنگین بودن هر دو خودرو و یا قرارگیری در سینه کش های جاده، آزرا به لطف داشتن 304 نیوتن متر در مقابل موتور 218 نیوتن متری کمری، هیچ کمبودی از قدرت و کشش را به راننده منتقل نخواهد کرد و در هر دندهای با هر وضعیتی، موتور توانایی کاملی برای شتاب گیری و شلیک خودرو به سمت جلو دارد.

    نتیجه گیری

    هر دو خودرو در یک بازه قیمتی قرار دارند و از نظر وضعیت قطعات یدکی و تعمیرکاران و بازار دست دوم نیز چندان تفاوتی با هم ندارند. کیفیت مونتاژی و تولیدی در هر دو خودرو برای روزهایی که عرضه شده بودند، بالاست. اما در این بین کابین آزرا وضعیت مطلوب تری در درازمدت از خود نشان داده است که البته نوع نگهداری نیز در آن بیتاثیر نخواهد بود. این دو خودرو دقیقا دو طرف یک سکه هستند، یعنی در یک طرف یک خودرو با قدرت و شتابگیری بالا، مصرف سوخت بالاتر، وضعیت لوکس تر با امکانات بیشتر ایمنی و رفاهی و در نقطه مقابل یک تویوتا با استهلاک پایین تر، رانندگی آرامتر و البته اقتصادی تر قرار گرفته است که در همراهی با چهره خاصش، اسپرتی تر و البته خاصتر به نظر می آید.

    کمری در نسخه se به تعداد کمتری در خیابانها و معابر نسبت به آزرا دیده میشود و با اینکه در روزهای ورودش، بسیاری از کارگاههای وطنی اقدام به seکردن نمونه های دیگر آن میکردند، اما باز هم تعداد این دو خودرو قابل مقایسه با یکدیگر نیست و این حقیقت میتواند برای افرادی که به دنبال داشتن یک خودرو خاصتر نسبت به بقیه هستند تا در پشت چراغ قرمز مشابه خودرو خود را نبینند، اهمیت داشته باشد. در کل اگر به دنبال یک رانندگی پر شتاب هستید، امکانات رفاهی برای شما در اولویت قرار دارد و از فرم طراحی بدنه آزرا لذت میبرید، این خودرو انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. اما اگر اهل یک رانندگی آرام هستید و حاضرید امکانات و قدرت مانور کمتر را فدای مصرف سوخت کمتر و استهلاک پایین کنید و از طرفی چهره خاصتری از خودرو خود انتظار دارید، کمری se انتخاب بهتری برای شماست.

    در پایان لازم است تا از همراهی آقایان مهندس شفقی و دکتر عباسنژاد به جهت در اختیار قرار دادن خودروی شان برای این رویارویی، نهایت تشکر و قدردانی را داشته باشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو