فونیکسریمکسبهتام

مقایسه مشخصات و ویژگی‌های مرسدس بنز GLA۴۵ AMG و پورشه ماکان

رقابتی که بازنده ندارد!

عصر خودرو - وقتی صحبت از شاسی‌بلندهای اسپرت باشد، احتمالا قبل از هر چیز نام مدل‌هایی چون مرسدس بنز ML۶۳ AMG، ب‌ام‌و X۶ M و یا جیپ گرندچروکی SRT۸ مطرح می‌شود اما این روزها در کلاس شاسی‌بلندهای کوچک و حتی کراس‌اوور‌های جمع و جور هم می‌توان مدل‌هایی را پیدا کرد که با قوای فنی مناسب، هندلینگ و پایداری قابل توجه و البته، طراحی ظاهری جذاب و جوان‌پسند، ویژگی‌های یک اتومبیل اسپرت را در اختیار شما قرار دهند.

رقابتی که بازنده ندارد!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹:۰۰
  • رقابتی که بازنده ندارد!
  • رقابتی که بازنده ندارد!
  • رقابتی که بازنده ندارد!
  • رقابتی که بازنده ندارد!
  • رقابتی که بازنده ندارد!

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، به عنوان مثال، در بازار ایران خودروهایی چون ب‌ام‌و X3 یا X4 نیز به عنوان شاسی‌بلند‌های کوچک اسپرت شناخته می‌شوند که محبوبیت زیادی هم دارند اما برای مشتریان تنوع‌طلبی که مایل به خرید مدل‌های خاص و متمایز باشند، دو گزینه دیگر یعنی مرسدس بنز GLA45 AMG و همچنین پورشه ماکان نیز وجود دارد که با قیمتی بیش از نیم میلیارد تومان به فروش می‌رسند و در واقع، هرکدام به عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین خودروهای صفرکیلومتر در بازار داخلی شناخته می‌شوند. در این میان، GLA45 AMG عضو تازه وارد بازار است که فعلا تعدادی از آن توسط ثبت سفارش‌های شرکت ستاره خاورمیانه ایرانیان (نماینده محصولات MEC Design) و تحت نام 45G MEC به کشور وارد شده است و احتمالا فروش و شماره‌گذاری آن در سال آینده انجام می‌گیرد. اما پورشه ماکان که فقط با مدل 4 سیلندر به ایران وارد می‌شود، بیش از یک سال است که در بازار داخلی حضور دارد و البته در ماه‌های اخیر، بیشتر مورد توجه خریداران قرار گرفته است. در هر حال، فارغ از فاکتورهایی چون کلاس و ابعاد، GLA45 AMG از لحاظ مشخصات فنی باید با ماکان توربو مقایسه شود اما از آنجایی که این مدل در بازار ایران موجود نیست، صرفا به خاطر کاربرد و همچنین تشابه بازه قیمت‌ها، ماکان 4 سیلندر را با GLA45 AMG مقایسه می‌کنیم و مشخصات و ویژگی‌های این دو اتومبیل را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فرزندانی کوچک از خانواده‌های بزرگ
مدل GLA در واقع کوچک‌ترین کراس‌اوور کمپانی مرسدس‌بنز است و از آنجایی که ‌روی پلت‌فرم مدل A-Class تولید می‌شود، طبیعتا در زوایای مختلف شباهت زیادی به آن دارد و حتی شاید بعضی‌ها تصور کنند که فرم چراغ جلوی آنها نیز با یکدیگر یکسان است، هرچند که در حقیقت، کاملا متفاوت هستند. اگرچه GLA45 به عنوان مدل MEC به کشور وارد شده است اما از لحاظ خصوصیات ظاهری (مانند سپر، گلگیر یا رینگ‌ها) هیچ تفاوتی با GLA45 AMG استاندارد ندارد و در واقع تغییری در کیت بدنه آن مشاهده نمی‌شود. ضمنا در حال حاضر مدل فیس‌لیفت 2018 این خودرو نیز معرفی شده ‌که از جمله تفاوت‌های آن با مدل پیش از فیس‌لیفت می‌توان به گرافیک داخلی چراغ‌های جلو و عقب، فرم سپر و ورودی‌های هوا و همچنین دفیوزرها اشاره کرد، اما فعلا نمونه‌های وارد شده از نوع پیش از فیس‌لیفت هستند هرچند احتمال دارد که سال آینده، مدل فیس‌لیفت آن نیز وارد شود. علاوه بر این مسائل، مرسدس بنز دو آپشن ظاهری، یعنی Night Package و AMG Aerodynamic Package را هم برای این مدل در نظر گرفته ‌که اولی شامل فریم دور پنجره، آینه‌های جانبی و همچنین سراگزوزهای سیاه رنگ (همراه با شیشه‌های دودی عقب) می‌شود و در صورت وجود پکیج دوم، مواردی چون براگیر‌های تیغه‌ای کوچک لبه سپر جلو و همچنین بال اسپرت عقب را مشاهده می‌کنید.
در مقابل، ماکان به عنوان کوچک‌ترین شاسی‌بلند کمپانی پورشه قرار دارد که آن هم از لحاظ ظاهری، چندان بی شباهت به برادر بزرگ خود یعنی کاین (نسل جدید) نیست، با این تفاوت که در کنار ویژگی‌های لوکس، ظاهری اسپرتی‌تر یا از نظر بعضی‌ها، فانتزی‌تر را در مقایسه با کاین به نمایش می‌گذارد. برای ماکان نیز یک آپشن ظاهری به نام Sport Design Package وجود دارد که شامل فرم متفاوت سپر جلو و ورودی‌های هوای آن، چراغ‌های مه‌شکن متفاوت و البته زیر سپر عقب هم‌رنگ بدنه و دفیوزر اسپرت می‌شود.
لازم به ذکر است که بزرگ‌ترین رینگ در نظر گرفته شده برای GLA45 AMG از نوع 20 اینچی و برای ماکان از نوع 21 اینچی است که هر دو می‌توانند به رنگ مشکی نیز باشند.

لوکس یا نیمه لوکس؟
با ورود به کابین GLA45 AMG و مشاهده جزئیاتی مانند صندلی‌های اسپرت، تزئینات فیبر‌کربنی، فریم قرمز‌رنگ دریچه‌های تهویه مطبوع (در مدل‌هایی که دارای این تریم تزئیناتی باشند)، پدال‌های آلومینیومی و همچنین غربیلک فرمان خوش‌دست و عضلانی AMG، با فضایی کاملا اسپرت و البته ارگونومیک مواجه می‌شوید که اگرچه در مقایسه با ماکان، ابعاد کوچک‌تری دارد اما به نوعی با وجود تجهیزات و آپشن‌های جالب‌توجه، راحتی و امکانات یک اتومبیل نیمه‌لوکس را نیز در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد. از طرفی در کابین ماکان به عنوان یک شاسی‌بلند کوچک لوکس، با وجود کیفیت بالاتر متریال داخلی، امکانات رفاهی بیشتر و البته کنسول و ادوات نسبتا مشابه با کاین و پانامرا، شاهد محیطی لوکس‌تر هستیم، ضمن اینکه طبیعتا به لطف ابعاد بزرگ‌تر در مقایسه با GLA، فضای سرنشینان جلو و عقب و همچنین فضای بار آن نیز بیشتر است.
از جمله تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی مشترک در مدل‌های فول آپشن این دو خودرو می‌توان به سیستم استارت و ورود بدون کلید، نورپردازی پارکابی در‌ها، پوشش چرم برای داشبورد، تزئینات چوبی یا فیبرکربنی، تنظیم برقی صندلی‌های جلو با حافظه، گرمکن صندلی‌های جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک دونقطه‌ای، نمایشگر و نویگیشن، بلوتوث، قابلیت اتصال USB و AUX، سیستم صوتی‌ هارمن کاردون (برای GLA) و بورمستر (برای ماکان)، DVD چنجر، نور‌پردازی مخفی داخل کابین، سقف پانورامیک، شیشه‌های دودی عقب، سیستم کمک پارک (پارک اتوماتیک در GLA)، دوربین عقب، چراغ جلوهای فول LED با قابلیت تنظیم هوشمند بازه نور (برای ماکان و GLA فیس لیفت)، درب برقی صندوق عقب، سیستم هشدار نقطه کور، سیستم حرکت بین خطوط، کروز کنترل هوشمند و سامانه پیشگیری از تصادف، سنسور باران و ترمز پارک الکترونیکی اشاره کرد، ضمن اینکه ماکان تجهیزات دیگری مانند تهویه صندلی‌های جلو، روکش چرم طبیعی، TV تیونر، دوربین‌های دید اطراف (که در GLA فیس‌لیفت هم موجود است) و همچنین سیستم مالتی مدیا و نمایشگرهای ردیف عقب را نیز به صورت سفارشی در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد.
در کل می‌توان گفت که مرسدس بنز GLA45 AMG در مقایسه با رقبا، تجهیزات و امکانات بسیاری خوبی را در این کلاس به نمایش می‌گذارد و حتی فضای صندوق بار آن نیز با توجه به ابعاد کوچکش، رضایت‌بخش و کاربردی است اما اگر به دنبال گزینه‌ای لوکس‌تر یا خودرویی نسبتا راحت‌تر و جادارتر برای سفرهای طولانی‌مدت و خانوادگی باشید، بهتر است به سراغ پورشه ماکان بروید.

جدال نابرابر 4 سیلندرها
همان طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، اگرچه هر دو خودرو از پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربو بهره می‌گیرند اما از لحاظ قدرت، گشتاور و همچنین شتاب‌گیری، تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. قلب تپنده GLA45 AMG که در مدل‌های CLA45 و A45 نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، قدرت قابل توجه 381 اسب بخار را همراه با گشتاور 475 نیوتن‌متری تولید می‌کند و با این حساب می‌توان گفت که قدرت و گشتاور این پیشرانه کوچک، به ترتیب 129 اسب بخار و 105 نیوتن متر بیشتر از پیشرانه ماکان است. البته باید توجه داشته باشید که مدل‌های 2015 ماکان (یعنی نمونه‌های پیش از فیس‌لیفت جزئی در نیمه 2016) مجهز به پیشرانه 237 اسب بخاری هستند که گشتاور آن نیز 20 نیوتن‌متر ضعیف‌تر از مدل‌های فعلی است. هر دو خودرو از سامانه حرکتی چهارچرخ محرک و همچنین گیربکس 7 دنده 2 کلاچ اتوماتیک، با قابلیت تعوض دستی دنده‌ها از پشت فرمان برخوردار هستند و ضمنا شتاب صفر تا صد GLA45 AMG در حالت استاندارد برابر 4.4 ثانیه و شتاب ماکان نیز 6.7 ثانیه است که البته در حالت اسپرت پلاس و استفاده از سیستم لانچ کنترل (در مدل‌های مجهز به آپشن Sport Chrono Package)، به 6.5 ثانیه کاهش می‌یابد.
بدون شک ماهیت اسپرتی در این دو خودرو باعث شده است تا قابلیت‌های درون جاده‌ای آنها بیشتر از توانایی‌های آفرود، مورد توجه طراحان قرار بگیرد و به همین خاطر برای هر دو خودرو، از سیستم‌های تعلیق اسپرت با عملکرد نسبتا سفت (در حالت استاندارد) بهره گرفته شده است که البته در صورت وجود سیستم تعلیق فعال PASM در ماکان (با قابلیت تنظیم ارتفاع) و همچنین سیستم تعلیق تطبیق‌پذیر AMG Ride Control در GLA45 می‌توان حالت رانندگی و در نتیجه سفتی و عکس‌العمل کمک فنرها را در حالت‌های مختلف تنظیم کرد. یکی دیگر از آپشن‌های جالب توجه در این دو مدل، کیت اگزوز اسپرت است که دکمه آن در ماکان‌ روی کنسول مرکزی و در GLA نیز‌ روی پانل میانی مشاهده می‌شود و در صورت فعال کردن آنها می‌توانید از صدای جذاب و گوشنواز منبع اگزوز لذت ببرید. با این تفاسیر و با توجه به اختلاف مشخصات فنی این دو خودرو، نمی‌توان ضعیف بودن ماکان 4 سیلندر در مقابل GLA45 AMG را به عنوان یک امتیاز منفی برای این مقایسه در نظر گرفت زیرا ماکان نیز نسبت به رقبای خود مانند مرسدس بنز GLC300 و یا ب‌ام‌و X3 28i، بازدهی و قوای فنی خوبی را به نمایش می‌گذارد، اما به هر حال اگر در بازار داخلی قصد خرید یک کراس‌اوور اسپرت و قدرتمند صفرکیلومتر را داشته باشید، فعلا گزینه‌ای سریع‌تر و قوی‌تر از GLA45 AMG پیدا نخواهید کرد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم