فونیکسریمکسبهتام

نجات تهران با موتور سیکلت برقی

عصر خودرو- ایده موتورسیکلت‌های برقی در سال‌های اخیر توانسته نگرانی‌های بسیاری را کاهش دهد.

نجات تهران با موتور سیکلت برقی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری ، این ایده، تمام قد در برابر موتورسیکلت‌هایی ایستاده که معضلات بسیاری را برای تهران و شهرهای بزرگ کشور پدید آورده‌اند. موتورسیکلت‌ها علاوه بر ترددهای بــی‌شـــمـــار و بـی‌قانــونی‌ها وهنجارشکنی‌هایی که در فضای شهری دارند، باری بر گرده آلودگی هوای تهران هستند و در کنار آن خطرات جانی بسیاری را در ترددهای افسارگسیخته خود برای راکبانشان و عابران پیاده به ارمغان آورده‌اند. این مثلث مهلک فقط با نسخه موتورسیکلت‌های برقی درمان می‌شود.

        ضلع اول؛ تردد‌های بی‌شمار

    یک میلیون موتورسیکلت کاربراتوری هر سال در تهران حدود 300روز فعالیت دارند و اگر هرکدام در روز فقط 5کیلومتر تردد داشته باشند، به عدد خیره‌کننده 1.5میلیارد کیلومتر تردد این وسایل نقلیه در شهر می‌رسیم. همچنین تهران 50کیلومتر طول و 30کیلومتر عرض دارد. بدین‌ترتیب با طی 160کیلومتر می‌توان یک‌بار دور تهران چرخید. اگر این عدد نسبت به میزان تردد موتورسیکلت‌های تهران سنجیده شود، هر سال موتورسواران تهرانی، 9میلیون بار دور تهران می‌چرخند.

        ضلع دوم؛ دود و دود

    موتورسیکلت‌های موجود در خیابان‌های پایتخت اگرچه سهم یک‌چهارمی در ترددهای شهری دارند اما هر کدام به اندازه 5برابر یک خودروی یورو2 (نظیر پراید) آلودگی هوا تولید می‌کنند. از این‌رو جلوگیری از حرکت آنها در شهر، مهم‌ترین گام در رفع آلودگی هوایی است که سال‌ها بحران اول محیط‌زیستی شهر بوده است.

        ضلع سوم؛ بفرماید مرگ!

    موتورسواران در تصادفات فوتی امسال سهم 26درصدی داشته‌اند. بنا بر اعلام پلیس ترافیک شهری، موتورسواران بعد از عابران پیاده جزو آسیب‌پذیرترین ترددکنندگان هستند. طبق آمار 10ماهه امسال، بیشترین علل مرگ‌ومیر موتورسواران استفاده نکردن از کلاه ایمنی، رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی و تخطی از سرعت مجاز بوده است. در کل کشور نیز شهر تهران مقام چهارم را در کل فوتی‌های کشور داشته است.

        ایستادگی تمام قد

    مدیریت شهری برای کاهش خطرات ناشی از این موتورهای آلاینده و خطرناک، طی سال‌های اخیر طرحی برای حمایت از اشاعه فرهنگ موتورسیکلت‌های برقی طراحی کرده است. این طرح سال گذشته با برپایی نمایشگاه موتورسیکلت‌های برقی کلید زده شد و به جایی رسید که امروز خبر می‌رسد سامانه اعطای یارانه به خریداران موتورسیکلت برقی راه‌اندازی شده است. این گام در زمینه برنامه جامع شهرداری تهران به‌منظور کاهش آلودگی هوا صورت گرفته است.

    مازیار حسینی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: از این پس همه خریداران حقیقی و حقوقی موتورسیکلت برقی استاندارد دارای پلاک تهران می‌توانند با مراجعه به یک سامانه اینترنتی و تکمیل فرم ثبت‌نام ‌یارانه 2.5میلیون تومانی شهرداری تهران را دریافت کنند.

    معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این‌باره اعلام کرد: از 3سال پیش شهرداری تهران در حال فعالیت برای ایجاد تقاضا برای موتورسیکلت برقی به‌ویژه در محدوده مرکزی تهران است. متأسفانه عرضه این کالا تاکنون به‌درستی انجام نشده است و لذا معاونت حمل‌ونقل وترافیک قراردادهای حمایتی با تأمین‌کنندگان این محصول زیست‌محیطی منعقد می‌کند تا ضمن تأمین نقدینگی مورد نیاز برای تولید یا واردات توسط شرکت‌های معتبر دارای شبکه خدمات پس از فروش، یارانه بلاعوض شهرداری را به خریداران منتقل کند. در این میان، شهروندانی که خودشان مستقیم به خرید موتورسیکلت برقی استاندارد و پلاک شده به‌عنوان یک وسیله نقلیه اقدام کنند، می‌توانند با استفاده از این سامانه، یارانه شهرداری را مستقیما دریافت کنند. گفتنی است هیچ محدودیتی در ارائه یارانه به افراد و سازمان‌ها نیست و هر موتورسیکلت برقی پلاک تهران می‌تواند یک‌بار چنین کمکی را دریافت کند. مازیار حسینی افزود: انتظار می‌رود نهادهای مسئول در موضوع آلودگی هوا نیز وارد میدان شوند و ضمن تسریع و تسهیل در صدور مجوز شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های برقی، به اعطای تسهیلات دولتی، تأمین برق رایگان ایستگاه‌های شارژ شهرداری تهران در منطقه12 و حمایت از تولید داخل بر مبنای اقتصاد دانش‌بنیان و مقاومتی اقدام کنند.

        یارانه‌ای برای همه خریداران

    سامانه اعطای یارانه موتورسیکلت برقی ذیل پایگاه مجازی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، به آدرس اینترنتی air.tehran.ir در دسترس شهروندان تهرانی قرار گرفته است و تا زمان پر‌شدن سقف بودجه مصوب شورای اسلامی شهر تهران در حمایت از موتورسیکلت‌های برقی قابل دسترس می‌ماند. علاقه‌مندان در قالب ثبت‌نام حقیقی و حقوقی می‌توانند برای دریافت این یارانه 2.5میلیون تومان ثبت‌نام کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو