فونیکسریمکسبهتام

جعبه سیاه تصادفات جاده‌ای را باز کنیم

عصر خودرو- فقط نوروز سال گذشته هر روز ۵۱نفر در جاده‌ها کشته شدند.به استناد آمار پلیس این عدد در مجموع ایام سفرهای نوروزی به نزدیک ۸۰۰نفر رسیده است.

جعبه سیاه تصادفات جاده‌ای را باز کنیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری آنلاین ، استان فارس، جایی که من در آن زندگی و کار می‌کنم سال گذشته با 86فوتی بیشترین آمار تلفات تصادفات نوروزی را داشته است.سال 1385 نزدیک به 28 هزار نفر در جاده‌های کشور کشته شدند که امسال این عدد به 16 هزار نفر رسیده است.در مورد هر یک از این افراد، اگر خانواده آنها را نخستین و مهم‌ترین قربانیان روانی و عاطفی به‌حساب بیاوریم، به‌طور میانگین می‌توان گفت سالانه بالغ بر 200هزار نفر از افراد جامعه دچار آسیب‌های روحی می‌شوند؛ پدر و مادری که فرزند خود را از دست داده یا فرزندی که والدین خود و زنی که شوهرش را از دست داده و در برخی موارد هم اعضای یک خانواده همگی قربانی یک حادثه می‌شوند.

    درحالی‌که پس از وقوع اینچنین حوادث مرگبار، کمتر روزنامه‌ای به ابعاد روانی ماجرا می‌پردازد. گاهی فکر کرده‌ام کاش همانطور که هواپیما‌ها جعبه سیاه دارند و پس از سقوط می‌شود آخرین مذاکرات را شنید، می‌شد خودرو‌ها هم جعبه سیاه داشته باشند.کسی به‌دنبال جعبه سیاه این هواپیماهای زمینی نیست. وقتی روشن شود در لحظات آخر بین مسافران یا اعضای خانواده‌ای که سرنشینان این خودروها بوده‌اند، چه گفت‌وگویی شده و آنها چگونه با مرگ دست‌وپنجه نرم کرده‌اند و در آن لحظه‌های هولناک در میان پاره‌های بی‌رحم آن خودروها در چه اندیشه‌ای بوده‌اند، علت سوانح رانندگی را از زوایه تازه‌ای می‌نگریم. زوایه‌ای که می‌تواند به بیداری جامعه بابت این آسیب بزرگ اجتماعی کمک کند.

    داشتن جعبه سیاه برای خودرو‌ها شاید آرزویی دست نیافتنی باشد اما می‌شود این جعبه سیاه را شبیه‌سازی‌ کرد.جعبه‌ای که ؛رمزگشایی از آن می‌تواند با تحریک عواطف و احساسات، تأثیر مثبتی در کاهش میزان سوانح رانندگی در پی داشته باشد.نمی دانم چرا ما در اینکه مردم را از سوانح رانندگی بترسانیم، احتیاط می‌کنیم.اینکه رسانه‌ها وضعیت مجروجان پس از تصادفات رانندگی و مصایب آنها را گزارش کنند، تصاویری از کسانی که بر اثر تصادف برای همیشه ولیچرنشین شده‌اند را منتشر کنند و گزارش‌هایی از زندگی‌هایی که سرپرست‌شان را در همین حوادث از دست داده‌اند بنویسند، حتما مفید خواهد بود.به‌نظرم در روزهای منتهی به سفرهای نوروزی و بالا رفتن دوباره آمار تصادفات، هیچ اشکالی ندارد اگر روزنامه‌ها در تکرار خبر‌ها و گزارش‌های مربوط به این حوزه دست و دلباز‌تر باشند.تلویزیون، مطبوعات و البته شبکه‌های اجتماعی می‌توانند نقش همان جعبه‌های سیاه را شبیه‌سازی‌ کنند، تا وقتی کسی می‌خواهد بدون چک کردن اتومبلیش به سفر برود، وقتی خوابش می‌آید رانندگی کند، یا با سرعت غیرمجاز براند یاد این تصاویر و مطالب بیفتد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو