فونیکسریمکسبهتام

هفتمین ضمیمه تحلیلی روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به صنعت و بازار خودرو می‌پردازد

فرمان دست کیست؟

عصر خودرو- هفتمین ضمیمه تحلیلی مشترک «دنیای اقتصاد» که فردا منتشر خواهد شد به بررسی صنعت و بازار خودرو کشور خواهد پرداخت. محتوای اصلی ضمیمه مذکور به این سوال پاسخ خواهد داد که چرا هم مصرف‌کنندگان خودرو ناراضی اند و هم تولید‌کنندگان؟ همچنین در این ویژه‌نامه اشاره شده که تحریم چه تاثیرات مخربی بر صنعت خودرو برجا گذاشت و پس از آن، به این موضوع پرداخته شده که توافق هسته‌ای چه کمکی به احیای این صنعت کرده است.

فرمان دست کیست؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، منصور معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در این مجله در گفت‌وگویی با بیان اینکه خودرو توان پیشرانی در رشد اقتصادی را دارد، می‌گوید: «اعتقاد دارم صنعت خودرو ما ظرفیتی برای تولید یک میلیون و 600 تا 700 هزار دستگاه در سال را دارد که هر قدر بیشتر تولید کند اثراتش را بیشتر روی رشد اقتصادی شاهد خواهیم بود. در این مجله همچنین به تاثیر برجام بر صنعت قطعه‌سازی خودرو پرداخته شده و به نقل از سعید شجاعی، پژوهشگر صنعت خودرو نوشته شده است: «قراردادهای جدید خودرویی فرصتی طلایی برای شکوفایی صنعت قطعه‌سازی کشور است؛ چراکه در همه این قراردادها، سیاست مشترک 40 درصد و رسیدن به 80 درصد ساخت داخل طی دوره زمانی مشخص مدنظر بوده است و این خود فرصتی مناسب برای بازیابی صنعت قطعه‌سازی و بهره‌گیری از دانش روز به‌منظور جهانی شدن و تبدیل شدن به صنعت قطعه‌سازی صادرات محور است.»

    علی اصغر سعیدی، جامعه‌شناس نیز در این ویژه‌نامه به گفت‌وگویی در مورد جامعه شناسی دارندگان خودرو پرداخته است وی می‌گوید: « اگر صرفا با مشاهده، به رفتار برخی دارندگان خودرو توجه کنید می‌بینید هر نفر چقدر وقت صرف خودرواش می‌کند. می‌خواهند در چشم باشند یا با بلند کردن صدای پخش خودرو یا سروصدای اگزوز را درآوردن و شیوه‌های دیگر، همه و همه به ویژگی‌های این کالای خاص برمی گردد و تقریبا شبیه این کالا وجود ندارد.» با این حال وی به محدودیت‌هایی که برای مصرف‌کنندگان بازار خودرو وجود دارد اشاره و عنوان می‌کند: «در فرهنگ مصرفی موجود که حق انتخاب مصرف‌کننده در اولویت قرار دارد ایجاد محدودیت تنها ظلم مضاعفی است که بر او می‌رود.

    اگر برخی این را مصرف‌گرایی ترجمه کرده‌اند و می‌خواهند جلوی مصرف را از بالا و دستوری بگیرند باید گفت تنها راه، آگاهی دادن به مصرف‌کننده است.» اما انتهای این ویژه‌نامه به آینده بازار خودرو می‌پردازد. در این زمینه امیر حسین کاکایی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت درباره آینده بازار خودرو در این مجله نوشته است: «تحولات زیادی پیش‌رو است و معلوم نیست این تحولات به کدام سمت پیش برود. به نظر من یکی از چالش‌های صنعت خودرو در سال‌های آینده که به شدت همه را متعجب خواهد کرد، عدم آمادگی این جامعه برای تقبل هزینه‌های سرسام‌آور تعمیر و نگهداری این تنوع زیاد خودرو در کشور است. هم‌اکنون تنوع خودرو به‌طور چشمگیری بالا می‌رود و در نتیجه تیراژ هر خودرو پایین می‌آید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو