فونیکسریمکسبهتام

در گفت‌وگو با مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت اعلام شد

وزارت صنعت پیشنهادی برای افزایش تعرفه‌های واردات خودرو ندارد

عصر خودرو- با اجرای برجام و بهبود و گسترش تعامل خودروسازان ایرانی با شرکای خارجی، ساماندهی واردات خودروهای خارجی با هدف حمایت از ساخت داخل و عرضه خودروهای با کیفیت خارجی به بازار ، دولت و وزارت صنعت، دستورالعمل‌ها و الزامات تازه‌ای برای تولید و واردات خودروهای خارجی تعیین و ابلاغ کرده است که واکنش واردکنندگان خودرو، شورای رقابت و برخی کارشناسان را به دنبال داشته است.

وزارت صنعت پیشنهادی برای افزایش تعرفه‌های واردات خودرو ندارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ،  به‌کارگیری ابزار تعرفه‌ای برای تنگ‌تر شدن حلقه واردات خودروهای خارجی نیز راهکار دیگری برای ترغیب خودروسازان خارجی به ساخت داخل قطعات و محصولاتشان است. گرچه هنوز تعرفه‌های واردات خودرو در سال 96 نهایی نشده اما به نظر می‌رسد رویکرد اصلی وزارت صنعت در تعیین تعرفه‌های سال آینده صنعت خودرو، افزایش تعرفه واردات قطعاتی باشد که از توان ساخت داخل کمتری برخوردار هستند. 
    در این زمینه با  امیرحسین قناتی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تصمیم وزارت صمت در زمینه تعرفه واردات خودرو در سال آینده به گفت وگو نشستیم.
    ***
    * تعرفه واردات خودرو و قطعات آن در سال آینده چگونه تعیین شده است؟
    هنوز تعرفه واردات سی کی دی بسته نشده و همان الزام 10 درصد ساخت داخل به جای خود باقی مانده است. هنوز تعرفه‌ها بسته و نهایی نشده و در حال برگزاری نشست‌ برای تعیین این تعرفه‌ها هستیم.
    * احتمال باقی ماندن تعرفه‌های امسال واردات خودرو و قطعات در سال آینده تا چه حد است؟
    به‌احتمال بسیار زیاد تعرفه‌های واردات خودرو در سال آینده تغییری نمی‌کند و امکان تغییر این تعرفه‌ها برای سال آینده بسیار کم است.  با این وجود احتمال تغییر تعرفه واردات قطعات خودرو در سال آینده وجود دارد اما وزارت صنعت، معدن و تجارت فعلا پیشنهادی برای افزایش تعرفه واردات خودرو ارایه نکرده است.
    * یعنی تعرفه واردات خودروهای معمولی و هیبریدی در سال آینده همان تعرفه‌های امسال خواهد بود؟
    بله برای سال آینده تعرفه واردات هیچ‌یک از انواع خودرو سواری و تجاری تغییری نمی‌کند و خودروهای هیبریدی نیز از این قاعده مستثنی نیست. وزارت صنعت ، معدن و تجارت هیچ پیشنهادی برای افزایش یا کاهش تعرفه‌های واردات انواع خودرو در سال آینده ارایه نکرده است. اما در مورد تعرفه واردات قطعاتی که ساخت داخل دارند، بر اساس میزان داخلی سازی احتمال افزایش تعرفه واردات قطعات خودروهای مختلف وجود دارد. با این وجود هنوز هیچ چیزی جمع‌بندی نشده است و جلسات کارشناسی دستگاه‌های ذی‌ربط برای  تعیین تعرفه‌های واردات خودرو و قطعات در سال آینده همچنان ادامه دارد و امروز(دوشنبه 2 اسفندماه) نیز نشست بررسی تعرفه‌های واردات خودرو و قطعات برگزار می‌شود.
    * اما شما پیش از این از اعلام تعرفه‌های واردات خودرو و قطعات آن تا پایان بهمن‌ماه امسال خبر داده بودید، علت تاخیر در اعلام این تعرفه‌ها چیست، این تعرفه‌ها تا چه زمانی نهایی و اعلام می‌شود؟
    این تعرفه‌ها معمولا تا نیمه نخست اسفند نهایی می‌شود و با اتمام جلسات کارشناسی تعیین این تعرفه‌ها طی هفته جاری به‌احتمال زیاد این تعرفه‌ها برای بررسی و اعلام نهایی به هیات دولت ارایه می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو