فونیکسریمکسبهتام

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان:

ماشین های فرسوده معضل راهداری گیلان

عصر خودرو- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان با انتقاد از نبود امکانات لازم در حوزه راهداری استان از استعفای اجباری خود خبر داد و گفت: راهداری گیلان در بحث ماشین آلات در مضیقه است.

ماشین های فرسوده معضل راهداری گیلان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، به دنبال بحران برف اخیر که باعث ایجاد نارضایتی های متعددی از سوی شهروندان و برخی مسئولان درجه نخست استان نسبت به عملکرد دستگاه های متولی مطرح و منتشر شد، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گیلان که هفته پیش اقدام به استعفا کرد، در جمع اصحاب رسانه از تلاش ها و فعالیت کارکنان خود در حوزه راهداری دفاع کرد و به صراحت گفت مجبور به استعفا شده است.

    ناصر آل محمدی صبح شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به کمبود ماشین آلات راهداری که طی شش ماه اخیر بارها نسبت به آن هشدار داده بود اظهار کرد: از زمان تحویل بخش راهداری استان از اداره کل راه و شهرسازی و ادغام آن در سازمان حمل و نقل جاده ای از مهر ماه امسال، چندین بار نسبت به دریافت بودجه لازم این بخش برای بازسازی و نوسازی ماشین آلات راهداری و همینطور پرداخت حقوق کارکنان راهداری با استاندار، معاون امور عمرانی استانداری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان نامه نگاری شده است اما هیچ اعتباری از این محل به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان از محل اعتبارات استانی تخصیص نیافت.

    وی با بیان اینکه با نزدیک شدن به فصل زمستان، تاکیدات مکرری نسبت به تامین منابع مالی لازم برای نوسازی و احیای ماشین آلات راهداری انجام شد اما هیچ توجهی به آن نشد افزود: فهرست مهمترین نیازهای ماشین آلات راهداری زمستانی استان به استانداری اعلام شد و بودجه مورد نیاز برای آن نیز درخواست شد اما عملا هیچ اعتبار و بودجه ای از محل استان تاکنون به این اداره کل در حوزه راهداری پرداخت نشده است.

    مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان با اشاره به تلاش راهداران طی برف هفته اخیر در سطح استان گفت: لجستیک استان برای مواجهه با بحران هایی مانند برف اخیر که طی 12 ساعت، 80 سانتی متر برف را در جاده ها نشاند، نه تنها کافی نیست بلکه از عمر بسیار بالایی برخوردار است و با وجود چنین وضعیتی، تمامی راهداران و کارکنان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای از نخستین ساعات در جاده ها در حال فعالیت بودند.

    آل محمدی افزود: با وجود 245 دستگاه و ماشین آلات سبک، سنگین و نیمه سنگین که از عمر میانگین بالای 23 سال برخوردار هستند و حضور 37 اکیپ، بیش از 12 هزار کیلومتر/باند در ظرف 48 تا 72 ساعت بارش برف اخیر برفروبی انجام شد.

    وی با بیان اینکه ماشین آلات استان برای مواجهه با چنین شرایطی بسیار فرسوده است گفت: برخی از ماشین آلات سنگین حال حاضر در سطح استان که در شرایطی مانند برف اخیر در جاده ها برفروربی کردند، متعلق به سال های 52 و 53 بوده و از عمر بالای 40 سال برخوردار هستند که تنها با صرف هزینه و مهارت نیروی انسانی موجود همچنان در جاده ها مورد استفاده قرار می گیرند.

    این مسئول ادامه داد: حتی بخش های خصوصی که به صورت پیمانکاری با اداره کل راه و شهرسازی در حوزه راهداری همکاری می کردند به دلیل بدهی بیش از دو میلیارد تومانی این اداره کل پیش از تحویل حوزه راهداری به اداره کل حمل و نقل جاده ای، به این حوزه اعتماد نداشته و با آن همکاری نمی کنند و عملا نسبت به فعالیت در این حوزه بی انگیزه شده اند.

    مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان تصریح کرد: با وجود 370 دستگاه ماشین آلاتی که عمر بالایی دارند و همچنین همکاری ضعیف برخی مدیران دستگاه های دیگر، دیگر چه اقدامی ممکن بود از عهده اداره کل راهداری و حمل و جاده ای استان برآید که کوتاهی کرده باشد؟

    آل محمدی با بیان اینکه 40 درصد دستگاه ها به دلیل عمر بالا در حین عملیات متوقف شدند تاکید کرد: نمی توان واقعیت های موجود در استان را نادیده گرفت و سپس نسبت به عملکرد یک مدیر یا کارکنان راهداری ایراد گرفت.

    وی با بیان اینکه نبود بودجه سبب شده که استان گیلان در حوزه لجستیکی دچار خسران شود گفت:به دلیل کمبود اعتبارات استانی و تعلق نگرفتن منابع مالی در این حوزه طی شش ماه اخیر،  عملا برای حقوق کارکنان راهداری از محل اعتبارات عمرانی هزینه کرده ایم.

    آل محمدی با اشاره به اولویت های راهداری در حین بارش برف برای باز نگه داشتن مسیر رشت- تهران اظهار کرد: اگرچه تاخیر در بازگشایی مسیرهایی مثل لاهیجان-رشت طی بارش برف اخیر صورت گرفت اما خداوند را شاکر هستیم که خسارت جانی در این حوزه نداشتیم در حالی که تمامی توان راهداری برای بازنگه داشتن جاده تهران –رشت صرف شد که میزبان ترافیک خودروهایی سرازیر شده از مسیرهای دیگر همچون جاده چالوس و هراز و استان هایی همچون اذربایجان شرقی بود.

    وی اطمینان خاطر داد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای با توجه به توان موجود و کمبودهایی که در این حوزه داشته از هیچ تلاشی طی بحران برف اخیر کوتاهی نکرد و اگر در حوزه لجستیکی از توان بیشتری برخوردار بود مطمئنا می توانست تاخیرهای به وجود آمده در بازگشایی مسیرها را نیز با درایت انجام دهد.

    مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان که استعفای خود را در هفته اخیر ارائه کرده است، هم اکنون در انتظار تصمیم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور است و در عین حال از هفته گذشته در جلسات ستاد مدیریت بحران استان دعوت نمی شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
      آرشیو