فونیکسریمکسبهتام

دلایل کاهش ۲۴ درصدی واردات خودرو

عصر خودرو- به‌رغم موانع و محدویت‌هایی که دولت طی یک ماه گذشته در بازار خودروهای وارداتی اعمال کرده نه‌تنها روند واردات طی این مدت با افت همراه نبوده است؛ بلکه مجموع واردات خودرو طی ۱۰ ماهه سال جاری روند صعودی نیز داشته است.

دلایل کاهش ۲۴ درصدی واردات خودرو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، انجمن واردکنندگان خودرو بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی اعلام کرد که در 10 ماهه سال جاری 55 هزار و 142 دستگاه انواع خودرو سواری به کشور وارد شده است که این موضوع از رشد 55 درصدی واردات خودرو به کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر می‌دهد. ارزش دلاری خودروهای مذکور نیز یک میلیارد و 452 میلیون دلار بوده است که از رشد 71درصدی حکایت دارد. به‌رغم آنکه مجموع آمار 10 ماهه نشان از رشد دارد، اما بررسی آمار مقایسه‌ای ماهانه واردات خودرو به کشور در سال جاری نشان از افت واردات دارد؛ به‌طوری‌که در آذرماه تعداد 7 هزار و 712 دستگاه خودرو به کشور وارد شده که در دی‌ماه این میزان به 5 هزار و 831 دستگاه خودرو کاهش یافته است. این به‌ آن معناست که افت 24 درصدی دی‌ماه نسبت به آذرماه به‌دلیل تغییر دستورالعمل واردات بوده است. آن‌گونه که به‌نظر می‌رسد محدودیت در واردات خودروهای خارجی به‌دنبال ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور هر چند اندک، اما اثر خود را بر بازار وارداتی‌ها گذاشته است. به اعتقاد کارشناسان آنچه بیش از همه می‌تواند در آمار واردات اثرگذار باشد، حذف واردکنندگان متفرقه از لیست ثبت‌سفارش است.

    در این زمینه فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: یکی از دلایل افت واردات ماهانه خودرو به‌دلیل نگرانی واردکنندگان از تغییر مقررات در اوایل سال میلادی بوده است به همین جهت آنها نسبت به واردات خودروهای ثبت سفارش شده خود زودتر اقدام کردند. وی با اشاره به اینکه تغییر در قوانین به‌طور حتم در آمار واردات بهمن‌ماه خود را نشان می‌دهد، می‌گوید: از آنجا که تغییر مقررات 12 دی‌ماه کلید خورد و 22 دی‌ماه ثبت سفارش واردات خودرو برای متفرقه‌ها بسته شد، بنابراین اثر محدودیت‌ها در دی‌ماه خود را نشان نخواهد داد؛ بلکه این موضوع در ماه‌های آتی به چشم می‌آید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو