فونیکسریمکسبهتام

تسهیلات بانکی بزرگ ترین چالش بازار خودروهای تجاری

عصر خودرو- پنجشنبه گذشته در حالی نخستین سری از کامیون های ولووFH با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به ۱۱ مشتری و برای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای تحویل داده شد که هنوز چالش های فراوانی بر سر توسعه ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور و افزایش تولید خودروهای سنگین وجود دارد.

تسهیلات بانکی بزرگ ترین چالش بازار خودروهای تجاری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فرصت امروز،  یک سال پس از برجام، شرکت های دیزلی ایران هم با تولید و تحویل محصولات جدید به مشتریان برای مشارکت در نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای، به جمع سواری سازان پیوستند تا نشان دهند خطوط تولید آنها نیز براثر برجام در حال جان گرفتن است.

    دو هفته پیش گروه صنعتی ماموت با تحویل کامیون های اسکانیا، استارت این فعالیت را زد و سپس سایپا دیزل در آخرین روز هفته گذشته، با حضور محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، این راه را ادامه داد. در این مراسم نعمت زاده از تحویل 100 دستگاه دیگر از این کامیون ها به مشتریان تا پایان سال خبر داد و زعفر تنهاپور، مدیرعامل سایپا دیزل نیز از برنامه 3500 دستگاهی این شرکت برای تولید این کامیون ها و مشارکت در برنامه نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای گفت. اما در حالی باتوجه به گفته وزیر صنعت، برنامه دولت برای نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل جاده ای، جدی است که چالش های بسیاری به غیر از موانع خارجی، بر سر راه جان گرفتن خطوط تولید دیزلی ها وجود دارد.

    نعمت زاده در حاشیه مراسم تحویل کامیون های ولوو به مشتریان، در پاسخ به پرسش «فرصت امروز» مبنی براینکه چه چالشی بر سر راه توسعه خودروسازان دیزلی وجود دارد، گفت: «در کشور ظرفیت تولید 40 هزار دستگاه کامیون و کشنده وجود دارد و خوشبختانه ما از نظر زیرساخت های تولید مشکلی نداریم، اما آنچه کار را سخت تر می کند، نیاز مشتریان این خودروها به تسهیلات بانکی کم بهره برای تعویض خودرو یا خرید آن است، زیرا قیمت خودروهای دیزلی زیاد است و بدون کمک بانک ها، مشتریان امکان خرید ندارند.»

    تنهاپور نیز مهم ترین چالش بر سر راه تولید خودروهای دیزلی را نبود تسهیلات بانکی می داند. اما جان گرفتن دوباره خودروسازان دیزلی، علاوه بر نیاز مشتریان به تامین تسهیلات بانکی، به عوامل دیگری هم بستگی دارد.

    حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو، در این زمینه در گفت وگو با «فرصت امروز» بیان می کند: «شرایط عرضه و میزان تقاضا، دو عامل مهم در تولید خودروهای تجاری است. بازار خودروهای تجاری به شرایط کسب و کار بستگی دارد و از آنجایی که این خودروهای برای کسب درآمد خریداری می شوند، باید برای فراهم کردن تقاضای مناسب با بهبود شرایط کسب و کار اقدام کرد. یعنی در ابتدا باید برای استفاده از این خودروها کار فراهم شود.»
    ا

    و نیز فراهم کردن تسهیلات مالی را یکی دیگر از پیش  نیازهای رونق گرفتن تولید خودروهای تجاری می داند و تصریح می کند: «خودروهای تجاری گران هستند، از همین رو مشتریان با استفاده از تسهیلات مالی می توانند اقدام به خرید کنند. این نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه شود. اما متاسفانه به نظر می رسد هنوز هیچ کدام از این زیرساخت ها در کشور فراهم نیست، یعنی نه شرایط کسب و کار مناسب وجود دارد و نه تسهیلات ویژه ای برای خرید این خودروها در نظر گرفته می شود.»

    امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت ایران و کارشناس صنعت خودرو نیز در این باره به «فرصت امروز» می گوید: «خودروهای تجاری، خودروهای کار هستند، بنابراین اگر می خواهیم به گسترش تولید این خودروها در کشور فکر کنیم، بهتر است ابتدا شرایط کسب و کار را تسهیل کنیم. در طول سال های اخیر در اثر تحریم های بین المللی، فعالیت های اقتصادی و تجاری با مشکل مواجه و شده و از میزان آنها کاسته شده است، در نتیجه حجم کار کمتری برای صاحبان خودروهای تجاری در کشور وجود دارد.»

    او می افزاید: «اگر قرار است خطوط تولید خودروهای تجاری جان بگیرد، علاوه برنیاز به مشارکت با شرکت های صاحب نام جهانی در تولید، باید زیرساخت های اقتصادی برای بازار این خودروها نیز با در نظر گرفتن تسهیلات بانکی برای خریداران و بهبود شرایط کسب و کار، فراهم شود.»

    گرچه از سرگیری فعالیت شرکت هایی چون ولوو، اسکانیا و بنز برای تولید خودروهای تجاری در ایران، دوباره نام این بخش از صنعت خودروی ایران را که تا چندی پیش در آستانه ورشکستگی ایستاده بود، مجددا بر سر زبان انداخته، اما تولید این خودروها بدون در نظر گرفتن شرایط بازار و نبود همکاری بانک ها با خریداران، صرفا امضایی روی کاغذ بوده و تاثیری در شرایط این نوع از خودروسازان نخواهد داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو