فونیکسریمکسبهتام

یک خودرو تیون شده، در چه بخش‌های دیگری باید تقویت شود؟

رژیم تقویتــی همه‌جانبه

عصر خودرو- وقتی خودرویی از نظر موتوری تیونینگ و تقویت می‌شود، لازم است تا در بقیه بخش‌های فنی و حتی بدنه آن نیز تغییراتی رخ دهد که متناسب با قدرت افزوده شده به پیشرانه باشد.

رژیم تقویتــی همه‌جانبه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، یک اتفاق، یک امر استاندارد و حتمی است و می‌توان گفت تقویت یک خودرو از نظر موتوری بدون تقویت دیگر بخش‌های آن، کار بی‌فایده و حتی خطرناکی است. در شماره قبل راه‌های تقویت پیشرانه را که توسط شرکت‌ها و کارگاه‌های مختلف انجام می‌شود، بررسی کردیم و در این شماره به بررسی تغییر و تقویت در دیگر بخش‌های یک خودرو تیونینگ شده می‌پردازیم.

    سیستم تعلیق
    شرکت‌های مختلفی در دنیا به صورت تخصصی روی سیستم تعلیق فعالیت می‌کنند و محصولاتی در سبد تولیدی خود دارند که مختص خودرو‌های تقویت شده است به نحوی که حتی بسیاری از شرکت‌های خودروسازی نیز در برخی محصولات پرقدرت‌تر خود، از تولیدات آنها استفاده می‌کنند. وقتی یک خودرو تقویت می‌شود، نیاز دارد تا سیستم تعلیقی کارآمدتر و البته هوشمندتر داشته باشد که برخی شرکت‌های تخصصی شاغل در این بخش، این نیاز را برآورده می‌کنند. یک خودرو تقویت‌شده نیاز به هندلینگ بالاتری دارد که سیستم تعلیق کارآمد و حرفه‌ای می‌تواند این نیاز را کاملا برآورده کند. از مهم‌ترین شرکت‌های سازنده سیستم‌های تعلیق حرفه‌ای می‌توان به Bilstein ،‌Eibach ،‌AC Delco ،‌Greddy و... اشاره کرد.


    بخش ترمز
    یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که باعث شده است علم تیونینگ در کشورمان چندان مورد قبول سازمان‌های دولتی نباشد، بحث تقویت سیستم توقفی و دیگر سیستم‌های ایمنی یک خودرو نسبت به افزایش قدرت پیشرانه آن است. در واقع افزایش توانایی‌های حرکتی یک خودرو بدون بالا بردن همزمان توانایی توقفی آن، کار خطرناک و بیهوده‌ای است. از این رو برخی شرکت‌های شاغل در بخش تقویت خودرو‌ها، یا خود سازنده سیستم‌های ترمز پرقدرت‌تری هستند و یا از محصولات شرکت‌های مختلفی چون Brembo و
    wilwood ،‌Stop tech ،‌AP Racing و... استفاده می‌کنند که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت دارند. تعویض دیسک و لنت به انواع سرامیکی با ابعاد بزرگ‌تر و قدرت درگیری بیشتر، استفاده از کلیپر‌های بزرگ‌تر با چندین پیستون‌ روی آن، بوستر ترمز بزرگ‌تر و قوی‌تر و... از رایج‌ترین اقدامات برای داشتن یک سیستم ترمز قوی‌تر است.


    گیربکس و دیفرانسیل
    معمولا تقویت کامل یک خودرو بدون دستکاری در بخش گیربکس و حتی دیفرانسیل آن، بسیار کم رخ می‌دهد. وقتی یک پیشرانه تقویت می‌شود، لازم است تا دیگر بخش‌ها فنی و خصوصا انتقال قدرت نیز بر اساس این افزایش قدرت، توانایی بیشتری پیدا کنند. معمولا در این زمان دنده‌ها سبک‌تر می‌شوند تا در کنار داشتن یک شتاب‌گیری سریع ناشی از تقویت پیشرانه، خودرو توانایی دستیابی به سرعت‌های بالاتر را نیز داشته باشد. تغییر در ضریب دنده‌های یک گیربکس کار آسانی است اما مهم‌ترین بخش این کار، استفاده از دنده‌هایی با ضرایب مناسب است تا در عین افزایش شتاب‌گیری، بالا‌ترین سرعت در هر دنده افزایش محسوسی داشته باشد.

    تایر‌ها
    می‌توان گفت همیشه با تغییر در توانایی‌های حرکتی یک خودرو، تایر‌ها نیز دستخوش تغییراتی می‌شوند تا توانایی تحمل شتاب‌گیری‌های سریع‌تر و رسیدن به سرعت‌های بالا‌تر را داشته باشند. یکی از پر‌استفاده‌ترین تایر‌ها در اینگونه مواقع، نمونه‌های فشار صفر یا همان Pzero است تا در کنار چسبندگی بالاتر، ایمنی بیشتری نیز برای مجموعه خودرو به همراه داشته باشد. از معروف‌ترین تایر‌‌سازانی که ساخته‌های آنها از محبوبیت بیشتری در نزد تیونر‌های خودرویی برخوردار است می‌توان به پیرلی و بریجستون اشاره کرد.


    سیالات پیشرانه 
    وقتی یک خودرو در قسمت‌های مختلف  خصوصا از ناحیه پیشرانه تقویت می‌شود، لازم است تا از سیالات و روانکار‌هایی با کیفیت و کارایی بالاتر استفاده شود. در این زمان کیفیت یک روغن موتور خوب و یا واسکازین موجود در گیربکس به خوبی خود را نشان خواهد داد.

    سبک‌سازی
    کاهش وزن اثر فوق‌العاده‌ای در عملکرد یک خودرو خواهد داشت و این اتفاق حتی برای یک خودرو با وضعی کاملا استاندارد نیز صادق است. از همین روی وقتی یک خودرو تقویت می‌شود، در برخی‌ قسمت‌ها از ادوات و وسایلی با وزن کمتر استفاده می‌شود. برای مثال، بخشی از بدنه مثل درب صندوق عقب و یا درب موتور از فیبرکربن ساخته می‌شوند و یا رینگ‌های خودرو نیز از آلیاژی با جنس سبک‌تر و یا مواد کامپوزیتی تهیه می‌شوند.

      آیرودینامیک
    کمتر خودروی تقویت‌شده‌ای را می‌توان یافت که از نظر آیرودینامیکی دچار تغییراتی نشده باشد. در کمترین حالت، کاهش ارتفاع منجر به کاهش مقدار کمی از مقاومت هوا در برابر حرکت خودرو خواهد شد و این کمترین اقدامی است که می‌توان ‌روی یک خودرو اسپرت شده مشاهده کرد. اما معمولا نصب ادوات و قسمت‌هایی مثل اسپویلر عقب، دیفیوزر عقب، دیفیوزر و زیر سپری جلو، پره‌های نصب شده در گوشه‌های سپر جلو، رکاب‌های موثر در هدایت جریان هوا، کانال‌کشی‌های بدنه و ... توسط تیونر‌های مطرح به صورت علمی و با کمک شبیه‌سازی در دنیای واقعی و مجازی، انجام می‌شود تا دستیابی به سرعت‌های بالا، به معنی کاهش ایمنی و پایداری یک خودرو نباشد.


    استرس بار و رول کیج
    همیشه در کنار تقویت یک خودرو از نظر کارایی و توانایی‌های حرکتی، به دو مقوله ایمنی و افزایش هندلینگ نیز اهمیت داده می‌شود. به همین خاطر معمولا در خودرو‌هایی که دچار تغییرات و تقویت‌های زیادی می‌شود، از لوله‌های مقاوم کلاف شده در داخل اتاق که به اسم رول‌کیج شناخته می‌شود، بهره گرفته خواهد شد تا در صورت بروز حادثه، آسیبی به سرنشینان وارد نشود.
    اما در حالی که رول کیج یک خودرو را از حالت شهری و خیابانی کمی خارج می‌کند، استرس بار در عقب و جلو خودرو می‌تواند نقش بسیار بالایی در کیفیت هندلینگ و خوش‌دستی خودرو داشته باشد. برخی‌ خودرو‌ها و حتی خودرو‌های شهری به صورت فابریک دارای این قطعه در داخل محفظه پیشرانه خود هستند.


    کمربند ایمنی 
    یک خودرو تقویت‌شده که معمولا در کنار شتاب بالاتر از حد استانداردش، به سرعت‌های بالاتری نیز خواهد رسید، نیاز به مراقبت بیشتری از راننده و سرنشینان خود دارد. از این رو معمولا اگر خودرو از استاندارد‌های یک خودرو خیابانی خارج شود، جدا از لوله‌کشی داخل، ممکن است از کمربند‌های ایمنی حرفه‌ای‌تر با 5 و یا 7 نقطه اتصال به جای نمونه‌های معمولی آن استفاده شود.
    این کمربند‌ها دارای چندین نقطه اتصال به اتاق و کف خودرو هستند و در وسط روی قفسه سینه سرنشین، قفل می‌شوند. برخی خودرو‌های اسپرت و سوپراسپرت در حالت عادی دارای این نوع کمربند‌های ایمنی هستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو