فونیکسریمکسبهتام

مروری بر ۲ کامیون سازمانی وزارت راه و شهرسازی کشور

انتخاب‌های هوشمندانه

عصر خودرو- لازم است تا همیشه در برخی ادارات و سازمان‌ها که عملکرد آنها حیاتی و پراهمیت‌تر است، از خودرو‌های تواناتر و با ضریب اطمینان بیشتر استفاده شود.

انتخاب‌های هوشمندانه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، سازمان راه و شهرسازی کشور که متولی تعمیر و نگهداری راه‌های برون‌شهری است، یکی از این سازمان‌های حساس خصوصا در فصل افزایش تردد مسافرین و همچنین شروع یخبندان‌های زمستانی است که وجود کامیون‌ها و ادوات با برند‌های معتبر یکی از لازمه‌های آن است. اگر سری به پارکینگ و یا اصطلاحا موتوری یکی از ادارات این سازمان زده باشید، می‌توان انبوهی از تجهیزات متنوع موتوری برای مواقع خاص را مشاهده کرد که در بین آنها کمپرسی‌های مرسدس بنز مایلر قدیمی و البته ولوو‌های FM جدید نیز حضور دارند.

    مرسدس بنز 2628 معروف به مایلر
    اول از همه باید بگوییم که در بین کمپرسی‌های کهنه‌کار و البته توانای مایلر، می‌توان تعداد زیادی از مرسدس‌های دماغ‌دار 2624 با کمپرسی مایلر نیز مشاهده کرد. در واقع مایلر یک شرکت آلمانی قدیمی با عمری بیش از 160 سال است که در کار ساخت انواع کمپرسی در دنیا شهرت فراوانی کسب کرده است. از آنجا که مرسدس بنز‌های 2628 در کشورمان غالبا با کمپرسی‌های ساخت این کمپانی وارد کشورمان شدند، از این رو به این کامیون‌ها تا امروز مایلر گفته می‌شود. این کمپرسی که با 285 اسب بخار، یکی از قوی‌ترین‌های زمان خودش محسوب می‌شده است، از پیشرانه‌ای 6 سیلندر به کد OM355LA به حجم 11.58 لیتر استفاده می‌کند که در مقایسه با موتور OM355 نصب شده ‌روی 2624‌ها، این پیشرانه 2 لیتر روغن بیشتری به خاطر داشتن سیستم توربو شارژر در خود جای می‌دهد. پیشرانه گفته شده می‌تواند بیشترین قدرت و گشتاوری به میزان 285 اسب بخار در دور 2200 دور در دقیقه به همراه 1060 نیوتن متر گشتاور در دور 1200 تولید کند. گیربکس این خودرو نیز با کد شناسایی 5S-111 GP از ساخته‌های ZF است که دارای 8 دنده رو به جلو است و به خاطر داشتن نیم دنده که در بین دنده‌های اصلی استفاده می‌شود و تعداد دنده‌ها را دو برابر می‌کند، این تعداد دنده به 16 عدد می‌رسد.
    مایلر همچنین دارای یک دنده عقب و یک دنده فوق سنگین یا همان دنده C برای حرکت با بار‌های سنگین و یا عبور از سربالایی‌های شدید است.
    ولوو FM -440
    ولوو FM در واقع کاربری یک کامیون و کشنده در دسته منطقه‌ای یا regional  از ولوو FH است و تا قبل از معرفی ولوو FMX به عنوان متولی امور عمرانی و راهسازی و شاسی برای کاربری‌های مختلف اینچنینی از سوی ولوو به شمار می‌رفت. در کشورمان نیز این کامیون با پیشرانه‌ها و توانایی‌های مختلفی روی کار آمده است که آخرین و قوی‌ترین آن با موتور 12.8 لیتری ولوو و قدرت 440 اسب بخار بود که البته نسل جدید آن قرار است با پیشرانه مشترک با FH-460 با موتور 460 اسب بخاری ارائه شود. از سری 440 اسب بخاری، تعداد زیادی برای خدمت در جاده‌ها از سوی وزارت راه و شهرسازی انتخاب شده است که می‌توان این حرکت را یکی از برترین اقدامات این سازمان دانست که در ادامه انتخاب و به‌کارگیری محصولات شناخته‌شده و مورد اعتماد از سوی این نهاد است. ولوو FM در قدرت‌های 300 و 330 و 340 اسب بخار در کشورمان وجود دارد که با پیشرانه‌های 9 و 10.8 لیتری هستند و سری 440 اسب بخاری آن که مورد بحث این مطلب است، دارای پیشرانه 12.8 لیتری مشترک با ولوو FH‌های 440 اسب بخاری است. این پیشرانه 6 سیلندر قدرت 440 اسب بخاری خود را در دور موتور 1400 تا 1800 دور در دقیقه ارائه می‌کند و بالاترین گشتاوری به میزان 2200 نیوتن‌متر در دور موتور 1050 تا 1400 دور در دقیقه دارد.
    این کمپرسی دارای گیربکس 12 دنده است که برای حرکت در سربالایی‌هایی شدید و با تناژ کامل، 2 دنده کرال برای آن در نظر گرفته شده است و همچنین دارای 4 دنده عقب نیز هست که در مجموع یک گیربکس 4+2+12 دنده را تشکیل می‌دهد. این سری ولوو FM به خاطر داشتن موتور 12.8 لیتری به FM13 نیز شهرت دارند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو