فونیکسریمکسبهتام

بررسی آمار واردات ۹ ماهه نخست ۱۳۹۵

جنگ بر سر رتبه دوم و سوم واردات ۹۵ خودرو

عصر خودرو- بخش مطالعات بازار خودرو امروز (MSD) همچون ماه‌های گذشته گزارش جامع واردات خودرو به کشور را برای ۹ ماه منتهی به آذر منتشر کرد که بر اساس آن واردات خودرو سواری (شامل خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور) به ایران با رشد ۶۲درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش به عدد ۴۷,۸۳۵ دستگاه رسیده است.

جنگ بر سر رتبه دوم و سوم واردات ۹۵ خودرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در ادامه مروری بر بخش‌هایی از این گزارش خواهیم داشت. برای دریافت نسخه کامل این گزارش و همچنین اطلاع از سایر گزارش‌های تولید شده توسط بخش مطالعات بازار خودرو امروز می‌توانید با شماره تلفن 88926000-021 تماس حاصل کنید.

    خودروهای وارداتی در سال جاری به‌ویژه نسبت به سال گذشته روند مناسبی داشته‌اند و افزایش 62درصدی آمار واردات خودروهای سواری (شامل خودروهای شاسی‌بلند و کراس اوور) در 9 ماهه سال 1395 نسبت به مدت مشابه سال پیش نیز نشان از همین موضوع است هرچند روند رو به رشد واردات در 2 ماه مهر و آبان با وقفه مواجه شد و همین موضوع درنهایت احتمالا مانع از دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده برای سال جاری خواهد شد.
    بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بخش مطالعات بازار خودرو امروز، در 9 ماهه سال جاری درمجموع 47,835 دستگاه خودرو سواری وارد کشور شده است که در این میان همان‌گونه که قابل پیش‌بینی بود، هیوندای توانسته با اختلاف قابل توجهی رتبه نخست را از آن خود کند اما برای کسب رتبه‌های بعدی رقابت سختی میان 3 برند وجود دارد و البته شاهد تغییر در رتبه‌بندی شرکت‌ها نسبت به ماه گذشته هستیم.

      صدرنشینی هیوندای
    رتبه نخست بازار همان‌گونه ‌که از قبل قابل پیش‌بینی بود، به هیوندای رسیده است تا این برند کره‌ای برای چندمین سال پیاپی طعم صدرنشینی را بچشد. هیوندای با واردات 14,587 دستگاه خودرو به‌تنهایی سهمی معادل 30.5درصد از بازار خودروهای وارداتی را به خود اختصاص داده‌ و به این ترتیب تقریبا یک خودرو از هر سه خودرو وارداتی به کشور را محصولی از هیوندای تشکیل می‌دهد. هیوندای هرچند رتبه نخست بازار خودروهای وارداتی را در اختیار دارد اما رشد آن آهسته‌تر از روند کلی بازار است و این مسئله شاید در آینده برای هیوندای مشکل‌ساز شود چراکه در بازار خودروهای وارداتی با رشد بیش از 60درصد، هیوندای رشد 31درصدی را شاهد بوده است که در بین 8 برند اول بازار ایران کمترین میزان رشد است و درحالی‌که بعضی از برندهای این لیست رشدی بیش از 100درصد را تجربه کرده‌اند، افزایش واردات حدود 30درصدی هیوندای می‌تواند در سال‌های آتی جایگاه این برند را تهدید کند. برگ برنده هیوندای همچون سال‌های اخیر سانتافه است که با واردات 7,227 دستگاهی به‌تنهایی 15درصد از بازار خودروهای وارداتی و 50درصد از بازار هیوندای را در اختیار دارد. پس از این خودرو شاهد حضور پررنگ IX35 هستیم و در رتبه سوم سوناتا ایستاده است؛ خودرویی که به نظر می‌رسد در بازار احیا شده و طی 3 ماه، واردات آن از حدود 50 دستگاه به بیش از 600 دستگاه رسیده است.

      جنگ برای رتبه‌های دوم تا چهارم
    هرقدر جایگاه رتبه اول واردات مستحکم است، جدال برای کسب رتبه‌های دوم تا چهارم در 9 ماهه سال جاری به‌شدت متغیر بوده است و در آذرماه شاهد تغییری دوباره در این رتبه‌بندی‌ها بودیم تا مشخص شود که رتبه دوم درمجموع 9 ماهه امسال به کیا موتورز رسیده است؛ برندی که با واردات 8,859 دستگاهی توانسته سهمی معادل 18.52درصد از بازار را از آن خود و البته با اختلاف بیش از 2 هزار دستگاهی با رتبه سوم، فعلا می‌تواند با اطمینان جایگاه خود را حفظ کند هرچند با روندی که رنو در پیش‌گرفته است شاید تا پایان سال شاهد تغییر دوباره در رتبه دوم این جدول هم باشیم. برند کیا در سال جاری روندی پرنوسان را تجربه کرده تا جایی که در 4ماهه آغاز سال حتی به رتبه سوم هم نزول کرده بود و شاهد برتری تویوتا بر کیا بودیم. کیا البته در سال‌های اخیر کمتر شاهد چنین مشکلاتی بوده و هرچند هیچ‌گاه نتوانسته بود رتبه هیوندای را تهدید کند اما در مقابل تهدیدی نیز از جانب تویوتا حس نمی‌کرد. در ابتدای سال اما وضعیت متفاوت بود چراکه در برند کیا شاهد افت واردات بودیم و در مقابل تویوتا عملکرد مناسبی داشت و به این ترتیب در 4ماهه نخست سال تویوتا توانسته بود با اختلافی نه‌چندان زیاد رتبه دوم را از آن خود کند. کیا البته توانست بار دیگر به بازی بازگردد و به‌طور مشخص با اوج‌گیری واردات سورنتو و افزایش واردات سراتو در مردادماه توانست جایگاه دوم خود را بار دیگر به دست آورد. برگ برنده کیا در این مدت اپتیما بود؛ خودرویی که این روزها نسل جدید آن به‌مرور در حال تسخیر بازار در این رده است و توانسته عملکرد موفقی داشته باشد و با واردات 2,527 دستگاه، به‌تنهایی سهمی بیش از 28درصد در سبد محصولات کیا دارد. در رتبه‌های بعدی سبد محصولات کیا در 9 ماهه نخست سال جاری شاهد حضور سورنتو هستیم؛ شاسی‌بلندی که به‌طور مشخص در آذرماه با افزایش قابل توجهی نسبت به ماه قبل از آن، با واردات 580 دستگاهی اصلی‌ترین محصول کیا در آذرماه بود تا به این ترتیب بتواند جایگاه خود را در رتبه دوم تثبیت کند.
    مهم‌ترین تغییر در آذرماه را شاید بتوان در رتبه سوم دید؛ جایی که خیز رنو به نتیجه رسید و این شرکت سرانجام توانست تویوتا را مغلوب کند و خود را به رتبه سوم برساند. رنو با واردات 6,595 دستگاه خودرو، رشد خیره‌کننده 240درصدی را تجربه کرد تا به این ترتیب تویوتا را شکست دهد. اصلی‌ترین سلاح رنو در این جنگ، مدل فلوئنس بود؛ سدانی که بر پایه رنو مگان ساخته شده است و با توجه به سیاست فروش و قیمت‌گذاری نماینده رسمی رنو در ایران توانسته جایگاه مناسبی را به دست آورد. در رتبه دوم این جدول داستر ایستاده است و رتبه سوم در اختیار رنو کپچر است که البته موفقیت آن تنها به دلیل ورود پرشمار در ‌3ماهه نخست سال است و از آن زمان تاکنون واردات بسیار محدودی داشته. رنو هرچند هم‌اکنون در رتبه سوم است، اما شاید حتی بتواند نیم‌نگاهی به کسب رتبه دوم هم داشته باشد چراکه هم‌اکنون برنامه‌های فروش گسترده‌ای از سوی نماینده این شرکت وجود دارد که آمار بالای فروش آن نشان می‌دهد به‌زودی شاهد ورود پرحجم‌تر رنو به بازار خواهیم بود ضمن آنکه شنیده‌ها نشان می‌دهد کپچر هم به‌زودی به شکل انبوه وارد بازار خواهد شد تا به این ترتیب رنو حتی بتواند به کسب رتبه دوم هم امیدوار باشد هرچند با روند فعلی، تثبیت رتبه سوم این برند در پایان سال قطعی به نظر می‌رسد ضمن آنکه نباید فراموش کنیم این شرکت پیش‌فروش گسترده‌ای برای تلیسمان هم داشته که البته بخشی از آن سال آینده وارد کشور می‌شود و به این ترتیب رنو از هم‌اکنون ماه‌های آغازین سال بعد خود را هم بیمه کرده است.
    در رتبه چهارم شاهد حضور تویوتا هستیم؛ برندی که امسال حتی رتبه دوم بازار را هم تجربه کرد اما به نظر می‌رسد در پایان سال باید به رتبه چهارم قناعت کند. در 9 ماهه امسال درمجموع 6,466 دستگاه انواع   محصولات تویوتا وارد ایران شده است تا به این ترتیب تویوتا رشد 62درصدی را نسبت به مدت مشابه سال پیش تجربه کند؛ رشدی که هرچند هم‌آوا با رشد بازار است اما با توجه به رشد قابل توجه رنو درنهایت نتوانست جایگاه سوم این برند را تثبیت کند. آذرماه البته ماه خوبی برای تویوتا بود چراکه این برند در آذرماه شاهد واردات 910 دستگاه خودرو بود تا به این ترتیب آذرماه دومین ماه موفق تویوتا در سال جاری از نظر تعداد خودرو وارد شده باشد. نکته قابل توجه در آمار واردات تویوتا، حضور پررنگ پریوس در لیست وارداتی‌هاست به‌گونه‌ای که در آذرماه، از 910 دستگاه تویوتا وارد شده به کشور، 908 دستگاه آن را تویوتا پریوس تشکیل می‌داده تا به این ترتیب این خودرو ناگهان به محور اصلی فعالیت‌های تویوتا تبدیل شود. بر اساس آمار، تویوتا پریوس با ورود پرشمار در آذرماه، عملا اصلی‌ترین بازیگر تویوتا در بازار خودروهای وارداتی است چراکه با واردات 1,763 دستگاه، به‌تنهایی سهمی بیش از 27درصد از سبد محصولات تویوتا را در اختیار دارد. البته از این تعداد، نزدیک به 1,500 دستگاه تنها در ‌3ماهه پاییز وارد شده است که نشان از توجه بیش از حد واردکنندگان به این خودرو دارد. پس از پریوس، تویوتا کرولا در رتبه دوم جدول ایستاده است و RAV4 در جایگاه سوم است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو