فونیکسریمکسبهتام

ستاد توسعه نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می کند:

چالش نوآوری کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو

عصر خودرو-ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به درخواست یکی ازتولیدکنندگان برتر تایر در کشور به دنبال راهکاری برای 'کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو'، سومین چالش نوآوری را برگزارمی کند.

چالش نوآوری کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، این چالش به دنبال ارایه راهکاری برای ' کاهش نفوذپذیری هوا درلایه داخلی تایرخودرو' توسط شرکت‌های خلاق و نوآور، پژوهشگران، مخترعان و فناوران، اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها از داخل و خارج کشور برگزار می شود.
    چالش‌های فناوری ونوآوری نانو، یکی از برنامه‏‌های مهم ستاد ویژه توسعه فناوری نانو است که ابتدای سال جاری برگزاری آن شروع شد و می‌کوشد مشکلات کلیدی بنگاه‌های صنعتی یا نیازهای فناورانه صنایع مختلف کشور را از طریق جلب مشارکت پژوهشگران وفناوران کشور برطرف نماید.
    هم‌اکنون پس ازبرگزاری موفق دوره نخست این برنامه و وارد شدن دومین چالش نوآوری نانو به مرحله ارزیابی طرح‌های مفهومی پس از استقبالی بی‌نظیر از سوی پژوهشگران و فناوران دانشگاهی و صنعتی، سومین دور از چالش های نوآوری فناوری نانو از سوی کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو آغاز شده است.
    مساله و هدف محوری این چالش نوآوری 'ارائه راهکاری برپایه فناوری نانو برای افزایش مقاومت تایرخودرو در برابر نفوذ هوا همزمان با کاهش ضخامت و وزن لایه داخلی تایر' است. در کشور سالانه حدود 22میلیون حلقه تایر با سایز‌های مختلف مصرف می‌شود که 16 میلیون حلقه آن تولید داخل است و نزدیک به 60 درصد مواد اولیه ساخت این تایرهای داخلی از خارج کشور وارد می‌شود.
    از این رو با کاهش نفوذپذیری هوا درلایه داخلی تایرخودرو که امکان کاهش چشمگیر ضخامت و وزن لایه داخلی را فراهم می کند می‌توان از مقاومت غلتشی تایر کاست.
    لازم به ذکر است بهینه کردن ضریب مقاومت غلتشی که نقشی اساسی در تعیین میزان مصرف سوخت دارد، تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا، به عنوان یکی از اولویت‌های جدی دولت و به‌ ویژه سازمان حفاظت محیط زیست و نیز صرفه‌جویی ارزی در واردات مواد اولیه مصرفی خواهد داشت.
    تمامی علاقمندان می‌توانند به طور رایگان در این چالش نوآوری شرکت کنند و از جایزه نقدی 20 میلیون ریالی همراه با امکان استفاده از شبکه آزمایشگاهی در مرحله اول چالش و جوایز 50، 100 و 200 میلیون ریالی (به ترتیب برای نفرات سوم، دوم و اول) و تسهیلات تجاری‌سازی در مرحله دوم چالش بهره‌مند شوند که به طور مشترک توسط ستاد توسعه فناوری نانو و شرکت کویرتایر پرداخت می‌شود.
    همچنین برندگان مرحله دوم چالش فرصت همکاری برای توسعه فناوری و تجاری‌سازی آن تا مرحله تولید انبوه با شرکت کویرتایر را خواهند داشت.
    بنابراعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو، چالش پیش‏رو طی دو مرحله برگزار خواهد شد، محققان دانشگاهی، فناوران و شرکت‏‌های دانش‌‏بنیان علاقمند به شرکت دراین چالش تا تاریخ 10اسفندماه فرصت دارند ‏تا طرح‏ مفهومی اولیه خود را از طریق پایگاه اینترنتی چالش ارسال کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط