فونیکسریمکسبهتام

کاهش محدود تلفات جاده‌ای در سال ۹۵

حومه‌ شهرهای بزرگ همچنان قربانی می‌گیرد

عصر خودرو- روند کاهشی تلفات جاده‌های ایران که از سال ۱۳۸۴ آغاز شده و در طول تمام این سال‌ها ادامه پیدا کرده است، طبق آمارهای جدید در ۹ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۵ نیز تداوم داشته اما هنوز با اهداف کلان مدنظر فاصله جدی دارد.

حومه‌ شهرهای بزرگ همچنان قربانی می‌گیرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، یکی از اصلی‌ترین مسائلی که صنعت حمل‌ونقل ایران را تحت‌الشعاع خود قرار داده، بحث بالابودن تعداد تلفات جاده‌های کشور در طول سال‌های گذشته بوده است. با وجود آنکه کشته شدن 50 نفر از مسافران یک قطار یا یک هواپیما می‌تواند برای چند ماه ذهن مردم را به خود مشغول کند، اما در شرایطی که تقریبا به‌طور متوسط در تمام روزهای سال عددی نزدیک به آن در جاده‌های کشور کشته می‌شوند این اتفاق به شکلی عادی مورد واکنش قرار می‌گیرد.

    با وجود آنکه همکاری وزارت راه و شهرسازی با دیگر دستگاه‌های نظارتی باعث شده کیفیت خودروهای سواری در قیاس با گذشته بهبودی هر چند نامحسوس را ثبت کند و البته اهرم‌های نظارتی در جاده‌های ایران افزایش یابند، اما هنوز در طول سال نزدیک به 15 هزار ایرانی جان خود را در جاده‌های کشور از دست می‌دهند.

    هرچند که هنوز آمار پایانی سال 1395 نهایی نشده و باید آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای سه ماه زمستان را نیز به آن اضافه کرد، اما برآوردهای سازمان راهداری نشان از آن دارد که در 9 ماهه ابتدایی سال جاری تلفات جاده‌ای در قیاس با مدت مشابه سال گذشته چهار درصد کاهش یافتند.

    هرچند این کاهش می‌تواند جنبه مثبت روند نزولی تلفات جاده‌ای ایران در طول سال‌های گذشته را تداوم بخشد، اما هنوز سازمان راهداری نسبت به بالابودن آمار این تلفات در جاده‌های ایران ابراز نگرانی کرده است.

    تاکید جدید سازمان راهداری بر اهمیت افزایش ایمنی در حاشیه و نقاط حومه‌ای شهرهاست. با وجود این‌که این مناطق به دلیل رشد شهرهای بزرگ در حال حاضر جزیی از محیط شهری به حساب می‌آیند، اما همچنان تلفات‌شان در محورهای برون‌شهری محاسبه می‌شود و این مناطق درصد بسیار بالایی در تلفات دارند، موضوعی که باعث شده رییس سازمان راهداری از پلیس راهور بخواهد در جریان همکاری‌های چندجانبه وضعیت حاشیه شهرها تا فاصله 30 کیلومتری آنها را مورد بررسی دقیق‌تر و افزایش ایمنی قرار دهد.

    کشاورزیان گفته 61 درصد از تلفات و تصادفات برون شهری در 30 کیلومتری حاشیه شهرها اتفاق می‌افتد و اگر به این رقم بحث نقش موتورسواران و عابران پیاده اضافه شود، اهمیت مدیریت این مناطق افزایش خواهد یافت، موضوعی که می‌تواند بعد از سال‌ها حرکت نامحسوسی را در کاهش تلفات جاده‌ای خود سرانجام به یک نتیجه قطعی منجر شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو