فونیکسریمکسبهتام

بررسی بلندمدت نسل نخست مزدا۳

ژاپنی میانسال

عصر خودرو- نسل نخست مزدا۳، ۴‌سال بعد از آغاز تولید در ژاپن به خطوط تولید گروه بهمن رسید و از سال ۱۳۸۶ عرضه آن به بازار کشور آغاز شد. قدیمی‌ترین مزدا۳‌های نسل نخست هم‌اکنون در بازار حدود ۵۸ تا ۶۰ میلیون‌تومان قیمت دارند و آخرین مدل این اتاق که در سال ۱۳۸۹ به مشتریان عرضه شد، این روز‌ها حدود ۶۸ تا ۷۵ میلیون‌تومان خرید و فروش می‌شود.

ژاپنی میانسال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، نسل نخست مزدا3 با این شرایط قیمتی به رقیب مستقیم خودرو‌های چینی و تولید داخل نسبتا اقتصادی بدل شده است که بعضا مشتریان را ترغیب به انتخاب این خودرو در بازار دست دوم می‌کند. به همین بهانه ملاقاتی با یک نمونه مزدا3 نسل نخست مدل 1387 با کارکرد حدود 41هزار کیلومتر ترتیب دادیم تا با نقاط قوت و ضعف این خودرو پس از استفاده بلند‌مدت بیشتر آشنا شویم. از یک لحاظ کیلومتر این خودرو کم‌کارکرد است اما از لحاظ دیگر 8 سال گذشته و باز هم ‌روی استهلاک خودرو تاثیر گذاشته است.

    طراحی ظاهری
    چراغ‌های جلوی این خودرو از نوع‌ هالوژن است و بر‌خلاف نسخه جدید فاقد زنون است. این خودرو مجهز به سانروف و سنسور نور برای روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها و همچنین سنسور باران است. در نمای جانبی ارتفاع کم این خودرو از سطح زمین هم روی زیبایی ظاهری تاثیر مثبتی گذاشته و هم نگرانی از دست‌انداز‌ها را به وجود می‌آورد. این خودرو از رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی بهره‌ می‌برد و در نمای عقب‌، چراغ‌های ترمز در نسخه ‌وارداتی به صورت لامپی بود اما در نسخه‌های بعدی که مونتاژ شد چراغ ترمز به صورت LED درآمد. برای زیبایی بیشتر یک سراگزوز آلومینیومی هم در انت‌های خروجی اگزوز این خودرو قرار گرفته است. در کل می‌توان گفت چهره‌ مزدا3 با وجود گذشت 9 سال از تولیدش همچنان جذاب است و همچنین حجم صندوق عقب 419لیتری این خودرو برای یک خانواده کافی به نظر می‌رسد.

    فضای داخلی
    پس از ورود به کابین این خودرو متوجه شدیم که ادوات داخل کابین از جمله صندلی‌ها و فرمان پس از گذشت 8‌سال همچنان کیفیت خود را حفظ کرده‌اند و چرمشان چروک نخورده است. صندلی‌های این خودرو سرنشینان را به خوبی دربر‌می‌گیرد اما ممکن است برای مسافت‌های طولانی به علت اسپرت‌بودن ماهیت این خودرو باعث خستگی سرنشینان شود‌. از طرفی صندلی‌ها برای سرنشینان جلو مجهز به گرمکن است که به عنوان یک آپشن برای خودرویی که 8 سال قبل تولید شده، خاص و نوگرایانه است. فضای پا برای سرنشینان عقب 922 میلی‌متر و برای سرنشینان جلو 1065 میلی‌متر است و  فضای سر برای سرنشینان جلو 993میلی‌متر و برای سرنشینان عقب 975میلی‌متر در نظر گرفته شده ‌که به نسبت رقبا عدد قابل توجهی نیست اما محدودیتی برای سرنشینان نیز ایجاد نمی‌کند. اگر علاقه به موزیک دارید باند‌های BOSE این خودرو کاملا نیاز شما را برطرف می‌کند و از کیفیت و خروجی صدای قابل قبولی نسبت به سایر خودرو‌های همرده برخوردار است. نمایشگر‌های پشت فرمان این خودرو به صورت 3 استوانه طراحی شده است تا جلوه‌ای اسپرت داشته باشد. یکی از نکات جالب نمایشگرها این است که چه در حالت نرمال و چه در حالت تیپ ترونیک شماره‌ دنده را برای شما به نمایش می‌گذارد.  از جمله معایب کابین مزدا3 نسل نخست می‌توان به نبود چراغ برای کلید بالابر شیشه اشاره کرد که پیدا کردن آن را در شب کمی سخت می‌کند.نکته دیگر کیفیت پایین چرم و روکش سردنده است که به مرور رنگ خود را از دست می‌دهد و همچنین نبود نمایشگر لمسی به صورت فابریک و ورودی USB برای پخش موسیقی از معایب پخش فابریک این خودرو است که در خودرو مورد بررسی مالک برای رفع این مشکلات اقدام به تعویض آن با یک مانیتور لمسی کرده بود.

    آزمایش رانندگی
    این خودرو برخلاف نسخه جدید فاقد سیستم ورود بدون کلید(Keyless) است. جعبه دنده اتوماتیک و 4 سرعته آن را در حالت حرکت قرار دادیم و شروع به حرکت کردیم.صدای موتور خیلی کم به داخل خودرو نفوذ می‌کند اما اگر به موتور خودرو فشار بیاورید و با دور موتور بالا رانندگی کنید صدای موتور بیشتر به داخل نفوذ می‌کند که البته نه‌تنها موضوع آزاردهنده‌ای نیست بلکه از آن صدا لذت می‌برید.یکی از نکات قابل توجه در مورد این خودرو واکنش سریع گیربکس این خودرو نسبت به پدال گاز است و هماهنگی خوبی بین گیربکس و پیشرانه وجود دارد. این خودرو از یک پیشرانه  2 لیتری با حداکثر قدرت 147 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه بهره می‌برد. طبق ادعای سازنده شتاب صفر‌تا100 این خودرو چیزی حدود 9.1 ثانیه است. صادقانه می‌توان گفت که شتاب این خودرو هنوز با گذشت 9 سال از تولید این خودرو کاملا راضی‌کننده است.در بحث ایمنی این خودرو مجهز به 6 کیسه هوا و ترمز‌های آن در هر چهارچرخ به صورت دیسکی است و به صورت استاندارد از ترمز ضدقفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD بهره می‌برد. عملکرد ترمزهای این خودرو فوق‌العاده نیست اما حس امنیت را به راننده منتقل می‌کند و طبق گفته صاحب خودرو پس از 41 هزار کیلومتر هنوز 50 درصد از لنت‌های ترمز این خودرو ‌باقی مانده بود. پس از حرکت در اتوبان‌ها کمی خودرو را به کوچه‌پس‌کوچه‌های تهران و مکان‌های پر دست‌انداز بردیم تا تعلیق خودرو و صداهای اضافی کابین را بررسی کنیم. در دست‌اندازها و ناهمواری‌های شهرحتی کوچک‌ترین صدایی از اتاق این خودرو شنیده نمی‌شد و با وجود ارتفاع کم این خودرو از سطح زمین کمک‌های آن کاملا نرم بود و اگر بخواهیم آن را با مگان و سراتو مقایسه کنیم، سیستم تعلیق خودرو با توجه به حس رانندگی از مگان خشک‌تر و از سراتو نرم‌تر است. ین خودرو ارتفاع کمی از سطح زمین دارد که مانند یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند.
    از یک طرف باعث می‌شود که اگر دست‌انداز‌ها بلند باشند کف این خودرو به زمین بگیرد هر چند که باعث می‌شود اعصاب راننده به هم بریزد اما تا‌کنون هیچ مشکلی  برای خودرو ایجاد نکرده است. از طرفی دیگر با توجه به کم بودن ارتفاع و پهن بودن لاستیک‌های خودرو که از برند میشلین بود باعث می‌شد هندلینگ خودرو بهتر شود، نکته‌ای که ما در اتوبان و در پیچ‌های خروجی کاملا متوجهش شدیم. از ایرادات فنی آن می‌توان به عدم بهره گیری از شیفتر دنده پشت فرمان و غیبت کروز‌کنترل در فهرست آپشن‌های استاندارد اشاره کرد. نکته‌ دیگر هم نداشتن خنک‌کننده گیربکس است که باعث می‌شود پس از گذشت چند ساعت در ترافیک شتاب خودرو کمی کاهش پیدا کند و دنده‌ها کمی کندتر تعویض شوند‌؛ موضوعی که در مزدا3جدید رفع شده است. مصرف کاتالوگی مزدا3 در سیکل ترکیبی 8.2 لیتر در 100 کیلومتر است و بر اساس گفته‌های مالک وی تاکنون مصرف ترکیبی 9 لیتر در 100 کیلومتر را در رانندگی با این خودرو محاسبه کرده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو