فونیکسریمکسبهتام

نکاتی برای انتخاب راحت‌تر خودرو

عصر خودرو: انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب باید بانگاهی بلند‌مدت به ماجرا نگریست. در این میان برخی هم هستند که با سرعت بیشتری خودروی خود را عوض می‌کنند.

نکاتی برای انتخاب راحت‌تر خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، آنها نیز همیشه دوست دارند بدانند که خودروهای جدید کدام هستند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها با خودروی کنونی‌شان چیست. در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این صفحه سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.

 

ایران‌خودرو دنا یا ام‌وی‌ام 315

این دو خودرو در یک کلاس نیستند. دنا خودرویی بزرگ‌تر از ام‌وی‌ام بوده و فضای بیشتری را در خود جای داده است. همچنین دنا سدان به حساب می‌آید اما 315 هاچ‌بک است. با این حال در بازار در یک بازه قیمت هستند. در همین ابتدا باید گفت که دنا خودرویی قوی‌تر و با حجم موتور بیشتر است و البته آن را می‌توان به مراتب با‌کیفیت‌تر از 315 دانست. از نظر ظاهری هر دو خودرو زیبا هستند اما دنا با توجه به طراحی تهاجمی که دارد جذاب‌تر جلوه می‌کند. این در حالی است که 315 با سرنشینان کامل از نظر دینامیکی کشش مناسبی را در مسیرهای سربالایی ندارد. از نظر خدمات پس از فروش دنا در وضعیت بهتری قرار دارد و قطعات آن نیز با توجه به مشترک بودن با سمند از نظر قیمتی ارزان‌تر و البته در دسترس‌ترند. فضای داخلی هر دو خودرو طراحی خوبی دارد اما مواد به کار رفته درون آنها معمولی است، با این حال در این میان باز هم می‌توان دنا را کمی بهتر دانست. امکانات هر دو خودرو مناسب بوده و فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهند، اما دنا با توجه به داشتن اتاقی بزرگ‌تر و البته صندوقی جادار‌تر برای خانواده‌های پر‌جمعیت مناسب است. در مقابل 315 برای کسانی که قصد دارند رانندگی اسپورت را تجربه کنند مناسب است.

جک S5 یا چری تیگو5

این دو خودرو کراس اوورهایی هستند که شبیه به شاسی بلند طراحی شده‌اند. با این حال اصلا نباید به چشم یک خودروی آفرود به آنها نگاه کنید. البته قیمت آنها همیشه وسوسه‌بر‌انگیز است. جک S5 به دلیل طراحی آن مورد توجه قرار گرفت و تیگو 5 هم مدل به روز شده X33 به حساب می‌آید. اولی تولید داخل است و دومی به‌صورت وارداتی عرضه می‌شود. تیگو 5 ازموتوری هم‌حجم با جک S5 برخوردار است اما موتور جک بسیار پر‌قدرت‌تر از تیگو است، چراکه از سیستم توربوشارژ بهره می‌برد. از این‌رو در شتاب و سرعت جک توانسته به خوبی از پس تیگو بر‌آید. هر دو خودرو زیبا بوده و در بازار با اقبال زیادی همراهند. از نظر آپشن و امکانات تیگو بهتر عمل کرده و در زمینه مصرف سوخت نیز همین‌طور. اما جک از هندلینگ بالاتری نسبت به تیگو برخوردار است. درون کابین نیز فضا‌ها تقریبا یکسان بوده و صندلی‌ها نیز راحت هستند. با توجه به وارداتی بودن تیگو قیمت جک از تیگو پایین‌تر است و می‌تواند انتخاب ارزان‌تری باشد، به خصوص اینکه خدمات پس از فروش گسترده‌ای دارد. به‌طور کلی می‌توان این دو خودروی چینی را در زمینه کیفیت خودرویی مناسب دانست. اگر شتاب و سرعت برای شما در درجه اهمیت بیشتری است، جک S5 انتخاب بهتری خواهد بود و امکانات بیشتر را هم می‌توانید در تیگو 5 بیابید.

 

هیوندایi20  یا اوپل کورسا

دو خودروی هاچ بک کوچک. یکی پر‌فروش و یکی گمشده در بازار. هیوندای i20 همانند همه هیوندای‌ها موفق بوده و کورسا نیز همانند همه اوپل‌ها ناموفق. البته در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 شمسی که هنوز بازار خودرو ایران متنوع نشده بود، اوپل‌ها نمادی از لوکس سواری هم به حساب می‌آمدند. کورسا موتوری پر‌حجم‌تر و پر‌قدرت‌تر در سینه دارد و از این نظر بهتر از i20 است. ظاهر هر دو خودرو زیباست و البته در نمای عقب شباهت‌های فراوانی دارند به‌طوری که در نگاه اول ممکن است آنها را با هم اشتباه بگیرید. هیوندای با جعبه اتوماتیک i20 را به بازار عرضه می‌کند. این در حالی است که کورسا تنها به‌صورت دستی عرضه شده و خودرویی با چنین قیمتی با گیربکس دستی چندان توجیحی ندارد. از نظر امکانات هر دو خودرو در سطح خوبی قرار دارند. اوپل سواری لذت‌بخش‌تری را ارائه می‌دهد اما این لذت‌ نتوانسته خدمات پس از فروش ضعیف و البته قیمت بالای این خودرو را توجیه کند و از کورسا رویایی دهه 90 میلادی فاصله زیادی داریم. از طرف دیگر در بازار دست دوم اوپل کورسا به سختی فروش می‌رود. با این حال اگر به دنبال یک هاچ‌بک خاص با سواری اسپرت هستید کورسا انتخاب خوبی است و i20 هم برای کسانی که به دنبال یک خودرو رند بازار با استهلاک کم هستند مناسب است.

میتسوبیشی ASX یا  رنو کلئوس

هر دو خودرو یک نقطه اشتراک دارند و آن اینکه فروش آنها در بازار دست دوم کمی دشوار است و باید منتظر خواهان آن باشید. این دو خودرو به‌رغم قابلیت‌هایی که دارند نتوانسته‌اند در بازار ایران موفق باشند. خودروهایی که از نظر امکانات و از نظر کیفیت در سطح بالایی قرار دارند. باز هم می‌توان ASX را کمی موفق‌تر دانست. یک دلیل آن این است که در بازه شلوغی از کلاس‌بندی خودروها در بازار ایران قرار گرفته‌اند و کره‌ای‌ها و چینی‌ها با قیمت پایین‌تر و آپشن بیشتر در آن جولان می‌دهند. حجم موتور کلئوس بیشتر از ASX بوده والبته قدرت بیشتری نیز تولید می‌کند. فضای کابین کلئوس نیز همچنین بیشتر از ASX است. هر دو خودرو کم‌مصرفند اما ASX اقتصادی‌تر بوده و البته زیبا‌تر از کلئوس است. خدمات پس از فروش هر دو خودرو در تهران و شهرهای بزرگ خوب است اما در سطح کشور دشواری‌های خاص خودش را دارد. از این‌رو هیچ کدام در این زمینه برتر نیستند. از نظر امکانات می‌توان گفت ASX داشته‌های بیشتری دارد. مواد به کار رفته درون کابین هر دو خودرو کیفیت مناسبی دارد اما ASX را می‌توان به روز‌تر از کلئوس دانست. به‌طور کلی هر دو خودرو انتخاب‌های خوبی به شمار می‌روند اما نمی‌توان روی بازار دست دوم آنها به‌عنوان پول نقد حساب باز کرد. چراکه هم افت قیمت زیادی دارند و هم اینکه مدت زمان زیادی را می‌طلبند که البته در این میان می‌توان ASX را در وضعیتی بهتر تلقی کرد.

 

تویوتا پریوس یا کیا سراتو

این دو خودرو تفاوت‌های بسیاری با هم دارند. چراکه پریوس یک خودروی هیبریدی است که به تازگی راهی بازار ایران شده و سراتو یک خودروی بنزینی است که سه نسل حضور در بازار ایران را تجربه می‌کند. خودرویی موفق که بازار خوبی دارد و توانسته سهم زیادی را در این کلاس از آن خود کند اما پریوس یک تازه وارد با ظاهری غیرمعمولی است. خودرویی که این روزها کم کم آن را می‌توان در گوشه و کنار شهر دید. مدل 2016 این دو خودرو تقریبا هم قیمت هستند. تویوتا پریوس یکی از بی آزارترین‌ها و کم‌استهلاک‌ترین‌های دنیا است. از نقاط ضعف پریوس می‌توان به کیفیت پایین مواد به کار رفته در کابینش در مقایسه با دیگر تویوتاها اشاره کرد. همچنین در مدل کم آپشن با روکش صندلی پارچه‌ای به فروش می‌رسد که زیبایی چندانی ندارد. البته در مدل فول چرم مصنوعی صندلی‌ها را پوشانده است. طراحی آن می‌تواند یک برگ برنده برای کسانی باشد که خودروهایی باظاهر متفاوت را می‌پسندند. اما در سوی دیگر سراتو خودرویی با آپشن‌های زیاد است که طراحی داخلی آن حس لوکس بودن بیشتری در مقایسه با پریوس دارد. وضعیت بازار دست دوم آن هم بهتر است. به این ترتیب این دو خودرو برای دو گروه مختلف از مشتریان طراحی شده‌اند. پریوس برای کسانی که به دنبال خودروهای اقتصادی هستند و سراتو مناسب کسانی است که آپشن بازی را با قیمت کمتری دوست دارند.

رنو فلوئنس یا لیفان820

این دو خودرو از نظر قیمتی در یک سطح قرار دارند. البته مدل دنده دستی فلوئنس 2016 با لیفان 820 هم قیمت است. حجم موتور لیفان بیشتر از فلوئنس بوده و البته قدرت بیشتری نیز تولید می‌کند.گیربکس آن نیز اتوماتیک است. همچنین در شتاب‌گیری نیز می‌توان لیفان را موفق‌تر دانست. هر دو خودرو از نظر فضای کابین و صندوق جادار بوده و برای خانواده‌های پر‌جمعیت مناسبند. لیفان از ظاهری بهتر و البته امکاناتی بیشتر بهره می‌برد. اما کیفیت سواری فلوئنس بالاتر از لیفان است و هندلینگ آن بهتر است. در بازار دست دوم به جرات می‌توان گفت که لیفان مشتری بیشتری دارد و فلوئنس نتوانسته آنطور که باید موفق باشد و هنوز به زمان بیشتری نیاز دارد. حضور این خودرو در ناوگان تاکسیرانی نیز بر کم اقبال بودن آن از سوی مردم دامن زده است. هر دو خودرو از کیفیت خوبی برخوردارند اما مواد به کار رفته درون کابین رنو با کیفیت‌تر از لیفان است. خدمات پس از فروش لیفان گسترده‌تر از رنو بوده و دغدغه افراد را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. به‌طور کلی هر دو خودرو انتخاب‌های خوبی هستند لیفان با موتوری قوی‌تر و بازاری بهتر و رنو با کیفیت سواری بهتر و البته کابینی با کیفیت‌تر در انتظار شما هستند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو