فونیکسریمکسبهتام

خودرویی ها در بازار سرمایه /۵ بهمن ۹۵

چراغ سبز گروه خودرو قبل از سفر فرانسوی ها به تهران

عصر خودرو- امروز سه شنبه، خودرویی ها پس از سه روز درجا زدن، جامه سبز بر تن کردند و شاخص کل گروه خودرو ۲۵۷ واحد معادل ۱ درصد رشد کرد و در مدار ۱۷ هزار و ۵۵۱ واحدی قرار گرفت.

چراغ سبز گروه خودرو قبل از سفر فرانسوی ها به تهران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» ، در این روز سهامدارن خودرویی 113 میلیون سهم را به ارزش 17 میلیارد تومان در 10 هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند.
    در این بین خساپا با 38.7 میلیون حجم و 4 میلیارد تومان ارزش معاملات، صدر نشین گروه بود.
    خساپا امروز در حاشیه 2 درصد مثبت تا قیمت پایانی 1,114 ریال پیش رفت، نماد خودرو نیز با 1 درصد رشد در قیمت 2,830 ریال قرار گرفت و هر دوی این نمادها به ترتیب 20.63 و 14.25 واحد تاثیر مثبت روی شاخص کل بورس علی رغم تاثیرمنفی 865 واحدی وبملت که در اثر بازگشایی این نماد پس از توقفی طولانی مدت بود، گذاشتند.
    از طرفی نمادهای قطعه سازی بسیاری امروز تا حاشیه 4 درصد مثبت رشد کردند که می توان به نمادهای خاهن، خمحرکه،خکار و خچرخش که همگی صف خرید بودند اشاره کرد.
    در این بین خچرخش در سقف قیمت مجاز روزانه در قیمت 1ع982 ریال صف 6 میلیونی و نماد خاهن مثبت کامل درقیمت 3,768 ریال با صف 1.7 میلیونی بود ولی نمادهای خمحرکه و خکار صف خرید سبکی داشتند.
    دلیل اقبال نسبی دیروز گروه به نماد خکاوه که شرکتی زیانده از زیرمجموعه های سایپاست مشخص شد، به این ترتیب تولید نسل جدید کامیون های FM بعد از 5 سال، دوباره در سایپا دیزل (خکاوه) آغاز و به زودی در بازار عرضه خواهد شد.
    آنطور که شنیده می شود سایپای کاشان با نماد خکاشا هم توسط سایپا به سیتروئن واگذار شده و در بهمن رونمایی خواهد شد و یک قرارداد جدید با کیا به زودی رونمایی خواهد شد که  محصولاتی با حاشیه سود بالای 25 درصد گروه سایپا تولید خواهد کرد و موجب تحول در سودآوری خساپا خواهد شد.
    همچنین یکی از دلایل مهم رشد امروز گروه خودرویی سخنان سخنگوی وزارت خارجه کشور از سفر قریب‌الوقوع وزیر خارجه فرانسه به تهران در ده فجر می باشد گفته می شود طی ورود وزیر خارجه فرانسه یک تیم اقتصادی هم به تهران می‌آید و رونمایی از قراردادهای خودروسازان ایرانی و فرانسوی قوت  خواهد گرفت.
    لذا باتوجه به خبرهای مثبت ذکرشده و علنی شدن بلوک خگستر تا آخر هفته و صحبت هایی که از یک جابه جایی در خاور به گوش می رسد استارت خودرویی ها زده شده اما نمی توان با قطعیت از یک صعود تاریخی سخن گفت.
    نکته قابل توجه دیگر این است که ورنا سهامدار عمده خساپا از زمان بازگشایی سهم تاکنون خریدار بوده و دیروز 10 میلیون از این سهم را خریداری کرد اما امروز در مجموع سهامداران حقیقی بیشتر از حقوقی ها خریدار بودند.
    همینطور با نزدیک شدن به انتخابات احتمالا لیدرهای بازار که خودرو و خساپا از گروه خودرو نیز جزو اصلی آن هستند به احتمال زیاد رشد کنند.
    اما دلیل اینکه خودرویی ها به تعدیل مثبت سنگین خودرو واکنش نشان ندادند به نظر می رسد بیشتر به دلیل پی بر ایی خیلی بالای شرکت (23 وحدی) است، با این حال اگر شرکت بتواند گزارشات مناسبی از سال مالی و پیش بینی 96 ارائه کند می توان به سال پیش روی  خودرویی ها امیدوار بود.
    گفتنی است هنوز  رشد اصلی بازار شروع نشده است و فعلا حرکت های صعودی بازار می‌تواند نوسان و پولبک باشد. زمانی می‌توان از تغییر روند و رشد بازار گفت که نقدینگی با حجم مناسبی وارد بازار شود، گروه خودرونیز  باتوجه به نزدیک شدن به حمایت های مهم با ورود نقدینگی به تدریج میتوانند مورد توجه سهامداران قرار گیرند .

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو