فونیکسریمکسبهتام

آزمون هزار امتیازی برای انتخاب امپراطور اروپا

جنگ ستـــــارگان

عصر خودرو- در تست ۱۰۰۰ نکته درمورد کامیون‌های بزرگی صحبت می‌کنیم که با اختلاف ۲۰ واحد کم و بیش همگی ۵۰۰ اسب بخار قدرت دارند. این ۴ کامیون جدید که همگی از نسل جدید هستند و پیشرانه ۱۳ لیتری بدون EGR دارند، با دارا بودن شیفتر تعویض دنده پشت فرمان روند تعویض دنده سریع‌تری دارند و عبارتند از: ولوو Globetrotter XL با پیشرانه D۱۳ ۵۰۰ اسب‌بخاری مجهز به سیستم پیشرانه ریل‌مشترک، DAF XF SuperSpaceCab با ۵۱۰ اسب‌بخار قدرت، مرسدس بنز Actros GigaSpace با ۴۸۰ اسب‌بخار قدرت و اسکانیا جدید HighLine با قدرت ۵۰۰ اسب‌بخاری.

جنگ ستـــــارگان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، دلیل حضور نداشتن برندهایی مانند Renault ،‌MAN و Iveco براساس نظر خود شرکت‌ها بوده است. برند Iveco در ابتدا قرار بود مورد آزمایش قرار بگیرد ولی یک روز قبل از شروع کار از بودن در این پروژه انصراف داد و این فرصت ازدست‌رفته‌ای برای اثبات شجاعت این برند ایتالیایی در عرصه این آزمایشات برجسته بود. 

    Scania S-HighLine
    اسکانیا Highline S بزرگ‌ترین کابین نسل جدید اسکانیاست. این شرکت با بهره‌گیری از انتقادات مشتریان بر مدل‌های قبلی این مدل را توسعه داده و روانه بازار کرده است. پلکان در موقعیت خوبی واقع‌شده ‌و دسترسی را آسان می‌کند. کابین جدید اسکانیا فضای جلوی بزرگ‌تری دارد ولی در کل جمع‌وجور‌تر از نسل‌های قبل است. بااین‌حال، اسکانیا فضای داخل را بسیار نزدیک به کابین هواپیما ساخته است. این مسئله را با نگاه‌کردن به مجموعه کلیدهای سمت چپ بهتر درک می‌کنید، هرچند به نسبت داشبورد ولوو کمی سنتی به نظر می‌رسد. راننده اسکانیا 6 سانتی‌متر از جلو و 2 سانتی‌متر از کنارها نسبت به راننده ولوو فضای بیشتری دارد. دید کامیون نسبت به نسل قبلی کاهش‌یافته اما با توجه به موقعیت بالاتر کابین قابل‌تحمل است و از نسل قبلی زیباتر به نظر می‌رسد. تختخواب پشت صندلی با تشکی به ضخامت 14 سانتی‌متر احساس خوشایندی از خوابیدن را به فرد القا می‌کند و البته جای خالی اهرم پایی برای تنظیم صندلی به‌شدت احساس می‌شود. از اسکانیا با پیشرانه 13 لیتری 500 اسب بخاری غیر EGR با استفاده از AdBlue کمی بیشتر از حد متوسط انتظار می‌رود. بااین‌حال، اسکانیا 8.5 درصد بهتر از ولوو است. اسکانیا قادر است ماکسیمم سرعت را با مصرف پایین‌تری به نسبت رقبا ثبت کند که البته بهره‌گیری از گیربکس Opticruise جدید با سیستم LayShaftBrake  در این فرآیند تأثیر بسزایی دارد. در این سیستم شفت خروجی گیربکس با سرعت بیشتری درگیر می‌شود و به‌خصوص در سربالایی باعث می‌شود که هدر‌رفت سرعت کاهش یابد. اسکانیا بی‌شک باتوجه به تغییراتی که نسبت به نسل قبل داشته است، برنده این تست 1000 نکته خواهد بود.

    Volvo Globertotter XL
    ولوو FH پس از گذشت 4 سال از معرفی‌اش هنوز هم یک شاهکار محسوب می‌شود و کابین آن هنوز هم مدرن به‌حساب می‌آید. برخلاف اسکانیا که در نمای داخلی و خارجی کاملا محافظه‌کارانه عمل کرده است. فضای داخلی آن حتی پس از گذشت 4 سال هنوز هم در مواردی مانند ترمزدستی برقی و یا نگه‌دارنده گردن منحصربه‌فرد هستند. یکی دیگر از مزیت‌های بزرگ این اتاق، دید اطراف مناسب است و به لطف آینه حرفه‌ای جانبی، یکی از بهترین اتاق‌ها از دید مشتریان محسوب می‌شود. ازنظر هندلینگ، این کامیون به‌جرات برترین در بین 4 نمونه مورد آزمایش است. ولوو به سیستم پویای فرمان مجهز است و قطعا بدون آن‌هم به‌اندازه کافی وسیله نقلیه نرمی به شمار می‌رفت. در فضای داخلی، فضای پا برای سرنشین کم است که این مطمئنا گزینه مورد تایید ما برای یک مسافرت هفت‌روزه نیست. ولوو مدت زیادی ‌است که با سیستم انژکتوری روی پیشرانه 13لیتری کار می‌کند. تابستان گذشته، پیشرانه D13K جدید با تزریق ریل مشترک همراه با بهینه‌سازی آیرودینامیکی مورد نیاز برای اطمینان مصرف سوخت کمتر معرفی شد که صحبت در مورد آنها در این تست جای ندارد. برخلاف انتظارات، ولوو درزمینه مصرف سوخت و AdBlue نتوانست رکورد چشمگیری را ثبت کند. به‌طور خاص، خشک‌شدن  AdBlue‌تا میزان زیادی شگفت‌انگیز است به‌طوری‌که 9.68 درصد بالاتر از میانگین هر 4 رقیبش و حتی بالاتر از پیشرانه غیر EGR اسکانیاست. این نیز قابل‌توجه است که ولوو  از نسخه دوکلاچه گیربکس‌های I-Shift استفاده نکرده است. ولوو4 با 7154 کیلوگرم وزن، از کوچک‌ترین DAF هم 350 کیلوگرم سبک‌تر است. همچنین درزمینه بازرسی روزانه، ولوو نتیجه خوبی را به ثمر رسانده است. بر اساس تجربه ولوو یک دوست واقعی برای راننده است ولی متأسفانه این فاکتور نتوانست پیروزی ولوو را از مقام دوم فراتر ببرد.

    DAF XF SuperSpaceCab
    این اتاق یکی از 4 کابین بزرگ جهان است. طراحی اولیه کابین DAF XF به سال 1987 برمی‌گردد که از آن زمان تابه‌حال چندین بار به‌صورت کلی دستخوش تغییر و تحول‌های اساسی قرارگرفته است. امروزه DAF برای عرضه به بازار جهانی بسیار زیبا ظاهرشده است به طوری که به‌ عنوان یک سردمدار محسوب می‌شود. در بازار بزرگ آلمان، DAF در صدر آمار واردات قرار دارد و این بدان معناست که پس از برندهای آلمانی، DAF در رتبه سوم و قبل از 2 برند دیگر ساخت اسکاندیناوی قرار دارد.
    کابین DAF زیبا و باکیفیت به نظر می‌رسد و نشستن در این کابین احساس خوبی را به شما منتقل می‌کند. فضای داخل کابین DAF فاقد طبقه ثابت است ولی این اتاق بعد از مرسدس GigaSpace دومین کابین بزرگ شناخته می‌شود. تخت DAF شاید بزرگ‌ترین تخت نباشد ولی بر اساس کیفیت ساخت و همچنین فضای خالی زیر آن بی‌رقیب است.
    پیشرانه 6 سیلندر MX13 در مسیر تست، مصرف AdBlue بسیار کمی داشت به‌طوری‌که 3.1 درصد از ولوو هم کم‌مصرف‌تر است و این مسئله کارآمدی آن را دوچندان می‌کند. مصرف سوخت DAF کمی بالاتر از 3کامیون دیگر است. این در حالی است که امتیاز DAF در مصرف AdBlue در قیاس با 3کامیون دیگر در مقام دوم قرار دارد‌. همچنین درزمینه حمل بار DAF امتیازاتی را از دست می‌دهد ولی درزمینه تعمیر و نگهداری به نسبت رقبا امتیاز بالاتری کسب می‌کند. تمام اینها DAF را در آزمون 1000 نکته به یک حریف قوی برای رقبایش تبدیل می‌کند.

    Mercedes-Benz Actros 1848
    مرسدس بنز Actros 1848 با آخرین نسل تقویت‌شده پیشرانه OM471 و گیربکس آن نیز با آخرین نرم‌افزارها و سیستم‌های مدرن ارائه شده است. سیستم تعلیق بین جلو و عقب احساس خوشایندی به سرنشینان نمی‌دهد و ضربات را بیش‌ازحد به اتاق منتقل می‌کند. محور جلو بیش‌ازحد سفت است و به‌واسطه ارتفاع بالای کابین، افراد در داخل اتاق احساس ناراحتی می‌کنند ولی با این اوصاف محور عقب همچنان کارآمدی خود را حفظ کرده است. ازنظر هندلینگ شایان‌ذکر است که Actros  بدترین نتیجه را در این شاخه به دست آورده است و همچنین به لحاظ تولید نویز هم در جایگاه خوبی قرار ندارد.  ولی فضای داخل Actros باوقار است، هرچند قسمت ورودی عالی نیست ولی رنگ دلگشا، مواد اولیه خوب و باکیفیت و فضاهای ذخیره‌سازی مفید مجموعه‌ای از محاسن کابین GigaSpace به شمار می‌روند. نکته قابل‌توجه نبود یک تختخواب سفری است ولی به‌جای آن‌یک تور ایمنی در اتاق نصب‌شده است که وزن کمتری دارد و فضای کمتری هم اشغال می‌کند‌. مصرف سوخت Actros باکمی اختلاف در مرتبه دوم بعد از برنده این مسابقه یعنی اسکانیاست. Actros در میان رقبایش در این تست کندترین است اما بر اساس انتخاب شما، یک نسخه 510 اسب بخاری از همین پیشرانه وجود دارد که گشتاوری حدود 200 نیوتن‌متر بیشتر از این مدل تولید می‌کند. نمرات مرسدس بنز به‌قدر کافی نبود تا بتواند در این آزمایش صدرنشین باشد ولی در مرتبه سوم بعد از 2 رقیب سوئدی‌اش قرار می‌گیرد و این در حالی است که تا امروز پرافتخارترین کشنده اروپایی بوده است و در این نسل نیز بارها رقبای خود را در تست‌های کابین و مصرف اقتصادی شکست داده است. اما وقت آن رسیده تا این کشنده در بحث فنربندی نیز کمی به‌روز شود چراکه رقبایش همگی چند سالی از آن جوان‌ترند.

    پیشگویی
    به‌صورت میانگین کامیون‌ها حدود 450 اسب بخار قدرت دارند اما ما به سراغ نمونه‌های 500 اسب بخار رفتیم. قدرت بیشتر نه‌تنها سرعت بالاتر، بلکه راحتی و آرامش بیشتر را با خود به دنبال دارد. علاوه بر این، کامیون‌های امروزی با سیستم پیش‌بینی پیشرفته خود ثابت کرده‌اند که همیشه قدرت بیشتر به معنی مصرف بیشتر سوخت نیست. رانندگی‌مان را تا سرعت 85 کیلومتر بر ساعت ادامه دادیم تا سیستم‌های الکترونیکی بتوانند واکنش خود را تا سرعت 90 کیلومتر بر ساعت به نمایش بگذارند. به‌واسطه لزوم سرعت‌گیری قبل از سربالایی، میزان ترمزگیری در سراشیبی افزایش می‌یابد، تنها مرسدس بنز و ولوو هستند که با بهره‌گیری از سیستم‌های ایمنی بیشتر راننده را وادار به ترمرگرفتن‌های مکرر در سراشیبی نمی‌کنند. در مسیر میزان مصرف سوخت را به ازای مسافت طی‌شده یادداشت کردیم تا بعد از استاندارد‌شدن دمای بنزین بتوان در مورد مصرف سوخت در شرایط مختلف ترافیکی تحلیلی را ارائه داد.

    آزمون 
    آزمون 1000 نکته، تست جهانی انجام شده توسط روزنامه‌نگاران بین‌المللی در 28 مجله در 24 کشور اروپایی منتشر می‌شود و در آن به مدت یک هفته این کامیون‌ها در مجاورت اتوبانی در تریر آلمان تحت آزمایش قرار گرفته‌اند. روزنامه‌نگاران در حین تست خودروهایشان را باهم عوض می‌کنند تا بتوانند بی‌طرفانه به هریک از کامیون‌ها نگاه کنند و به تمام قطعات این خودرو امتیاز مجزا داده شود. از آنجا که میزان مصرف سوخت ارتباط مستقیم با نحوه رانندگی دارد و به دلیل اهمیت بالای این مسئله، ما کامیون‌ها را در مسافت‌های طولانی تست کرده‌ایم، ازاین‌رو می‌توان بخش اعظمی از این امتیازات را به مصرف سوخت اختصاص داد و در درجه دوم به موارد دیگر مانند ارگونومی، راحتی، هندلینگ، فضای خالی و همچنین هزینه‌های تعمیر و نگهداری. هرچند لازم به ذکر است که تاریخ تابه‌حال کامیونی که بتواند ماکسیمم امتیازات را کسب کند، به خود ندیده‌است.

    میزان مصرف سوخت
    در مصرف سوخت میانگین، اسکانیا کمترین میزان مصرف را ثبت کرد، در سربالایی‌ها Actros بهترین میزان مصرف را داشت ولی میانگین سرعتش پایین‌ترین بود و اسکانیا هم با بالاترین مصرف سوخت میانگین در سربالایی توانست بالاترین سرعت را نیز ثبت کند. اما اگر بخواهیم بر اساس مصرف AdBlue مقایسه‌ای انجام دهیم، DAF به دلیل کم‌مصرف‌بودن به‌شدت مقرون‌به‌صرفه است.

    جمع‌بندی
    تقریبا در تمام موارد DAF بیشترین امتیاز را کسب کرده است. در فضای داخلی، DAF در میان رقبا بی‌نظیر است ولی ازنظر ابعاد بیرونی کاملا کوچک‌تر است‌. اختلاف بین رقبا بسیار کم است و بنابراین باید بی‌رحمانه قضاوت کرد. Actros در این دور ناامیدکننده بود. به‌طور خاص درزمینه هندلینگ و راحتی  مرسدس بنز  امتیازات زیادی را در این بخش از دست داد. نمرات ولوو باوجود مصرف زیاد
    AdBlue  هنوز هم بر جایگاه دوم تکیه زده و از اسکانیا Highline  S500 جامانده است. این نتیجه می‌تواند پاداشی برای راه‌اندازی خط تولید نسل جدید اسکانیا باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو