فونیکسریمکسبهتام

آیا سایپا ساینا ۲۸ میلیونی انتخاب مناسبی با توجه به رقم پرداختی است؟

آرایش غلیظ تیبا

عصر خودرو- آخرین روزهای سال ۹۲ بود که سایپایی‌ها در مراسمی به مناسبت سالگرد تاسیس این شرکت از ۳ محصول جدیدشان یعنی رنو ساندرو‌، زوتی S۳۰۰ و سایپا ۲۳۲ رونمایی کردند.

آرایش غلیظ تیبا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵:۰۰

 به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، با توجه سیستم کدگذاری که سایپا در محصولاتش به کار می‌برد،  باید گفت که رقم اول از سمت راست  نشان از این دارد که این خودرو روی پلت‌فرم X200 سایپا قرار دارد، رقم دوم سدان بودن آن را نشان می‌دهد و سومین رقم به ما می‌گوید که این دومین فیس‌لیفت نسبت به خودرو پایه یعنی تیبا (یا سایپا 231) است. برای انتخاب نام این خودرو فراخوانی برگزار و در نهایت نام «ساینا» از بین تمامی اسامی پیشنهادی برگزیده شد. ساینا در واقع یک فیس‌لیفت کلی یا اصطلاحا «Major Facelift» از تیبا بود که طبق عادت و سنت قدیمی خودروسازان ایرانی، نه به عنوان جایگزین یا نسخه‌ای به‌روز شده از تیبا بلکه به عنوان خودرویی کاملا جدید به بازار معرفی شد و با قرارگرفتن  در رده قیمتی جدید و بالاتر سبب حضور سازنده‌اش در قسمتی از بازار شده است که تا قبل از آن بیشتر میدان عرض اندام ساخته‌های ایران خودرو یعنی پژو 405 و سمند SE بوده است و سوالی که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده، این است که به‌راستی ساینا در مقایسه با خودرویی بزرگ‌تر و قدرتمندتر مثل سمند  چه چیزهایی در چنته دارد و اینکه آیا در بازار خودروهای صفرکیلومتر کمتر از 30 میلیون تومان انتخاب مناسب و معقولی به شمار می‌رود یا خیر؟ با بررسی  مشخصات و ویژگی‌های مثبت و منفی ساینا و مقایسه آن با رقبای مذکور سعی داریم تا به پاسخ این سوال برسیم.

طراحی ظاهری و داخلی
تزریق المان‌های نو و مدرن در پیکره‌ای قدیمی و سالخورده.این اولین عبارتی است که پس از نگاهی اجمالی به ظاهر ساینا به ذهنمان می‌رسد. این راه و روش اما چیز جدیدی نیست و قبل از این در دنا نیز چنین چیزی را شاهد بودیم. البته این فقط خودروسازان ایرانی نیستند که از این فرمول برای به‌روزرسانی  و افزایش جذابیت بصری  چنین خودروهایی (با پلت‌فرم و بدنه مربوط به دهه‌های قبل)بهره می‌برند. به عنوان نمونه بگذارید بی‌وای‌دی F3 جدید را برایتان مثال بزنیم که تست و بررسی و تصاویر آن را در شماره 322 هفته‌نامه مشاهده کردید.
چیزی که در طراحی نمای جلو و عقب ساینا بسیار جلب توجه می‌کند، کلکسیونی از خطوط و احجام مختلف است که به واسطه آنها و همچنین  اجزایی نظیر چراغ‌های جلو و عقب، خطوط روی کاپوت و صندوق عقب‌، فرم جلوپنجره و سپر عقب سعی شده تا ساینا چهره‌ای جذاب، اغواگر، جدی و باصلابت به خود بگیرد. هر چه  طرح نمای جلو وعقب خودرو شلوغ  و پر از خطوط  و مانورهای گوناگون است، در نمای جانبی با نمایی ساده با تراکم پایین حجم‌پردازی‌ها و خطوط ساده‌تر طرف هستیم  که برای هماهنگی با طرح کلی نسبت به برادرش تیبا اصلاحات جزئی نظیر حذف زه‌های جانبی درها و طرح جدید  رکاب‌های جانبی در آن اعمال شده است اما علیرغم تغییرات مثبتی (نظیر ختم‌شدن یکی از خطوط اصلی نمای جانبی به چراغ راهنما و یا تغییر فرم قدیمی و دمده خط دور چرخ‌های عقب‌) که در اوورهنگ و گلگیرهای جلو و عقب برای تناسب بیشتر با طرح کلی خودرو انجام شده‌، قالب و فرمت کلی در‌‌ها و سادگی آنها ثابت  باقی مانده است و توی ذوق می‌زنند.
همچنین طرح جدید آینه‌های جانبی  نیز آن هارمونی و هماهنگی دلخواه را با مجموعه کلی خودرو ندارند و خطوط و فرم‌های برآمده اطراف مه‌شکن‌های جلو خود  یک علامت سوال و تعجب هستند!. با این حال و علیرغم تمامی انتقادی که از بعد طراحی و حجم‌پردازی بدنه به ساینا وارد است، باید گفت طراحان سایپا تمام تلاش‌شان را کرده‌اند تا چیزی را بیافرینند که توجه مشتری ایرانی (که اهمیت بسیار زیادی به زیبایی ظاهری  و طرح‌های پرزرق و برق و اغراق‌آمیز می‌دهد) را به‌خصوص نسبت به دیگر خودروهای هم‌قیمتش بیشتر جلب کند و یکی از اصلی‌ترین نقد‌ها و ایراداتی که به خودرو پایه یعنی تیبا وارد بود(طراحی نه‌چندان دلچسب ظاهر خودرو) را برطرف سازند و اگرچه در این بین آنها به الگوبرداری از خودروهایی چون نسل فعلی ‌تویوتا یاریس سدان در طراحی نمای عقب ساینا متهم هستند،  اما در مجموع می‌توان تلاش آنها را قابل تقدیر خواند و نمره قبولی  را به این طرح داد.
یکی از اصلی‌ترین و آزار‌دهنده‌ترین ایراداتی که در پراید به چشم می‌خورد صندلی‌های ناراحت، خسته‌کننده و عذاب‌آور آن بود‌. با ورود پراید‌های X100 این صندلی‌ها جایشان را به نمونه‌هایی بسیار بهتر و راحت‌تر دادند و سایپا این تجربه را در مورد خودروهای پلتفرم X200  هم تکرار کرد و ساینا همانند تیبا و تیبا 2  از صندلی‌های  نرم و راحتی برخوردار است که دربرگیرندگی قابل قبولی نیز دارند و در مسافت‌های طولانی ملال‌آور نیستند. فضای سر و پای سرنشینان جلو و عقب و صندوق عقب ساینا  را با توجه به ابعاد خودرو می‌توان کاملا مناسب ارزیابی کرد‌. کیفیت مواد و متریال به‌کارگرفته شده در کابین و دقت مونتاژ اجزای مختلف آن چندان راضی‌کننده به‌نظر نمی‌رسد(هرچند نسبت به تیبا شرایطش نسبتا بهتر است) و شاید هم سایپایی‌ها توقع دارند تا انتظارات از ساینا در حد یک خودرو 28 میلیونی باشد اما با همین سطح توقع هم نیاز به ارتقا و بهبودهایی در این مقوله اصلا انتظار بیهوده و نادرستی نیست.
طراحی کابین و چیدمان ادوات  داخلی ساینا نسبت به تیبا  منطقی‌تر و منظم‌تر صورت پذیرفته و برخلاف تیبا که  در کابین آن از تریم خاکستری روشن استفاده شده بود، در ساینا از تریم خاکستری تیره  همراه با تزیینات نقره‌ای رنگ استفاده شده و طراحی قسمت‌هایی از کنسول مرکزی نظیر دکمه‌ها و ادوات تنظیم‌کننده تهویه مطبوع و سیستم صوتی فرمی ‌نو و به‌روز به خود گرفته‌اند تا ساینا به کمک آنها هر چه بیشتر  از کاراکتر اقتصادی‌، ارزان‌قیمت و دمده برادر مسن‌ترش، تیبا‌، فاصله بگیرد. در این بین نباید از نمایشگر فوقانی جلو داشبورد نیز غافل بود که اطلاعات سیستم صوتی‌، ساعت‌، تاریخ ‌و دمای محیط بیرون را نمایش می‌دهد. با این حال مواردی نیز به چشم می‌خورند که  توی ذوق می‌زنند؛ مثل  فاصله زیاد و خالی بین دو دریچه تهویه هوای کنسول مرکزی جلو داشبورد که تنها اهرم باز و بسته‌کردن دریچه تهویه در بین آنها تعبیه شده و طراحی رودری‌ها که می‌توانستند طرحی ساده‌تر و در عین حال خوشایندتر، معقول‌تر و هماهنگ‌تر داشته باشند. از آنجا که سایپا با ساینا به نوعی مشتریان جوان و تنوع‌طلب را نیز هدف گرفته است، بهتر بود تا توجه بیشتری در مورد به‌کارگیری برخی جزئیات و المان‌ها در کابین آن می‌کرد تا بتواند هیجان و حس بهتری را به مالکش هدیه کند. برای مثال، طرحی جدید برای سردنده(همانند تیبا از سردنده ریو بهره گرفته شده است) و همینطور در نظر گرفتن گرافیکی جدید برای صفحه کیلومترشمار یا استفاده از جلوآمپر یا کیلومترشمار دیجیتالی؛ ایده‌هایی که شاید به بهانه کاهش قیمت تمام شده محصول تبدیل به واقعیت نشده‌اند.

تجهیزات و امکانات رفاهی
برای توجیه اختلاف قیمت حدودا 3 میلیونی با تیبا و رقابت با خودرویی چون سمند SE، ساینا  باید در بخش امکانات و تجهیزات رفاهی نیز در حد و اندازه‌های معقولی ظاهر شود.ساینا که در حال حاضر توسط سایپا در تیپ EX عرضه می‌شود، از امکاناتی چون‌ تهویه مطبوع نیمه‌اتوماتیک، صفحه نمایشگر دیجیتال(MFD)، سنسور پارک عقب، قفل مرکزی، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، آینه‌های جانبی برقی، شیشه‌های برقی جلو و عقب، رینگ‌های اسپرت آلومینیومی، 2 عدد ایربگ و سامانه‌های کمکی ترمز ABS و EBD بهره‌مند است.

مشخصات فنی و سواری
در بخش فنی پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری و 8 سوپاپ مورد استفاده در تیبا که قبلا حدود 80 اسب بخار قدرت داشت، با انجام اصلاحاتی(که متاسفانه شامل افزایش تعداد سوپاپ‌ها به 16 نمی‌شود) حالا قادر به تولید 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن‌متر گشتاور(در دور 4000) است و باید گفت این پیشرانه به خوبی از پس جثه 1050 کیلوگرمی ساینا بر‌می‌آید و کشش مناسبی را برای آن به ارمغان آورده  تا به هیچ وجه کم‌رمق احساس نشود. ساینا در بحث کیفیت سواری پیشرفت قابل توجهی نسبت به تیبا داشته  است  و از دیگر نقاط قوت ساینا ‌می‌توان به ترمز‌های مطمئن و قوی و فرمان‌پذیری و پایداری مطلوب  آن اشاره کرد. مصرف سوخت ساینا نسبت به تیبا  اندکی بیشتر است ولی در مجموع قابل قبول است. همانطور که انتظار می‌رود، ایزوله و عایق‌بندی کابین ساینا چندان خوب نیست‌. یکی از مشکلات اصلی و آزاردهنده تیبا بد جا رفتن دنده و دقت و هماهنگی نامناسب گیربکس با پیشرانه بود که البته ظاهرا  برای  بهبود وضعیت آن اقداماتی صورت‌گرفته اما این ایراد هنوز به طور کامل برطرف نشده ‌و همچنان جای کار دارد.

ساینا  در آوردگاهی دشوار
با حدود 28 میلیون تومانی که برای ساینا پرداخت می‌کنید می‌توانید به سراغ سمند SE  بروید و با پرداخت 2 میلیون تومان بیشتر هم پژو 405 و سمند LX را پیش روی خود دارید  که از ساینا 4.2 متری بزرگ‌تر و قدرتمندتر( و قاعدتا سنگین‌تر) هستند و سال‌های زیادی است که در بازار حضور دارند و برای مدت‌های طولانی از معدود انتخاب‌های مشتریان در این محدوده قیمتی بوده‌اند. دقیقا همین‌جاست که می‌توان برای انتخاب ساینا دلیلی پیدا کرد‌؛ ساینا  می‌تواند برای خیلی از آنهایی که از چهره تکراری و کهنه سمند و 405 خسته شده‌اند انتخابی جدید و متفاوت باشد‌ به‌خصوص جوان‌هایی که پیش از شروع رانندگی و به‌عنوان سرنشین بارها و بارها سوار خودروهای خانواده سمند و 405 شده‌اند و از درگیرشدن در  تکرار و یکنواختی بیزارند. علاوه بر این، می‌توان ساینا را انتخابی مناسب برای کسانی دانست که در این محدوده قیمتی به دنبال یک سدان جمع‌و‌جور (اما در عین حال جادار و راحت)، اقتصادی و کم‌مصرف هستند. البته این از خوش‌شانسی ساینا است که رقیب هم‌قیمتش(اما نه همکلاسش)یعنی سمند SE  محبوبیت چندان بالایی ندارد و بسیاری از خریداران پژو 405 یا نسخه LX را علی‌رغم قیمت بالاتر به SE  ترجیح می‌دهند که البته با توجه به سطح کیفی نه‌چندان مطلوب آن چندان هم جای تعجب ندارد.
پس این شمایید که انتخاب می‌کنید؛ اینکه آیا با توجه به نیاز و جمعیت خانواده خود، اعتماد بیشتر به برند و محصولات پژو و ایران خودرو یا به دلیل تفکر محافظه‌کارانه و سنتی به سراغ 405 و سمند بروید و یا اینکه با ساینا تجربه‌ای نو و متفاوت داشته باشید که البته آن هم می‌تواند مزایا و معایب خاص خودش را داشته باشد!

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو