فونیکسریمکسبهتام

مقایسه هیوندای i۲۰، میتسوبیشی میراژ ۲۰۱۷ و کیا پیکانتو در بازار خودروهای ‌هاچ‌بک کوچک

جدال در دسته سبک‌وزن‌های شرقی

عصر خودرو: اگر به دنبال یک خودروی کوچک و کم‌مصرف برای استفاده بی‌دردسر در شهرهای بزرگ هستید، مناسب‌ترین گزینه‌ها برای شما در کلاس خودرویی ‌هاچ‌بک قرار گرفته‌اند. اما در بازار کشور ما که قوانین نانوشته بسیار زیادی دارد، عمده خودروهای ‌هاچ‌بک در زمره محصولات لوکس قرار گرفته و قیمتی در محدوده ۱۰۰ میلیون تومانی (با ۲۰ میلیون تومان تلورانس!) دارند.

جدال در دسته سبک‌وزن‌های شرقی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴:۰۰
  • جدال در دسته سبک‌وزن‌های شرقی
  • جدال در دسته سبک‌وزن‌های شرقی
  • جدال در دسته سبک‌وزن‌های شرقی
  • جدال در دسته سبک‌وزن‌های شرقی
  • جدال در دسته سبک‌وزن‌های شرقی
  • جدال در دسته سبک‌وزن‌های شرقی
  • جدال در دسته سبک‌وزن‌های شرقی

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، برای انتخاب یک نمونه ‌هاچ‌بک مدرن در ایران یا باید از حساب بانکی پر و پیمانی بهره ببرید و این ‌هاچ‌بک‌ها حکم خودروی دوم یا سوم شما را داشته باشند و یا علاقه زیادی به محصولات جمع‌و‌جور و کوچک داشته باشید. در محدوده کمتر از 70 میلیون تومان با ‌هاچ‌بک‌های چینی و تولیدات داخلی رو‌به‌رو هستیم. اما با گذر از این مرز به خودروهایی مثل هیوندای i20 که حضور موفقی در بازار کشور ما تجربه کرده است، پیکانتو که کوچک‌ترین خودروی حال حاضر بازار ایران به شمار می‌رود و در نهایت میتسوبیشی میراژ تازه‌وارد می‌رسیم که بازار‌ هاچ‌بک‌های 70 الی 100 میلیون تومان را پوشش می‌دهند.

کوچک‌ترین هیوندای بازار
هیوندای i20 برای نخستین‌بار در سال 2012 توسط آسان موتور به بازار کشور ما عرضه شد و حکم کوچک‌ترین محصول این برند در ایران را داشت. این خودرو در ابتدا با همان چهره‌ای که از سال 2008 در بازار جهانی حضور داشت به ایران رسید ولی در سال 2013 نسخه فیس‌لیفت آن که از نظر پوزه جلو نمایی کاملا متفاوت نسبت به نمونه اولیه داشت، وارد بازار شد. واپسین نمونه‌ها از i20 در سال 2015 و طبق آمار به تعداد 800 دستگاه به داخل خاک ایران راه یافتند و هنوز هم تعدادی از نمونه‌های صفر‌کیلومتر آن را در نمایشگاه‌ها داریم. البته لازم به ذکر است ک در حال حاضر دومین نسل از i20 به بازار جهانی عرضه می‌شود که هنوز به کشور ما راه نیافته. اما توجه داشته باشید که کرمان خودرو اخیرا موفق به اخذ مجوز تولید و عرضه i20 شده‌ و به نظر می‌رسد که از سال آینده شاهد تردد این خودرو در خیابان‌های ایران باشیم.

کوچک‌ترین ‌هاچ‌بک وارداتی
پیکانتو به عنوان کوچک‌ترین محصول رسمی برند کیا نیز تقریبا یک سال بعد از i20 و توسط اطلس خودرو به خیابان‌های کشور رسید که با توجه به بهره‌گیری از ظاهر جذاب و جالب و در نهایت تناسب آن برای استفاده‌های روزمره (از نظر ابعاد، استهلاک، مصرف سوخت و...) توانست بازار خوبی را برای خود دست و پا کند. در حال حاضر نسخه فیس‌لیفت این خودرو با سپرهای پف کرده و چهره‌ای که به‌زعم وارد‌کننده، اسپرت‌تر شده است در بازار کشور ما تحت مدل 2017 و با برچسب قیمتی 75 میلیون تومان حضور دارد.

کم‌مصرف‌ترین
میراژ برای نخستین‌بار در سال 2015 و با شعار کم‌مصرف‌ترین خودروی بازار کشور پا به خیابان‌های ایران گذاشت. آرین موتور که پیش‌تر خودروهایی مثل ASX و لنسر را به بازار عرضه کرده بود، آنطور که باید از میراژ خروجی نگرفت و یکی از دلایل این موضوع ظاهر نه‌چندان دلچسب این کوچولوی ژاپنی بود. اما فیس‌لیفت جدید این خودرو که اخیرا به بازار وارد شده، توانسته در کمترین زمان با استقبال قابل توجهی مواجه شود.

جزئیات ظاهری
میراژ جدید با وجود چهره جدید از چراغ زنون جلو، LEDهای دید روز جلو و نهایتا چراغ عقب‌های LED بهره می‌برد که این موارد در i20 فیس‌لیفت 2015 به چشم نمی‌خورد و محصول هیوندای از چراغ‌های کاسه‌ای به همراه لامپ بهره می‌برد. اما در مقابل پیکانتوی فیس‌لیفت جدید از چراغ عقب LED همراه با LED‌های دید روز (DRL) جلو به همراه چراغ‌های‌ هالوژنی روشنایی جلو بهره می‌برد. I20 در نسخه فول آپشن از رینگ 16 اینچی آلومینیومی برخوردار بوده و این در حالی است که 2 رقیب کوچک‌ترش رینگ‌های 15 اینچ اسپرت دارند.
ایمنی
در بحث ایمنی، میتسوبیشی میراژ در نسخه جدید خود به 6 کیسه ایمنی تجهیز شده و از این نظر با i20 در یک سطح و کمی بالاتر از پیکانتوی کوچک‌تر قرار می‌گیرد. همچنین موارد دیگری مثل کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده سه‌نقطه‌ای و سیستم ضد‌سرقت ایموبلایزر برای این خودرو در نظر گرفته شده که در دو رقیب دیگر هم به چشم می‌خورند.

امکانات رفاهی و تفاوت‌ها
میراژ در نسخه فیس‌لیفت خود لیست امکانات تکمیل‌تری را به شما ارائه می‌کند که از جمله آنها می‌توان به تودوزی مشکی همراه با تریم مشکی پیانو، کروز کنترل، گرمکن صندلی جلو و سیستم ورود و استارت اشاره کرد. به طور کلی i20 بهترین امکانات رفاهی را در این گروه البته با قیمتی بسیار بالاتر از رقبا به شما ارائه می‌کند. برای مثال، در حالی که پیکانتو و میراژ آینه‌های میانی ساده دارند اما آینه میانی i20 مجهز به سیستم الکتروکرومیک (برای کاهش اثر زننده نورهای مزاحم خودروهای پشت سر) و نمایشگر تصویر دوربین دنده عقب (به همراه خطوط راهنمای پارک) است. البته این در حالی است که i20 از نظر طراحی داخلی کمی کسل‌کننده و ساده است، اما فضای سرنشینان بهتری را به شما ارائه می‌کند و همچنین لازم به ذکر است که هیچ یک از این سه خودرو با نمایشگر تصویری استاندارد در بازار حضور ندارند.

ماراتن کم‌مصرف‌ها!
هیوندای i20 در ابتدا با پیشرانه 1.6 لیتری به بازار کشور ما عرضه شد اما تمام نسخه‌های فیس‌لیفت این خودرو با موتورهای 4 سیلندر 1.4 لیتری در بازار حضور دارند. پیشرانه 1.4 لیتری این خودرو با نهایت قدرت 98 اسب بخار (100 پی‌اس) و حداکثر گشتاور 139 نیوتن‌متر و اتصال آن به جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک، قابلیت‌های فنی نسبتا خوبی را برای این جثه 1.2 تنی به وجود می‌آورد. در واقع i20 از مصرف سوخت ترکیبی 5.9 لیتر در 100 کیلومتر بهره می‌برد که البته این عدد برای سیکل جاده‌ای تا 4.8 لیتر هم کاهش می‌یابد! پیکانتو با حجم موتور 1248 سی‌سی که به 1.2 لیتر روند می‌شود 85 اسب بخار را به شما ارائه می‌کند که با بهره‌گیری از جعبه دنده 4 سرعته خودکار تیپ ترونیک مشابه نمونه مورد استفاده در i20، مصرف سوخت 5.3 لیتر در 100 کیلومتر را خواهد داشت که اختلاف فاحشی با i20 ندارد. حتی پیکانتو با وجود وزن کمتر 1035 کیلوگرمی نیز شتاب صفر تا 100 کمتری نسبت به i20 دارد که این موضوع اندکی مأیوس‌کننده است. در مقابل، میراژ ژاپنی با بهره‌گیری از موتور 1.2 لیتری 3 سیلندر با نهایت قدرت 79 اسب بخار تنها 4.6 لیتر به صورت ترکیبی در هر 100 کیلومتر سوخت مصرف می‌کند! و جالب است بدانید که مصرف سوخت میراژ به لطف بهره‌گیری از جعبه دنده CVT، در سیکل جاده‌ای به 3.8 لیتر در 100 کیلومتر نیز کاهش می‌یابد. اما توجه داشته باشید که این خودرو با شتاب صفر تا صد 13.8 ثانیه‌ای، کندترین رقیب این گروه است.

شرایط فروش
همانطور که در بالاتر اشاره شد، آخرین پارت از هیوندای i20 در سال 2015 توسط آسان موتور به بازار ایران وارد شد و پس از آن کرمان خودرو امتیاز عرضه این خودرو را به دست گرفت. با این وجود هنوز هم موارد صفر‌کیلومتر این خودرو در بازار کشور به چشم می‌خورد و این روزها در حدود 90 میلیون تومان و فراتر از آن قیمت‌گذاری می‌شوند و جالب‌تر از همه اینکه برخی ‌فروشندگان شرایط اقساطی برای این خودرو در نظر گرفته‌اند. برای مثال اقساط 60 ماهه برای این خودرو وجود دارد که شما در ابتدا 25 میلیون تومان می‌پردازید و نهایتا تا 60 ماه، ماهیانه 1.5 میلیون تومان پرداخت می‌کنید که نهایتا خودرو برای شما بیش از 110 میلیون تومان در‌می‌آید! اما اطلس خودرو برای پیکانتو جدید که با قیمت 75.2 میلیون تومان به بازار عرضه می‌شود، شرایط فروش اعتباری با پیش‌پرداخت 33 میلیون تومان و اقساط 12‌الی 36 ماه در نظر گرفته که به طور مثال در طولانی‌ترین قسط‌بندی این خودرو، مبلغ هر قسط یک میلیون و 451 هزار تومان خواهد بود و نهایتا پیکانتوی شما 93 میلیون تومان خواهد شد.این در حالی است که بنا بر شنیده ها شرکت آرین موتور به علت استقبال گسترده مشتریان تا اطلاع ثانوی میراژ را تنها به صورت نقدی به فروش می رساند و موعد تحویل احتمالا تا پایان سال جاری  در نظر گرفته خواهد شد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
      آرشیو