فونیکسریمکسبهتام

کارشناس مسایل آموزش و پرورش:

تغییر تقویم آموزشی با رویکرد کاهش آلودگی هوا محکوم به شکست است

عصر خودرو- کارشناس مسایل آموزش و پرورش گفت: تغییر تقویم آموزشی کشور اگر با رویکرد کاهش آلودگی هوا صورت گیرد از اکنون باید گفت که این طرح محکوم به شکست است.

تغییر تقویم آموزشی با رویکرد کاهش آلودگی هوا محکوم به شکست است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، علی پورسلیمان اظهار داشت: ممکن است در آغاز اجرای طرح، آثار کوتاه مدتی بر آن مترتب باشد اما در بلندمدت تاثیر محسوسی در راستای کاهش آلودگی هوای کلان شهری مانند تهران ندارد و همانند سایر طرح ها به بایگانی خواهد رفت.
وی ادامه داد: اکنون بسیاری از مدارس و واحدهای آموزشی فاقد سیستم های سرمایشی و حتی تهویه هوا هستند و اجرای این کار نیاز به اعتبارات قابل توجه دارد.
این کارشناس آموزشی اضافه کرد: اگر تغییر تقویم آموزشی با هدف سامان دهی تعطیلات و برنامه ریزی به منظور بهره روی هرچه بیشتر از منابع انجام شود، موضوع دیگری است که باید به صورت کارشناسی و با در نظر گرفتن همه جوانب امر و بدون شتاب زدگی صورت گیرد.
پورسلیمان با بیان اینکه آلودگی هوا به یک معضل جدی و البته یک داستان تکراری و کهنه تبدیل شده است، افزود: مسوولان حمل و نقل و ترافیک دی ماه 1393 اعلام کردند به طور متوسط هر هفته 52 نفر از شهروندان تهرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار روزانه 57 نفر بر اثر بیماری های منتسب به آلودگی هوا در کشور می میرند، ادامه داد: امسال مدارس تهران در مقاطع تحصیلی مختلف در روزهای 24، 25 و 26 آبان، چهارم، نوزدهم و بیستم دی ماه تعطیل شدند و مدارس استان‌های البرز، تبریز و مشهد نیز در روزهایی از زمستان و پاییز به علت تداوم آلودگی هوا تعطیل بودند.
وی بیان کرد: کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها در کنار سایر برنامه‌های خود به منظور رفع این بحران، طرح 'اصلاح تقویم آموزشی کشور' را پیشنهاد کرد که در روز 26 آبان ماه مورد تایید هیئت وزیران قرار گرفت.
این کارشناس آموزشی اضافه کرد: به همین منظور 'لایحه لغو قانون بازگشایی مدارس در اول مهرماه هر سال' با درخواست قید دو فوریت برای طرح در مجلس شورای اسلامی تصویب و همزمان مقرر شد وزارت آموزش و پرورش طرح تقویم جدید آموزشی کشور را با رویکرد افزایش کارایی و بهره‌ وری سیستم آموزشی توام با حفظ سلامت جسم و روان دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی و توزیع تعطیلات مدارس در طول سال با توجه به خصوصیات اقلیم مناطق مختلف کشور تهیه و پس از تایید کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها برای تصویب نهایی به هیات وزیران ارایه کند.
پورسلیمان یادآورشد: نخستین نکته در مورد تغییر تقویم آموزشی که باید مورد تاکید و توجه قرار گیرد همانا اولویت داشتن و جامه عمل پوشاندن موضوع 'تمرکززدایی' و 'تفویض اختیار' در نظام آموزشی کشور است.
وی با بیان این نکته که برغم گفته ها و شعارها تاکنون حرکتی جدی در این زمینه مشاهده نشده است، ادامه داد: اگر تغییر تقویم آموزشی کشور مقدمه ای برای ورود و احراز هویت مستقل برای استان های کشور باشد می تواند مورد تامل و بررسی جدی قرار گیرد به عبارت دیگر، تمرکززدایی در نظام آموزشی کشور را در چشم اندازی وسیع تر و گسترده تر از تغییر تقویم آموزشی باید نگریست.
مدیر صدای معلم اظهار داشت: بسیاری از امور، برنامه ریزی ها و تصمیمات مطابق 'قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش' قابل تفویض و واگذاری هستند و باید با جدیت دنبال شوند.
پورسلیمان اضافه کرد: در بند دوم از ماده چهارم (وظایف و اختیارات شورای استان) مربوط به قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استان ها، شهرستان ها و مناطق کشور مصوبه 26 دی ماه 1372 مجلس شورای اسلامی عنوان 'تصویب تقویم آموزشی مناطق تابعه با توجه به شرایط اقلیمی و جمعیتی هر منطقه' قید شده است.
وی با اشاره به اینکه این در حالی است که عملا و تاکنون بسیاری از مواد این قانون اجرا نشده و مورد بی توجهی قرار گرفته است، گفت: به نظر می رسد تغییر تقویم آموزشی در شهری مانند تهران که به منظور کاهش و یا کنترل آلودگی هوا صورت می گیرد به دلایل مختلف راه به جایی نخواهد برد.
کارشناس حوزه آموزش و پرورش یادآورشد: در نیمه دوم سال و همزمان با بازگشایی مدارس شاهد افزایش 30 درصدی ترافیک تهران هستیم، اگر زمان آغاز به کار مدارس به جای نیمه دوم سال همه و یا بخشی از آن به نیمه نخست سال منتقل شود شاید به میزان 30 درصد در کاهش ترافیک و یا آلودگی هوای تهران موثر باشد اما مشکل این جاست که به طور مرتب بر تعداد خودروهای فعال در تهران افزوده می شود.
پورسلیمان ادامه داد: از سوی دیگر اراده جدی برای نظارت و کنترل از سوی 13 سازمانی که به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم مسئول امور آلودگی هوا هستند، دیده نمی شود.
وی با بیان اینکه متوسط استفاده از هر خودرو در تهران بیش از پنج برابر سایر کلان شهرهای جهان در روز است، ادامه داد: برای حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک میزان استفاده از خوروی شخصی باید به یک پنجم کاهش یابد و به نظر می رسد این تنها راه حل منطقی برای حل مساله آلودگی هوا است.
پورسلیمان خاطرنشان کرد: همانند سایر کشورهای توسعه یافته باید هزینه استفاده از خودروی شخصی را بالا برد به عنوان مثال می توان برای 'خودروهای تک سرنشین' عوارض تعیین کرد.
وی اظهار داشت: زمانی که هزینه استفاده از خودروی شخصی بالا برود به طور طبیعی و بر اساس فرمول 'هزینه – فایده ' تمایل برای استفاده از سایر گزینه ها بالا می رود به شرط آنکه نظارت و کنترل در این زمینه مستمر بوده و تابع سلیقه، روزمرگی و مرور زمان نشود.
مدیر صدای معلم یادآورشد: حل مشکل آلودگی هوا در کلان شهرها بویژه تهران نیازمند یک عزم ملی در صفحه مشترک همکاری 'دولت – ملت' است و در این زمینه نهادهای نظارتی فارغ از سیاسی کاری و فرافکنی مسئولیت ها باید به وظایف قانونی خود عمل کنند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
      آرشیو