فونیکسریمکسبهتام

مناظره به ایستگاه آلودگی هوا رسید

عصر خودرو- کارشناسان در برنامه مناظره که به موضوع آلودگی هوا اشاره داشت بر راهکارهای رفع آلودگی هوا، همکاری تمامی دستگاههای مرتبط ، آموزش همگانی، توجه به حمل و نقل عمومی، بهبود وضعیت صنایع آلاینده، توقف تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری و ... تاکید کردند.

مناظره به ایستگاه آلودگی هوا رسید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از تسنیم، برنامه مناظره با موضوع آلودگی هوا با حضور مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان، علی اصغر رجبی رئیس مرکز ملی هوا و تصفیه اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، احد افتخار اردبیلی کارشناس محیط زیست و رسول یار احمدی مدیرکل  دفتر آمپر بهداشت ایمنی محیط زیست و انرژی وزارت صنعت معدن و تجارت برگزار شد.

سعید رجبی رئیس مرکز ملی هوا و تصفیه اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در بخشهایی از این مناظره به عدم مجوز موتورسیکلتهای کاربراتوری اشاره کرد و گفت: از اول مهرماه سال 95 مجوز تولید موتور سیکلت کاربراتوری به هیچ عنوان داده نمی‌شود.

وی درباره این پرسش که اگر کارخانه‌های آلاینده را تعطیل کنیم به صلاح خواهد بود یا خیر اظهار کرد:‌ همه ما بر عدم استفاده از مازوت تاکید داریم چرا که بهره‌گیری از گاز در کارخانه‌ها به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند و می‌تواند یکی از عوامل کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها و تهران باشد.

رئیس مرکز ملی هوا و تصفیه اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست یکی دیگر از راههای کاهش آلودگی هوا را تنظیم موتورخانه‌ها دانست و عنوان کرد: باید تمامی موتورخانه‌ها تنظیم شود و به پویش 18 درجه‌ای دما که سال گذشته از سوی کارشناسان محیط زیست مطرح شده نیز توجه شود.

رجبی در پاسخ به این پرسش که چرا در زمینه موتورخانه‌ها و پویش 18 درجه‌ای دولت برنامه‌ها را از دستگاههای زیر مجموعه خود آغاز نمی‌کند، تصریح کرد: مصوب شده که همه دستگاههای دولتی باید معاینه فنی موتورخانه‌ها را رعایت کنند تا انشاالله این مهم توسعه بیشتری یابد.

وی با بیان اینکه باید دو فعالیت عمده برای کنترل آلودگی هوا انجام بگیرد، خاطرنشان کرد: توجه به حمل و نقل پایدار و فعالیت بر روی انرژی پایدار می‌تواند اثربخشی مناسب را داشته باشد.

رئیس مرکز ملی هوا و تصفیه اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه سازمان متبوع خود را مچ‌گیر صنایع ندانست و گفت: ما فعالیت مچ‌گیری انجام نمی‌دهیم بلکه دستگیر صنایع هستیم و تمام فعالیت خود را برای بهبود آلودگی هوا انجام می‌دهیم.

رجبی تصریح کرد: باید فعالیت منابع متحرک مورد توجه قرار گیرد؛ متاسفانه در طول 10 سال موتورسیکلتهای بسیار تولید شده است که این خود تا حدودی عاملی برای آلودگی هوا بوده است.

وی درباره برنامه‌های سازمان متبوعش برای شرایط عادی و اضطرار اظهار کرد: در شرایط اضطراری باید تصمیمات اضطراری گرفت و ما تمامی این برنامه‌ها را در مواقع خاص انجام می‌دهیم؛ یکی دیگر از راهکارها نیز بحث نرم افزاری، سخت افزاری و مدیریتی است که همیشه لحاظ می‌شود.

رئیس مرکز ملی هوا و تصفیه اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست  در پاسخ به این پرسش که دولت در طی چهار سال اخیر چه برنامه‌ای را برای آلودگی هوا دنبال کرده است، گفت: دولت دو مصوبه در سالهای اول اردیبهشت 93 و دوم تیرماه 95 برای هوا دارد؛ مبنای نخستین مصوبه بر روی بحث سوخت بوده است.

به گفته رجبی، کاهش گوگرد گازوییل، کاهش بنزن، سوزاندن گاز به جای مازوت، یورو 4 شدن خودروهای داخلی و آزمایش خودروهای تولیدی بخشهایی از فعالیتهای انجام شده بوده است.

وی ادامه داد: حتی ما امسال از تولید 16 خودروی آزمایش شده جلوگیری کردیم و عمده فعالیتهای ما در راستای بهبود آلودگی هوا است.

احد افتخار اردبیلی کارشناس محیط زیست نیز در برنامه مناظره به طرح جامع آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: در این طرح تاکید شده استاندارد سازی خودروها، از رده خارج کردن خودرهای فرسوده، ارتقای حمل و نقل عمومی، بهبود کیفیت سوخت و ... انجام بگیرد.

وی به موضوع حمل و نقل عمومی اشاره کرد و افزود: چرا واگنها در گمرک می‌ماند و یا چرا موتورهای خودروهای عمومی همانند تاکسی‌‌ها دارای ایراد است.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: باید برای کاهش آلودگی هوا و توجه به حمل و نقل عمومی به همراه اهتمام به راهکارهای کاهش آلودگی هوا موضوع آموزش همگانی را به طور جد مدنظر قرار دهیم.

افتخار اردبیلی عنوان کرد:چرا در برنامه‌های تلویزیونی نشان می‌دهند که هر که مفلوک است اتوبوس سوار می‌شود و برخی دیگر بر خودروها سوار می‌شوند؛ باید فرهنگ عمومی و آموزش همگانی ارتقاء یابد.

رسول یار احمدی مدیرکل  دفتر آمپر بهداشت ایمنی محیط زیست و انرژی وزارت صنعت معدن و تجارت نیز در برنامه مناظره درباره مسئله کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: باید تمامی برنامه‌ها مبتنی بر هم گرایی و هم افزایی باشد و وزارت صنعت نیز فعالیتهای زیادی را در حیطه وظایف خود انجام داده است.

نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که چرا دولت به جای پرداخت پول برای مترو و اتوبوس برای خودروهای شخصی تسهلات می‌دهد، تصریح کرد: دولت این تصمیم را برای حمایت از بخش صنعت می‌گیرد تا در ایام تحریم سرپا نگه داشته شود.

یاراحمدی به عمده فعالیتهای وزارتخانه متبوعش اشاره کرد و افزود: برای نخستین بار و پس از 50 سال سیستم مدیریت یکپاره محیط زیست را در واحدهای صنعتی مستقر کردیم و در حوزه حمایت و بازسازی سنایع نیز برنامه وزارتخانه به درستی اجرایی می‌شود و استانداردها به روز رسانی شده است.

به گفته وی ارتقا کیفیت صنایع و گسترش صنایع سبز انجام گرفته است و تعداد این صنایع سبز از 20 درصد به 80 درصد ارتقا پیدا کرده است.

مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان نیز در بخشهایی از  برنامه مناظره خواستار توجه بیشتر مسئولان به شهرداریهای کلانشهرها شد و گفت: در اصفهان موضوع توجه به فرهنگ عمومی را اجرایی کرده‌ایم و یکی از نمونه‌های بارز آن گسترش خطوط دوچرخه سواری در سطح شهر بوده است.

وی ادامه داد: باید در زمینه صنایع نیز صنایع پاک و دانش بنیان فعالیت داشته باشند چرا که بهبود صنایع آلاینده می‌تواند در راستای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها موثر باشد.
شهردار اصفهان تصریح کرد: متاسفانه شهرداری کلانشهرها دست تنها هستند؛ بع عنوان نمونه عوارض آلایندگی پرداخت نمی‌شود و باید برای حمل و نقل عمومی به این مهم توجه شود.

جمالی نژاد عنوان کرد: تمامی دستگاههای متولی آلودگی هوا باید پای کار آیند و برای حل این مشکلات کمک کنند.

وی تصریح کرد:  باید توزیع عادلانه خدمات رادر همه شهرها و روستاهای کشور داشته باشیم و اشتغالدر شهرهای میانی ایجاد شود؛ اینگونه می‌توانیم از تمرکز مراکز تولیدی و کارخانه‌ها در جوار شهرهای بزرگ و کلانشهرها جلوگیری کنیم.

در ادامه این برنامه برخی از مخاطبان پرسشهای خود را در زمینه آلودگی هوا مطرح کردند و از مسئولان خواستند تا بیشتر و سریعتر به مسئله آلودگی هوا رسیدگی کنند.

همچنین مخاطبان در پاسخ به پرسش برنامه مناظره مبنی بر اینکه؛ اگر برای مقابله با آلودگی هوای کلانشهرها دولت ناچار به تعطیلی چند کارخانه باشد، به نظر شما بین حفظ اشتغال و هوای پاک کدام را برمی‌گزینید، اکثراً به موضوع هوای پاک رای دادند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
      آرشیو