فونیکسریمکسبهتام

سهم ۱۳ درصدی بخش خصوصی و واردات از بازار خودرو + نمودار

سهم خودروسازان از کیک بازار خودرو ایران

عصر خودرو- بازار خودرو ایران برخلاف رنگ و لعابی که در خیابان های پایتخت مشاهده می کنیم هنوز یک بازار خودروسازی دولتی است و بخش خصوصی و وارد کننده ها تنها ۱۳.۵ درصد این بازار را در اختیار دارند. مابقی آن به دو تولید کننده بزرگ خودرو کشور اختصاص دارد که اگر چه سهامشان در بورس عرضه شده اما از نظر ساختار و تصمیم گیری کاملا دولتی به حساب می آیند.

سهم خودروسازان از کیک بازار خودرو ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از اقتصادنیوز ، بررسی آمار سهم عرضه‌کنندگان خودرو طی 9 ماه گذشته به‌خوبی گویای آن است که خودروسازانی قادر به افزایش سهم بازار طی مدت زمان مذکور بودند که نسبت به تنوع بخشی محصولات خود اقدام کرده‌اند. به‌عنوان مثال گروه صنعتی سایپا با رشد نزدیک به 3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته توانسته سهم خود در بازار خودرو را به 5/ 38 درصد افزایش دهد. این موضوع در حالی است که ایران خودرو با کاهش سهم مواجه شده است. البته سایپا تنوع محصولش در آمار را مدیون زیرمجموعه اش یعنی پارس خودرو است.

بنابر آمار سهم بازار خودروهای داخلی طی 9 ماه گذشته، دو شرکت بزرگ خودروساز کشور توانستند بیش از 86 درصد بازار خودرو را از آن خود کنند و سایر عرضه‌کنندگان خودرو اعم از واردکنندگان و خودروسازان خصوصی، 3/ 13 درصد باقیمانده را پوشش داده‌اند.بنا بر آمار 9 ماهه سهم بازار خودروها طی سال‌جاری، ایران‌خودرو با دارا بودن 48 درصد سهم همچنان در صدر قرار دارد و بعد از آن سایپا با سهم 5/ 38 درصدی توانسته در مقام دوم جای بگیرد. این موضوع در حالی است که سهم ایران‌خودرو در مقایسه با سال گذشته نشان از افت بیش از 2 درصدی دارد، اما سایپا با رشد نزدیک به 3 درصدی توانسته سهم خود را در این مدت به 5/ 38 درصد برساند. در این بین اما تولیدکنندگان خصوصی که سال گذشته توانسته بودند سهم 10 درصدی بازار را از آن خود کنند هم‌اکنون سهم 5/ 8 درصدی دارند. همچنین بازار وارداتی‌ها که سال گذشته با افت شدید مواجه بوده، با ورود برندهای جدید طی سال‌جاری در حال بهبود سهم خود است؛ به‌طوری‌که بنابر آمار 9ماهه سال‌جاری سهم واردکنندگان از 8/ 3 درصد سال گذشته به 8/ 4 درصد در سال‌جاری افزایش یافته است.

در این بین بررسی سهم بازار از نظر ارزش خودروهای سواری از ابتدای سال 95 تا پایان آذرماه نیز نشان از سلطه بلامنازع خودروسازان دولتی دارد؛ به‌طوری‌که ایران‌خودرو با دارا بودن 36 درصد از سهم بازار از نظر در صدر جدول قرار دارد. پس از آن سایپا با دارا بودن 28 درصد از سهم بازار ارزشی در رتبه دوم جای گرفته است. در این میان، واردکنندگان خودرو با سهم 22 درصدی در رتبه سوم و در انتها تولیدکنندگان بخش خصوصی با 11 درصد قرار دارند. هرچند آمار سهم بازار در کشور نشان از آن دارد که تولیدکنندگان داخلی یعنی ایران‌خودرو و سایپا همچنان در صدر قرار دارند و خودروسازان خصوصی و واردکنندگان هنوز امکان رقابت نزدیک با دولتی‌ها را ندارند، اما آمارهای ارائه شده در این زمینه نشان از افزایش رقابت میان بازیگران مختلف فعال در بازار دارد.

هرچه هست، آمار 9 ماه ابتدای سال‌جاری می‌گوید که شرکت‌های بخش خصوصی در مجموع 5/ 8 درصد از بازار خودرو کشور را به خود اختصاص داده‌اند. این در شرایطی است که سهم بازار این شرکت‌ها در مدت مشابه سال گذشته 10 درصد بوده است. سهم بازار این شرکت‌ها که اکثرا به تولید خودروهای چینی مشغول هستند در حالی کاهشی است که آمار تولید خودروسازان بخشی خصوصی از ابتدای سال‌جاری تا پایان آذرماه نشان از افزایش اندک این بخش داشته است؛ به‌نحوی‌که تولیدکنندگان بخش خصوصی توانستند یک دوازدهم سهم کل تولید را به خود اختصاص دهند. در حال حاضر تولیدکنندگان چینی به غیر از چند مدل برتر، با کاهش اقبال از سوی مشتریان مواجه شدند. بسیاری از کارشناسان کاهش سهم این بخش را به‌دلیل خوابیدن تب و تاب خرید خودروهای چینی می‌داند که کیفیت مدنظر مشتریان را دارا نیست؛ بنابراین برخی از مشتریان به‌دلیل تغییر و تحولات صورت گرفته در بازار خودروها سهم خود را از دست داده‌اند.

واردات خودرو در 9 ماه سال جاری با رشد 62 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است. این موضوع در حالی است که چندی پیش تغییر و تحولاتی در دستورالعمل واردات خودرو به کشور صورت گرفت؛ بنابراین در شرایطی واردات خودرو توانسته رشد قابل‌قبولی داشته باشد که سهم بازار خودروهای وارداتی نیز طی 9 ماه سال‌جاری از رشد حکایت دارد. وارداتی‌ها در کل با کسب سهم 8/ 4 درصدی توانسته‌اند نسبت به سال گذشته رشد یک درصدی در سهم بازار خود را به دست بیاورند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو