فونیکسریمکسبهتام

تردد اتوبوس ساخت ایران درخیابان‌های تهران

عصر خودرو- اتوبوس‌‌های تهران روزگار غریبی دارند. عمر ۶۰درصد آنها به بالای ۸ سال و فرسودگی رسیده اما هنوز دولت یازدهم مسیر دولت دهم را می‌رود و سیاست دولتی تحریم اتوبوس‌های پایتخت پس از ۷سال همچنان دنبال و از دولتی به دولت دیگر منتقل می‌شود.

تردد اتوبوس ساخت ایران درخیابان‌های تهران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری ، از سال89 رویه‌ای در تعامل دولت و شهرداری تهران ایجاد شد که برخی آن را با عنوان «تحریم دولتی» ارزیابی کردند. قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی مصوب سال86 تصریح دارد که 82.5درصد مبلغ خرید اتوبوس را باید دولت و 17.5درصد را شهرداری‌ها پرداخت کنند اما سال از پس سال گذشت و دولت گویا این بخش را نیز مانند متروی پایتخت فراموش کرده است.

حالا 7سال می‌گذرد اما هنوز دولت برخلاف قانون مصوب، یک اتوبوس هم به تهران نداده است. حتی براساس اعلام معاونت ‌ ترافیک شهرداری تهران، دولت در سال‌جاری هنوز ریالی از بودجه‌های مصوب حمل‌ونقل عمومی‌ را هم پرداخت نکرده است.

    فرسودگی؛ معضلی برای ناوگان

طبق برآوردهای شهری باید هر سال حدود هزار اتوبوس جدید به تهران داده می‌شد و این یعنی تهران هم‌اکنون 7هزار اتوبوس به جز ناوگان فعلی نیاز دارد. پایتخت امروز 6500 اتوبوس دارد که 3500دستگاه آن فرسوده است و باید هر چه سریع‌تر نوسازی شوند.

مشکلات فرسودگی سال‌هاست گریبان تهران و بسیاری از کلانشهرهای کشور ازجمله اصفهان، مشهد، تبریز، کرج و شیراز را گرفته‌است.

کیفیت پایین تردد، آلودگی بصری و هوایی، کاهش ساعات خدمت‌رسانی به‌علت تعمیرات متعدد هر کدام معضلی در راه خدمت‌رسانی به میلیون‌ها جمعیت اتوبوس‌سوار کشور شده اما سال‌هاست دولت توجهی به این مهم ندارد.

    اقتصاد مقاومتی در نوسازی

شهرداری تهران طی 7سال اخیر به‌رغم سهم 17.5درصدی، هرازگاهی تلاش کرده با تکیه بر اختصاص منابع، ناوگان نیمه‌فرسوده اتوبوسرانی شهر را نوسازی کند. در این مسیر شهرداری برخی اتوبوس‌ها را از کشورهای خارجی وارد کرده بود اما در پی دستور مقام معظم رهبری بر اهمیت اقتصاد مقاومتی، از سال92 روند نوسازی با کمک فناوری ایرانی سرعت گرفته است.

    تکیه بر تولیدات داخلی

در پی افزایش زمزمه‌هایی مبنی بر قرارداد بستن شهرداری تهران با شرکت‌های خارجی برای واردات اتوبوس شهری، پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اعلام کرد که تمامی اتوبوس‌های جدید از شرکت‌های داخلی تهیه شده و صحبتی از اتوبوس‌های خارجی نیست.

در این زمینه هفته گذشته از ٢٤دستگاه اتوبوس جدید در جنوب شهر رونمایی شد که از یک شرکت داخلی خریداری شده‌اند. سنندجی تأکید کرد: هم‌اکنون برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی قراردادهایی با شرکت‌های داخلی مانند سبلان خودرو، زامیاد و ایران‌خودرو بسته شده تا طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده اتوبوس‌های نو جایگزین اتوبوس‌های فرسوده شوند. به گفته سنندجی، طبق مصوبه دولت خرید اتوبوس از تعدادی از خودروسازان داخلی انجام خواهد شد و طبق قانون بانک‌ها تسهیلاتی به خریداران اعطا خواهند کرد.

    مشخص نیست چرا دولت سهم خود از توسعه حمل‌ونقل عمومی را نمی‌دهد

مدیران امر اگر در برابر انتشار آمار درجریان ارقام و اطلاعات ریز سهم دولت از توسعه حمل‌ونقل عمومی در رسانه‌ها قرار بگیرند، جرأت کلی‌گویی نداشته و جزئیات اطلاعات را در اختیار افکار عمومی قرار می‌دهند. مرتضی طلایی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن بیان این‌مطلب که من نمی‌توانم بگویم چرا دولت سهم خود را از توسعه حمل‌ونقل عمومی پرداخت نمی‌کند، اظهار کرد: این سؤال را تنها دولت می‌تواند پاسخ دهد و هیچ عضو شورای شهر یا مسئول دیگری پاسخ آن را نمی‌داند. وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها برای دستیابی به پاسخ این سؤال یاری کنند، عنوان کرد: در این زمینه رسانه‌ها باید از کلی گویی خارج شده و جداول سهمیه تأمین اعتبار برای توسعه حمل‌ونقل عمومی، به‌خصوص مترو را به تفکیک دستگاه‌های مختلف و براساس مصوبات مجلس و قانون، احصا کنند.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه این اطلاعات باید در صفحه نخست روزنامه‌ها منتشر شود، خاطرنشان کرد: اطلاعاتی که منتشر می‌شود باید براساس مصوبات مجلس باشد؛ اینکه چه گفته و تا چه میزان تعهدات اجرایی شده. وی اضافه کرد: در این صورت شاید اتفاق دیگری رقم بخورد چرا که تا وقتی در فضای کلی صحبت شود، آن مدیر، مسئول، دستگاه یا وزیر مربوطه که از خود سلب مسئولیت می‌کند با یک پاسخ کلی از این سؤال عبور کرده و همانند همیشه سؤال بی‌جواب می‌ماند و باز هم به جایی نمی‌رسیم. طلایی با تأکید بر اینکه با ارائه بحث‌های کلی به نتیجه نمی‌رسیم، تصریح کرد: رسانه‌ها نه برای این موضوع بلکه برای تمامی موضوعات باید جزئیات را منتشر کنند؛ در آن صورت تأثیر روشنی در مقابل افکار عمومی قرار می‌گیرد و مدیران نیز در برابر این اطلاعات قرار گرفته و جرأت کلی‌گویی را ندارند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط