فونیکسریمکسبهتام

خودرویی ها در بازار سرمایه/ ۱۸ دی ۹۵

زنگ خطر خودرویی های بورس به صدا درآمد

عصر خودرو- اولین روز کاری هفته با افت ۴۸۸ واحدی شاخص گروه خودرو و قرار گرفتن در مدار ۱۷ هزار و ۴۰ واحدی به پایان رسید، به عبارتی بازدهی گروه در یک روز معادل ۲.۷۸ درصد افت کرد، همچنین در این روز مجددا شاهد تشدید روند نزولی گروه خودرویی پس از بازگشایی خساپا و افت قیمتی این سهم بودیم.

زنگ خطر خودرویی های بورس به صدا درآمد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» ، پنجشنبه هفته پیش مجمع خساپا تشکیل شد که اخبار بسیار امیدوار کننده ای از مجمع به گوش رسید با این حال امروز خساپا پس از معرفی و انتشار  اعضای هیات مدیره در کدال،  نیمه دوم بازار حوالی صفر قیمتی بازگشایی شد و تا آستانه صف فروش پیش رفت.
در مجمع خساپا ابتدا عنوان شد که سایپا به هیچ عنوان در سال جاری تعدیل منفی ندارد و شرکت با وضعیتی که هم اکنون شاهد آن هستیم قادر به تعدیل مثبت است، در خصوص سایپا کاشان عنوان شد که این شرکت به صورت یورویی فروش رفته و چون بهای ارز در کشور افزایش یافته سود تسعیر ارز می تواند عامل تعدیل مثبت شود.
در مجمع خساپا همچنین درمورد رنا  عنوان شد که پس از ثبت سرمایه تقسیم سود انجام می دهد و 100% سود آن تقسیم خواهد شد، با تقسیم سود کامل در مجمع رنا، سرمایه گذاری سایپا می تواند 70 تا 80 ریال بر سود خود بیفزاید، میزان تولید در گروه خودروسازی سایپا از برنامه جلوتر بوده و به 580هزار دستگاه می رسد و طبق انتظارات گروه سایپا سال آینده 680هزار دستگاه خودرو تولید خواهد کرد، همچنین درباره دلیل بدون دامنه باز شدن خساپا در بازگشایی قبلی توضیح داده شد که به دلیل کاهش سود عملیاتی بوده ولی دلیل قانع کننده ای نبود.
با این حال علی رغم اخبار امیدوارکننده مذکور در مجمع سایپا، امروز شاهد افت سهم در حاشیه 4 درصد منفی و حتی تا آستانه صف فروش شدن بودیم، قیمت پایانی سهم تا 1,098 ریال افت کرد و تاثیر منفی 44 واحدی روی شاخص کل بورس گذاشت.
طی معاملات امروز همچنین نماد معاملاتی خکاوه پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه، تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم و ارائه اطلاعات شفاف سازی  بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد  و در پایان ساعت معاملات با 49میلیون حجم معامله(پرحجم ترین گروه)  معادل 21 درصد افت کرد و در قیمت پایانی 812 ریال قرار گرفت این نماد که صف فروش سنگین تشکیل داده بود  در آخر صفش را جمع کرد.
در این روز سهامداران خودرویی تعداد 172 میلیون سهم را به ارزش 21 میلیارد تومان در 12.7 هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند.
گفتنی است، پس از اعلام نگرانی سهامداران حقیقی به وضعیت بازار، روز پنجشنبه شاپور محمدی به همراه برخی مدیران بورسی دیگر نشستی با چهره های سرشناس حقیقی بورس برگزار کردند و اعتراضات سهامداران را به گوش مسولان رساندند و وعده هایی نیز داده شد با این حال امروز نیز سهامداران  دم تالار حافظ در اعتراض به وضع کنونی بورس تجمع کردند، این روزها بورس وضع وخیمی دارد، خودرویی ها که زمانی لیدر بورس بودند اکنون وضع اسف باری دارند و حتی خودرو امروز تقریبا زیر حمایت معامله شد، این سهم امروز به قیمت 2,595 ریال رسید و تاثیر منفی 28 واحدی روی بورس گذاشت، در این روز خودرو با 5.7 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملاتی گروه را به خود تخصیص داد.
در مجموع امروز نمادهای خریخت و خلنت تنها نمادهایی بودند که صف فروش باقی ماندند، نمادهای بسیاری تا آستانه صف فروش پیش رفتند و حتی برخی صف فروش هم تشکیل دادند اما نهایتا صفشان را جمع کردند، از بین نمادهای سرخ پوش ختوقا با جامه سبز پوشش خودنمایی می کرد، این نماد در حاشیه 4 درصد مثبت علی رغم جو گروه معامله شد و تا آستانه صف خرید پیش رفت ختوقا امروز را با حجم معامله 2 میلیون در قیمت پایانی 1,452 ریال به پایان برد و نمادهای ورنا 0.49 درصد ،خموتور 1.73 درصد و خنصیر 0.46 درصد رشد قیمت پایانی داشتند.
در پایان سوال این است که آیا با فرض رسیدن خودرو  به  قیمت  250 تومان ابزار محرکی برای حرکت نماد خودرو  و گروه داریم؟ باتوجه به نوسان سایپا بین قیمتهای 105 تا  تومان144 در ماه های گذشته، آیا مجدد میتواند از سطح حمایتی تقاضا شود و گپ ایجاد شده را پر کند؟

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو