فونیکسریمکسبهتام

آلایندگی مهم ترین عامل عدم دریافت گواهی معاینه فنی

عصر خودرو- قائم مقام سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا ضمن اعلام اجرایی شدن حدود جدید معاینه فنی گفت: بالاترین میزان مردودی خودروها در معاینه فنی به دلیل آلایندگی بود.

آلایندگی مهم ترین عامل عدم دریافت گواهی معاینه فنی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر  ، خلیل راحتی مشاور وزیر کشور و قائم مقام سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا با ارائه گزارشی از روند اجرایی شدن سیستم یکپارچه معاینه فنی (سیمفا) در کشور، گفت: حدود جدید معاینه فنی نیز به زودی اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به برخی چالش ها و موانع برای اجرای کامل سیمفا در کشور، خواستار رفع این نواقص و موانع شد و افزود: یکی از مهم ترین ویژگی های سیمفا، عدم انجام تست های بخش آلایندگی به عنوان حساس ترین قسمت سیمفا به صورت کاملا سیستماتیک و بدون دخالت انسان است.

راحتی با ارائه آمار کل خودروهایی که معاینه فنی آن ها تا تاریخ 14 آذرماه سالجاری انجام شده، اظهار کرد: از کل خودروهایی که برای دریافت گواهی معاینه فنی مراجعه کرده اند، 75 درصد خودروها موفق به دریافت گواهی معاینه فنی شده اند و 25 درصد نیز تست معاینه فنی آن ها مردود اعلام شده است.

قائم مقام سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اعلام کرد: 30 درصد خودروهای مردود در معاینه فنی به دلیل آلایندگی موفق به دریافت گواهی معاینه فنی نشدند و به بیان دیگر بالاترین میزان مردودی خودروها در معاینه فنی به دلیل آلایندگی بود.
همچنین به گفته مشاور وزیر کشور، پیکان بالاترین میزان رد شدگی به دلیل آلودگی را در میان مدل خودروهای مورد مراجعه به خود اختصاص داده است.
راحتی، تهران و کرمانشاه را دو استان نخست کشور در میزان مردودی خودروها برای دریافت معاینه فنی برشمرد و افزود: امکان احراز اصالت گواهی معاینه فنی برای صاحبان خودرو نیز در سیستم ایجاد شده است.

وی همچنین با اشاره به اجرای فازهای تکمیلی سیمفا طی ماه های آینده، ابراز امیدواری کرد: با رفع چالش های موجود برای معاینه فنی خودروهای گازسوز و موتورسیکلت ها شاهد موفقیت بیشتر و کاربردی تر شدن سیستم سیمفا در رفع آلودگی هوا کشور باشیم.

اعمال کد تخلف خودروهای فرسوده در کلانشهرها از طریق سیمفا

در ادامه جلسه نماینده راهور با ارائه گزارشی از روند اقدام های صورت گرفته توسط ناجا در خصوص سیستم سیمفا، گفت: با بررسی کل تخلف های ثبت شده در شهر تهران از ابتدای سالجاری تا کنون، مشخص شد که تخلف زوج و فرد با حدود 40 درصد، بالاترین میزان تخلف در شهر تهران است.

وی اشاره ای هم به ظرفیت سیستم سیمفا برای اعمال کد تخلف خودروهای فرسوده در کلانشهرها داشت و افزود: اعمال قانون برای خودروهای فرسوده از طریق سیستم سیمفا در کنار ظرفیت سازی برای نوسازی خودورهای فرسوده سیستم حمل و نقل عمومی و شخصی می تواند کمک موثری به کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها باشد.

آلایندگی ناشی از خودروهای دیزلی و نحوه کنترل آن، فیلتر دوده، نوسازی خودروهای فرسوده به ویژه در سیستم حمل و نقل عمومی از دیگر موضوعات مورد بحث و تبادل نظر در این جلسه بود.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
      آرشیو