فونیکسریمکسبهتام

تحقق پیش بینی زتچه در مورد جایگاه مرسدس بنز در بازار

عصر خودرو- « دیتر زتچه» مدیر اجرایی گروه خودروسازی دایملر در سال ۲۰۱۱ میلادی و درحالی که توسط افتخارات و کارنامه درخشان و ۱۲۵ ساله مرسدس بنز احاطه شده بود روی سِن رفت و درحالی که لباسی نه چندان رسمی پوشیده بود سعی کرد با بیان شعار بنیانگذار این خودروساز مشهور آلمانی یعنی «گوتلیب دایملر» مبنی بر اینکه «یا بهترین یا هیچ» توجه حضار را به آینده گروه خودروسازی دایملر و برنامه های آن جلب کند.

تحقق پیش بینی زتچه در مورد جایگاه مرسدس بنز در بازار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فرصت امروز ، پس از آن مشخص شد که آقای زتچه برنامه های گسترده ای برای بهبود جایگاه برند مرسدس بنز در بازارهای جهانی دارد؛ این برنامه ریزی ها در شرایطی صورت می پذیرفت که چهره مرسدس بنز در جهان اندکی مخدوش شده و بخش قابل توجهی از بازار خودروهای لوکس را به رقیب دیرینه و قدرتمند خود BMW واگذار کرده بود و شرکت خودروسازی آئودی نیز که امروزه از زیرمجموعه های گروه صنعتی فولکس واگن محسوب می شود در حال سبقت گرفتن از این برند اصیل آلمانی بود.

اما پنج سال پس از روی کار آمدن «دیتر زتچه» بخش تولید خودروهای لوکس و پرچم دار گروه خودروسازی دایملر دوباره متولد شد و در نتیجه آن شرکت مرسدس بنز موفق شد در سال 2016 میلادی با افزایش قابل توجه تولید و فروش خود، رتبه نخست بازار خودروهای لوکس جهان را پس از نزدیک به یک دهه از شرکت BMW بازپس گرفته و به تنهایی بر صدر جدول تکیه بزند. کارشناسان و تحلیلگران معتقدند طراحی و تولید مدل های نظیر «GLA» که یک خودروی SUV جمع و جور محسوب می شود و همچنین عرضه مدل های جدید سری S به بازارهای جهانی از جمله دلایل اصلی تفوق و برتری مرسدس بنز بر رقبای خویش است.

در راستای بهبود جایگاه مرسدس بنز، مدیر اجرایی دایملر که خود این تغییرات مثبت را طراحی و مدیریت کرده بود نیز امروزه از جایگاه رفیع و ممتازی در صنعت خودروی جهان برخوردار است. این در شرایطی است که در سال 2011 میلادی کمتر کسی زتچه 63 ساله را با آن کت آبی رنگ، شلوار جین و کتانی اش جدی می گرفت اما وی این روزها با پوشش منحصر به فرد و مدیریت موفق خود در گروه خودروسازی دایملر چشم رقبا را خیره کرده است.

بسیاری معتقدند موفقیت زتچه در احیای مرسدس بنز و افزایش قابل توجه فروش این شرکت، در یک دهه گذشته او را به یک برند غیررسمی در صنعت خودروسازی بدل کرده است. لهجه غلیظ آلمانی به هنگام صحبت به زبان انگلیسی، شوخ طبعی وی و حضور مستمر او در آگهی های تبلیغاتی تا حد زیادی تصور معمول از مدیر اجرایی یک برند محبوب و مشهور خودروسازی را تغییر داده است.

بسیاری از تحلیلگران و فعالان حوزه صنعت خودروسازی بر این عقیده اند که تبدیل مدیر بازاریابی یک شرکت خودروسازی آلمانی به شخصیتی مناسب برای فرآیند بازاریابی اگرچه در میان خودروسازان آلمانی روش مرسومی نیست اما سبب بهبود وجهه برند مرسدس بنز در سراسر جهان شده است.

سال 2016 میلادی برای مدیر اجرایی گروه خودروسازی دایملر سال بسیار خوب و به یادماندنی بود نه فقط به این دلیل که وی سرانجام ازدواج کرد، بلکه به دلیل ساکت کردن منتقدان با عملکرد فوق العاده و بی نقص خود در بازپس گیری رتبه نخست تولید خودروهای لوکس از دیگر خودروساز لوکس آلمانی یعنی شرکت BMW. گفتنی است که دستیابی به رتبه نخست هدف نهایی آقای زتچه نبوده و وی قصد دارد تا وارد شدن به بازار خودروهای برقی و عرضه گسترده این قبیل خودروها بخش قابل توجهی از بازار را به مرسدس بنز اختصاص داده و کماکان برتری شرکت متبوع خود بر سایر رقبا را حفظ کند چرا که وی قصد دارد پیش از اتمام مدت قرارداد خود با گروه خودروسازی دایملر در سال 2019 همچنان برند مرسدس بنز را در صدر جدول تولیدکنندگان خودروهای لوکس حفظ کند.

«دیتر زتچه» پیش از این و در پاسخ به پرسش مجله خودروسازی اروپا در رابطه با پنج فاکتور اصلی در موفقیت مرسدس بنز گفت: «من فکر می کنم سه عنصر اصلی و اساسی برای موفقیت عبارتند از طراحی، تنوع در سبد محصولات و درک بهتر و وسیع تر از بازار خودروی چین که با در نظر گرفتن این موارد موفق شدیم برند مرسدس بنز را به جایگاه اصلی خود بازگردانیم.»

امروزه به جرات می توان گفت که تغییر و تحول رخ داده در مرسدس بنز و موفقیت این برند محبوب آلمانی بسیار فراتر از آن چیزی است که «دیتر زتچه» در سال 2011 میلادی در رویای آن بود. سرنگون کردن BMW به عنوان برترین خودروساز لوکس جهان پس از سال ها آن هم چهار سال زودتر از برنامه ریزی های صورت گرفته بدون شک دستاورد بسیار بزرگی است که «دیتر زتچه» می تواند تا سال ها به عنوان یک مدیر اجرایی در صنعت خودروسازی جهان به آن ببالد.

با این وجود و به رغم تمام زحمات و برنامه ریزی های مدیر اجرایی گروه خودروسازی دایملر، برخی معتقدند که تنها ایجاد تحول در نظام طراحی محصولات مرسدس بنز عامل برتری آن نبوده و مشکلات رقبای این شرکت در بازار نیز از جمله دلایلی است که سبب دستیابی مرسدس به اهداف خود آن هم چهار سال پیش تر از زمان مشخص شده است.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
    دکه مطبوعات
    • خودرو امروز ۶۶۹
    • خودرو امروز ۶۶۸
    • خودرو امروز ۶۶۷
    • خودرو امروز ۶۶۶
    • خودرو امروز ۶۶۵
    • خودرو امروز ۶۶۴
    • خودرو امروز ۶۶۳
    • خودرو امروز ۶۶۲
    • خودرو امروز ۶۶۱
    آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
    آرشیو