فونیکسریمکسبهتام

خودروسازان در دوراهی فنی – فناوری

عصر خودرو- سال ۲۰۱۶ نخستین سالی بود که رقابت بین خودروسازان سنتی و مدرن علنی شد. تا قبل از آن حضور خودروسازانی که مبتنی بر توسعه دیجیتال و فناوری کار می‌کنند جدی گرفته نمی‌شد اما از سال ۲۰۱۶ این خودروسازان اگر چه به اندازه خودروسازان سنتی سرمایه و عقبه فنی ندارند، اما به مدد استفاده هوشمندانه از فناوری توانستند سر و صدای زیادی به پا کنند.

خودروسازان در دوراهی فنی – فناوری
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد،  به غیر از تسلا که توانسته خود را به‌عنوان یک خودروساز جدی در بازار مطرح کند بقیه خودروسازان مبتنی بر فناوری اغلب در حد استارت آپ‌هایی هستند که در حال تکاملند. اما فعالیت آنها و توجهی که رسانه‌ها به آنها نشان دادند نشان داد که در چند سال پیش رو این خودروسازان به تهدید جدی برای خودروسازان سنتی تبدیل می‌شود. مهم‌ترین تردیدی که ورود خودروسازان دیجیتالی ایجاد کرد این بود که اکنون صنعت خودرو جهان (خودروسازان سنتی) را بر سر دوراهی قرار داد. اینکه کما فی‌السابق به مدل توسعه‌ای خود ادامه دهند یا اینکه با تغییر اساسی روند تحقیق و توسعه جای پای خود را در آینده خودروسازی جهان محکم کنند.

روند تحقیق و توسعه خودروسازان سنتی که در بیش از یک دهه شکل گرفته است، بر توسعه همه جانبه موتورهای بنزینی استوار است. این روند اگر چه تا به امروز به خوبی جواب داده و بازگشت سرمایه داشته است، اما مشخص نیست با شتابی که فناوری‌های جدید در خودروهای الکتریکی در پیش گرفته است، در یک دهه بعد نیز جواب بدهد. خودروسازان بزرگ جهان همچون بنز یا آئودی نمی‌خواهند بلایی که بر سر کداک در بخش تولید دوربین عکاسی و نوکیا در بخش تولید گوشی موبایل آمد بر سر آنها هم بیاید. یک دهه پیش اگر به کسی می‌گفتید کداک و نوکیا از بازار اصلی کسب و کار خود حذف می‌شوند بدون شک به شما پوزخند می‌زد.  اما این اتفاق رخ داد. حذف این دو حاصل محسوس نبودن تغییر بزرگ در کسب و کارشان بود. فناوری، دنیای دوربین‌های عکاسی و موبایل را متحول کرد و کداک و نوکیا برای این تغییر آماده نبودند. به همین دلیل هیچ تضمینی وجود ندارد که مثلا مرسدس بنز یک دهه دیگر همچنان جایگاه فعلی خود در صنعت خودرو را داشته باشد. خودروهای الکتریکی و خودران و فناوری‌هایی که احتمالا بعدا اضافه می‌شوند و فعلا روحمان هم از آنها خبر ندارد، می‌توانند شرایط متفاوتی را ایجاد کرده و یک گرداب کسب‌و‌کار به راه بیندازند. این خطر برای خودروسازانی همچون مرسدس بنز وقتی بیشتر حس می‌شود که می‌بینیم باوجود آنکه زیرساخت‌های لازم را دارند اما محصولی در تیراژ انبوه در رده خودروهای فناورانه تولید نکرده‌اند. از سوی دیگر هنوز بازار خودروهای بنزینی جذابیت‌های خودش را دارد و چشم انداز قیمت نفت به گونه‌ای نیست که مزیت‌های موتور بنزینی را از بین ببرد. به همین دلیل است که سال 2016 خودروسازان بزرگ و سنتی جهان را بر سر دوراهی انتخابی دشوار قرار داد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط