فونیکسریمکسبهتام

بررسی مشخصات و ویژگی‌های ب‌ام‌و ۵۲۳i ۲۰۱۱ ؛ اولین و ارزان ترین اتاق F۱۰ بازار

مدرن خوش قیمت

عصر خودرو: نسل ششم ب‌ام‌و سری ۵ با کد اتاق F۱۰، اولین‌بار با مدل ۵۲۳i به ایران راه یافت و اگرچه در آن زمان با وجود مدل‌های سریع‌تر و پر‌قدرت‌تر در بازار داخلی، چندان مورد توجه مشتریان قرار نگرفت اما بعد از مدتی، به لطف طراحی ظاهری مدرن و جذاب، امکانات نسبتا متنوع و البته افزایش حجم واردات، توانست به موقعیت بهتری در بازار دست پیدا کند.

مدرن خوش قیمت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲:۰۰
  • مدرن خوش قیمت
  • مدرن خوش قیمت
  • مدرن خوش قیمت

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این روزها اتاق F10 در ایران بیشتر با مدل‌های بعد از فیس‌لیفت 2014 و خصوصا مدل پر‌فروش 528i که حتی قبل از فیس‌لیفت نیز محبوبیت زیادی داشت، شناخته می‌شود و شاید خیلی‌ها تصور کنند که برای خرید ارزان‌ترین مدل آن در بازار دست دوم باید به سراغ 520i بروند اما در حقیقت، کف قیمت این نسل از سری 5 در بازار داخلی، مختص مدل 2011 523i است که اکثرا شامل مدل‌هایی با کارکرد بیش از 60 هزار کیلومتر می‌شود و البته همچنان مدل‌های نسبتا کم‌کارکرد آن نیز به ندرت در بازار یافت می‌شود.  

مشخصات ظاهری
مدل 523i از لحاظ طراحی ظاهری تفاوتی با 2 مدل 520i و 528i ندارد و فقط در مدل‌های فیس‌لیفت F10، شاهد تغییرات جزئی مانند فرم جدید آینه‌های جانبی و انتقال چراغ راهنما روی آنها هستیم، ضمن اینکه مدل‌های فیس‌لیفت به صورت آپشن از چراغ جلوهای فول LED با گرافیک داخلی متفاوت نیز بهره می‌گیرند و این درحالی است که کلا مدل 523i، فقط تا آخر سال 2011 تولید شده است و بدین ترتیب نسخه فیس‌لیفت آن وجود ندارد. همچنین اکثر مدل‌های 523i از نوع ساده هستند و فقط بعضی از آنها توسط مالکان یا فروشندگان، به مدل M Sport Package تبدیل شده‌اند، هرچند که تعداد انگشت‌شماری 523i با کیت ‌هامان و یا Ac Schnitzer نیز در ایران وجود دارد.

کابین و امکانات رفاهی
طراحی و چیدمان داخلی این نسل از سری 5 به نحوی صورت گرفته است که تقریبا مورد پسند اکثر سلیقه‌ها قرار می‌گیرد و در واقع ضمن به نمایش گذاشتن فضایی لوکس و مدرن، ارگونومی خوبی را نیز ارائه می‌دهد. از لحاظ راحتی و فضای سرنشینان می‌توان گفت که فضای عرضی برای پای راننده، کمی محدود به نظر می‌رسد و ردیف عقب نیز به اندازه‌ای که انتظار می‌رود، جادار نیست اما در کل، فرم و میزان راحتی صندلی‌های جلو و عقب برای خودرویی در این کلاس، مناسب و رضایت‌بخش است. اکثر 523i‌های وارد شده به ایران از نوع نیمه فول آپشن یا حتی Low‌آپشن هستند که از جمله تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی موجود در آنها می‌توان به سیستم Keyless Start، تنظیم برقی صندلی‌های جلو با حافظه، گرمکن صندلی‌های جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک دونقطه‌ای، نمایشگر و نویگیشن، پرده برقی عقب، سانروف، چراغ جلوهای زنون با تنظیم هوشمند بازه نور، سیستم شست‌وشوی چراغ‌های جلو، سیستم کمک پارک با سنسورهای جلو و عقب و همچنین دوربین عقب اشاره کرد و البته در مدل‌های کامل‌تر، امکاناتی مانند تهویه صندلی‌های جلو، گرمکن غربیلک فرمان، تهویه مطبوع چهارنقطه‌ای، پرده شیشه‌های جانبی عقب، سیستم صوتی ‌هارمن کاردون، TV دیجیتال، سیستم وکیوم در‌‌ها، شیشه‌های دودی عقب، هدآپ دیسپلی، درب برقی صندوق عقب و سیستم هشدار نقطه کور نیز دیده می‌شود.

سواری و مشخصات فنی
بر‌خلاف مدل‌های 520i و 528i که مجهز به پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ هستند، 523i از یک پیشرانه 6 سیلندر تنفس طبیعی به حجم 3 لیتر بهره می‌گیرد که قدرت آن برابر 204 اسب بخار و گشتاور آن نیز معادل 270 نیوتن‌متر است. اگرچه زمان اعلام شده برای شتاب اولیه این خودرو با گیربکس 8 دنده اتوماتیک، 8.2 ثانیه (یعنی 0.3 ثانیه کندتر از 520i) است، اما طبق تجربه می‌توان گفت که احتمالا در عمل به رکوردی سریع‌تر از 9.5 ثانیه (در شهری مانند تهران) دست پیدا نخواهید کرد، هرچند که این اعداد و ارقام در رفت و آمدهای روزمره و درون‌شهری، چندان مهم به نظر نمی‌رسند. در خصوص سواری این مدل نیز باید بگوییم که عملکرد سیستم تعلیق آن در حالت استاندارد نسبتا سفت است که با وجود ذات اسپرت مدل‌های ب‌ام‌و کاملا طبیعی به نظر می‌رسد و ضمنا با انتخاب حالت Sport و خصوصا Sport + شاهد عملکرد به‌مراتب خشک‌تر و اسپرت‌تری نیز خواهید بود که به لطف تعویض دنده‌ها در دورهای بالاتر، شتاب‌گیری و پایداری بهتری را به نمایش می‌گذارد، اما در صورت تمایل می‌توانید وضعیت رانندگی را (با وجود سیستم کنترل Dynamic Damper) در حالت Comfort قرار دهید که طبیعتا سواری نرم‌تر و راحت‌تری را برای شما فراهم می‌کند. از دیگر مزایای ب‌ام‌و 523i می‌توان به عکس‌العمل خوب و دقیق سیستم فرمان‌پذیری و همچنین قدرت مناسب ترمزگیری اشاره کرد و البته مسائلی مانند استهلاک و کارکرد نسبتا بالای مدل‌های دست‌دوم و همچنین بازار فروش نه‌چندان پر‌رونق (در مقایسه با 520i و 528i) نیز به عنوان معایب آن شناخته می‌شوند.

 

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط