فونیکسریمکسبهتام

شهردار تهران در مراسم بهره برداری از ۶۵ واگن مترو:

اگر به حقوق شهروندی اعتقاد دارید برای توسعه مترو فکری کنید

عصر خودرو- شهردار تهران با تاکید بر ضرورت رسیدگی به موضوع آلودگی هوا گفت: اگر می خواهید به مردم شهر خدمت کنید و اگر به حقوق شهروندی اعتقاد دارید برای توسعه مترو و رفع آلودگی هوا فکری بکنید.

اگر به حقوق شهروندی اعتقاد دارید برای توسعه مترو فکری کنید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ، محمدباقر قالیباف صبح امروز طی سخنانی در مراسم بهره برداری از 65 دستگاه واگن و لوکوموتیو برقی مترو تهران و حومه با بیان اینکه موضوع تحریم اثر جدی در حوزه های مالی، فنی و اعتبارات برای مترو داشت، تصریح کرد: همین مشکلاتی که برای بقیه کشور بوده، برای مترو تهران هم وجود داشته است، اما شاهد هستیم نه تنها تحریم هیچ اثری در توسعه مترو، بهره برداری و واگن سازی نگذاشت بلکه این حوزه ها رونق هم پیدا کرد و خودکفایی پیش آمد.

وی افزود: نگاه به درون، توجه به سرمایه و امکان مالی داخلی، نیروی انسانی ایرانی و اعتماد کردن و تکیه به ظرفیت های داخلی از مهم ترین ویژگی ها و رویکردهایی بود که اتفاق افتاد.

شهردار تهران تصریح کرد: امروز خیلی از کارهای شبیه مترو یا به تعطیلی کشیده شده و یا به ندرت کارهای محدودی را انجام می دهند، اما اینجا با دو شیفت کار می کند. در این میان اگر ظرفیت مالی و بخش توسعه ای اتفاق بیفتد، این مجموعه به صورت 24 ساعته کار خودش را ادامه می دهد.

قالیباف با تاکید بر ضرورت توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی، ابراز داشت: منظور از رویکرد اقتصاد مقاومتی این نیست که ارتباط با بقیه دنیا را قطع کنیم، زمانی می توانیم با بقیه بخش های صنعتی دنیا محکم صحبت کنیم که این ظرفیت فنی، مدیریتی و مالی در داخل وجود داشته باشد، در این شرایط راحت تر و محکم تر می توانیم با بقیه دنیا صحبت کرده و امورات خود را پیگیری کنیم.

حمایت های لازم دولت ها را در ایجاد مترو نداشتیم

وی یادآور شد: امروز تلاش شما در مجموعه مترو نشان داد که می شود اینگونه کار کرد؛ این در شرایطی بوده که ما حمایت های لازم دولت ها را پای این کار نداشتیم و ده ها دلیل هم داشتیم که کار را انجام ندهیم، اما هرگز اینگونه رفتار نکردیم و با تکیه بر توان شما عزیزان این اتفاق را در مترو رقم زدیم.

شهردار تهران تصریح کرد: چرخ مترو به بهترین شکل ممکن چرخید و تعداد ایستگاه های ما از 34 ایستگاه ساخته شده در طول 20 سال گذشته، امروز به 120 ایستگاه آن هم طی 10 سال رسیده است، این نشان می دهد بازدهی کاری با چه سرعت و کیفیتی بوده که این خدمات را انجام می دهد.

قالیباف در ادامه با تاکید بر ضرورت رسیدگی به موضوع آلودگی هوا گفت: اگر می خواهید به مردم شهر خدمت کنید و برای مردم شهر ارزش و کرامتی قائل هستید و اگر به حقوق شهروندی اعتقاد دارید برای توسعه مترو و رفع آلودگی هوا فکری بکنید. باید توجه داشته باشیم که شرط حیات، زندگی و سلامت از ابتدایی ترین حقوق شهروندان است. این در حالی است که امروز بدون شک آلودگی هوا شرایط زندگی و سلامت مردم را به خطر انداخته است.

وی اظهار داشت: اگر به حقوق شهروندی قائل هستیم، اولین وظیفه ما آن است که این کار را انجام دهیم. طبیعی است مهم ترین عنصر و اقدامی که می تواند جریان آلودگی هوا را در شهر حل کند، توسعه حمل و نقل عمومی است؛ اگر به این بی توجهی شود یعنی احترامی برای حقوق شهروندی قائل نیستیم.

شهردار تهران تاکید کرد: تنها با سخن گفتن و حلوا حلوا گفتن دهان کسی شیرین نمی شود، باید اقدامی صورت گیرد تا مردم بتوانند در این شهر به راحتی و در سلامت زندگی کنند.

قالیباف با تاکید بر اینکه ناکارآمدی، سوء مدیریت و عدم حمایت مردم را از این کار محروم کرده است، گفت: ما این همه زیرساخت را با  هزینه های گزاف آماده کرده ایم. در این شرایط تنها با اضافه کردن واگن به مترو، ظرفیت جا به جایی در حوزه ریلی شهر به دو برابر می رسد؛ امروز اگر بیش از سه میلیون مسافر را با مترو جا به جا می کنیم، با اضافه کردن هزار واگن مترو می توانیم این تعداد را به شش میلیون نفر برسانیم و این به معنی برداشتن گام مهمی در جهت کاهش آلودگی هواست.

شهردار تهران تصریح کرد: هم اکنون کارخانه، منابع و دانش فنی وجود دارد، در ادامه نیز حداقل اعتبار تعهد قانونی را می خواهد تا بتوانیم کار را دنبال کنیم. در این زمینه چندین سال است که یک میلیارد دلار برای مترو تهران تصویب شده است تا از صندوق ذخیره پرداخت شود که این حق مردم شهر است.

وی در ادامه عنوان داشت: نه تنها این حمایت ها انجام نمی شود، بلکه متاسفانه گاهی اوقات آدرس های غلطی هم داده می شود و جعل واژگانی هم صورت می گیرد، که در چند روز اخیر دیدید ترافیک ساختگی که به عقل جن نمی رسد. ترافیک ساختگی، به عقل جن هم نمی رسد.   دیگر نمی شود گفت انسان، کسی می آید در این شهر ترافیک ساختگی درست کند؟ این سخن از همان مقولاتی است که وقتی قافیه کم می آید و حرفی نمی توانند بزنند، از این نوع تهمت ها و دروغ ها زده می شود که ترافیک ساختگی است!

شهردار تهران در ادامه به موضوع از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: ورود خودرو به شهر به راحتی اتفاق می افتد، حتی در شرایطی که حداقل وام برای کارهای تولیدی در زمینه های کلیدی و اساسی کشور و یا برای موضوعاتی مثل ازدواج نیست، آن وام به تولید خودرو داده شده و خودرو به شهر اضافه می کنیم، اما آن وام به مترو برای حمل و نقل عمومی داده نمی شود؛ این یعنی دارایی و ثروت خود را در جای ضروری خودش هزینه نمی کنیم و آن خودروی فرسوده از رده خارج نمی شود.

قالیباف در ادامه به آلودگی شدید موتورسیکلت ها اشاره کرد و ابراز داشت: هر دستگاه موتورسیکلت به اندازه 5 خودرو آلودگی تولید می کند. با این وجود مگر تبدیل کردن موتورسیکلت ها به موتورهای برقی و فراهم کردن تسهیلات برای این موضوع کار سختی است؟ در طرحی که به عزیزان در دولت ارایه کردیم، به طور مشخص ابعاد این کار در بعد فنی، کیفی و هزینه ها داده شده است.

شهردار تهران گفت: امیدواریم همه ما دست به دست هم دهیم و اولین حق شهروندی که حق حیات است را در حل مشکل آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی رعایت کنیم.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از زحمات و تلاش کارکنان واگن سازی تهران، ابراز  داشت: بر اساس وعده ای که به مردم شهر تهران داده ایم، امسال در هر فصل باید بتوانیم بر ظرفیت های حمل و نقل عمومی اضافه کنیم.

وی گفت: امروز در همه بخش های شهرداری تهران تلاش های مضاعفی صورت می گیرد، همانطور که در حوزه خدمات شهری، مسایل عمرانی، فناوری اطلاعات، توسعه زیرساخت ها و... انصافا زحمات تمامی عزیزان قابل تقدیر و تشکر است؛ اما در مجموعه مترو این تلاش نسبت به دیگر بخش ها مضاعف تر است.

شهردار تهران با اشاره به کار پرتلاش بهره برداری مترو، ابراز داشت: در حوزه بهره برداری خدمت رسانی به مردم با همه مشکلاتی که در پشت صحنه برای آماده سازی قطار و سرویس دهی وجود دارد، صورت می گیرد. این حوزه 24 ساعته مشغول فعالیت است تا خدمات را از 5 صبح تا پاسی از شب ارایه دهند؛ حتی در ساعت تعطیلی مترو نیز سرویس ها برای خدمت به مردم آماده سازی می شود.

قالیباف در ادامه با اشاره به کارهای عمرانی شرکت مترو تهران به منظور توسعه خطوط ریلی، ابراز داشت: امروز اوج فعالیت ها را در توسعه تونل ها و ایستگاه های مترو شاهد هستیم، به نحوی که نزدیک به 21 هزار نفر در سه شیفت کاری مشغول به فعالیت در حوزه ساخت و ساز مترو هستند که این جزو کارهای کم نظیر در حوزه حمل و نقل در دنیا است.

وی با مقایسه ساخت و ساز مترو تهران با بقیه کلانشهرهای کشور، عنوان داشت: این حرکت به صورت جدی در تهران دنبال می شود تا بتوانیم با اجرای کار، تامین اعتبار و بحث های مدیریتی و فنی کار را پیش ببریم.

شهردار تهران همچنین به اقدامات صورت گرفته در حوزه واگن سازی اشاره کرد و گفت: امروز کار در حوزه واگن سازی را با همه سختی ها و مشکلات، در دو شیفت کاری انجام می دهیم؛ اگر دوستان تعهد کار زمستانی برای تولید واگن های مترو را بیشتر کنند، امیدواریم بتوانیم تقاضای سفر شب عید را پوشش دهیم.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم در دهه اول اسفند واگن های زمستانی را آماده سازی کرده و به خطوط تزریق کنیم تا مردم در تردد های شب عید خدمت بیشتری را از مترو دریافت کنند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو