فونیکسریمکسبهتام

توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهر اصفهان، حمایت بیشتر دولت را می طلبد

عصر خودرو- توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهر اصفهان یکی از اصلی ترین مطالبات شهروندان است و برخی کارشناسان و مسئولان تاکید دارند که لازم است حمایت بیشتری از این بخش از سوی دولت صورت گیرد.

توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهر اصفهان، حمایت بیشتر دولت را می طلبد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، شبکه حمل‌ونقل عمومی یکی از زیرساخت های اساسی شهری بشمار می آید و شبکه های حمل و نقلی را دربرمی گیرد که مسافران در ماشین مالکیتی خودشان سفر نکنند و سفر به صورت جمعی انجام شود نه انحصاری.
    از وسایل حمل و نقل عمومی داخل شهری می‌ توان به اتوبوس معمولی، اتوبوس تندرو، تراموا، قطارشهری ( مترو ) و تاکسی اشاره کرد.
    کلانشهر اصفهان با 2 میلیون تن جمعیت دارای شبکه حمل و نقل عمومی با ناوگان های بزرگ اتوبوسرانی و تاکسیرانی و همچنین قطار شهری است بطوریکه بخشی از خط یک قطار شهری آن از سال گذشته آغاز به کار کرد و شهروندان را در منطقه شمال شهر جابه جا می کند.
    این کلانشهر اکنون دارای حدود یکهزار و 200 دستگاه اتوبوس معمولی و تندرو، 9 هزار و 600 دستگاه تاکسی و 9 رام ( 45 واگن) قطار شهری در مرحله نخست خط یک مترو از ایستگاه شهرک قدس تا چهار راه تختی است.
    با توجه به اینکه اصفهان بدلیل وجود صنایع متعدد و تردد بیش از یک میلیون و 400 هزار دستگاه وسیله نقلیه موتوری سبک و سنگین از چند سال گذشته تاکنون با معضل آلودگی هوا مواجه شده است، کارشناسان و مسئولان اعتقاد دارند که حمایت از توسعه شبکه حمل و نقل عمومی می تواند از روزهای آلوده بکاهد و به روزهای سالم و پاک بیفزاید.
    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: لازم است حمایت از شبکه حمل و نقل عمومی بویژه در شهرهای بزرگ با هدف کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست در اولویت برنامه های دولت قرار گیرد.
    علیرضا صلواتی با بیان اینکه این کار، نگاه ویژه دولت را می طلبد، افزود: ما مشکل دولت بویژه در بخش بودجه ای را درک می کنیم اما همچنان امید زیادی به حمایت های دولت داریم.
    وی این حمایت ها را در سه بخش تسهیلات بانکی، تسهیل قوانین واعتبارهای مالی عنوان و تصریح کرد: مصوبه های مربوط به اعطای تسهیلات با بهره کم، اعطای ضمانت برای سرمایه گذاری شرکت های خارجی و تامین فاینانس پروژه هایی مانند قطار شهری از جمله این حمایت ها می تواند باشد.
    وی با بیان اینکه حمایت های مالی ریالی دولت از حمل و نقل عمومی شهری از اواسط دولت دهم تا کنون، کم رنگ تر شده است، گفت: بر اساس مصوبه های طرح قطار شهری، مقرر بود که 50 درصد هزینه ها از سوی دولت و 50 درصد از سوی شهرداری اصفهان تامین شود اما در برخی مقاطع شهرداری تا 70 درصد هزینه ها را تامین کرده است.
    صلواتی خاطرنشان کرد: مقرر بود امسال دولت حدود 110 میلیارد تومان برای پروژه قطار شهری اصفهان تخصیص دهد که تا کنون این اعتبار پرداخت نشده است.
    وی با بیان اینکه مقرر است دولت سال آینده 78 میلیارد تومان به طرح قطار شهری اصفهان تخصیص دهد، گفت: راه اندازی کامل خط یک قطار شهری اصفهان به حدود یکهزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و اگر این اعتبارها به موقع تامین نشود، راه اندازی کامل این طرح نیز به تاخیر می افتد.
    خط یک قطار شهری اصفهان از شمال تا جنوب ( از شهرک قدس تا پایانه صفه ) به طول 20 کیلومتر است و پیش بینی شده که در سال 96 بطور کامل راه اندازی شود.
    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان درباره هزینه بلیط سفر اتوبوس نیز گفت: یک سوم این هزینه به عهده دولت، یک سوم، شهروند و یک سوم، شهرداری است که در سال گذشته این سهم برای هر کدام از آنها حدود 45 میلیارد تومان بود اما فقط سه میلیارد تومان از سهم دولت پرداخت شد.
    صلواتی ادامه داد: این موضوع و کسری بودجه باعث شد تا به ناچار از اعتبار در نظر گرفته شده برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اصفهان، کم کنیم و برای بلیط اتوبوس اختصاص دهیم.
    وی خاطرنشان کرد: سهم امسال دولت و شهرداری از یارانه بلیط اتوبوس هرکدام 50 میلیارد و شهروندان 40 میلیارد تومان است.
    وی با بیان اینکه برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اصفهان حدود 250 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: تا کنون این اعتبار فقط از سوی شهرداری تامین شده است.
    صلواتی میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی اصفهان را 9 سال اعلام و اظهار کرد: 500 دستگاه اتوبوس جدید از یک ماه آینده به تدریج وارد ناوگان اتوبوسرانی اصفهان می‌شود.
    صلواتی درباره ناوگان تاکسیرانی نیز گفت: اعطای تسهیلات بانکی با بهره 16 درصدی، رانندگان را چندان برای نوسازی خودرو ترغیب نمی کند.
    وی خواهان پرداخت تسهیلات بانکی با بهره پایین به منظور نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی شد و تاکید کرد: اعطای این تسهیلات باعث توسعه شبکه حمل و نقل عمومی، کاهش هزینه سفر و افزایش جذابیت استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی در شهر می شود.
    وی با اشاره به ثبت نام یکهزار و 500 تاکسیران در اصفهان برای دریافت تسهیلات 16 درصدی خاطرنشان کرد: تا کنون حدود 450 مورد تسهیلات از سوی خودروسازان پرداخت شده و آنها به تعهد خود کامل عمل نکرده اند.
    صلواتی همچنین میانگین عمر تاکسی های اصفهان را 8 سال تخمین زد و گفت : امسال حدود 500 دستگاه تاکسی جایگزین تاکسی های فرسوده در کلانشهر اصفهان شد.
    به گفته وی میانگین عمر تاکسی ها تا سال 1400 باید به پنج سال کاهش یابد.
    استاندار اصفهان نیز دی ماه امسال در نشست شورای سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر اصفهان تاکید کرد که تاکسی های فرسوده که آلایندگی بالایی دارند باید هرچه زودتر از ناوگان حمل و نقل عمومی خارج شوند.
    رسول زرگرپور گفت: حدود یکهزار و 800 دستگاه تاکسی مازاد در شهر اصفهان وجود دارد که برای خروج این تعداد تاکسی از ناوگان تاکسیرانی باید برنامه ریزی شود.
    استاندار اصفهان افزود: امسال 960 تاکسی از نوع خودرو سواری پیکان اسقاط و از رده خارج شده اند، 460 تاکسی نیز تبدیل به احسن شده و 164 تاکسی مستقر در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان نوسازی شدند.
    شهردار اصفهان، امسال را فرصتی تاریخی برای توسعه حمل و نقل عمومی خوانده است و بدون تردید، حمایت های معنوی و مالی از طرح های توسعه این شبکه در بخش های قطار شهری، اتوبوس و تاکسی می تواند راهگشای تحقق برنامه های دولت در جهت افزایش رفاه اجتماعی و روزهای سالم و پاک در کلانشهری مانند اصفهان باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو