فونیکسریمکسبهتام

خودروسازان خواستار حمایت بیشتر دولت

عصر خودرو- خودروسازان با توجه به افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر قیمت قطعات خودرو، حمایت بیشتر دولت راخواستارشدند.

خودروسازان خواستار حمایت بیشتر دولت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در برنامه تیترامشب گفت: ما تلاش کردیم با افزایش تولید، قیمت خودرو را کاهش دهیم. نوسانات دلار موجب افزایش قیمت فولاد یکی از اجزای اصلی تولید خودرو شده است. دولت می تواند به خودروسازان ارز مبادله ای بدهد تا قطعه سازان با افزایش قیمت ها روبرو نشوند و ما هم بتوانیم قیمت خودرو را کنترل کنیم. اگر دولت کمکی به ما نکند طبیعی است که شاهد افزایش قیمت خودرو در کشور خواهیم بود.

    دبیر انجمن قطعه سازان

    او افزود: پتروشیمی و آلیاژها گران شده اند و در مقابل انتظار دارند قیمت خودرو گران نشود که این طرز فکر صحیح نیست. 9 درصد قیمت یک خودرو را ارزش افزوده و 25 درصد قیمت را هم عوارض گمرکی به خود اختصاص می دهد و همه اینها روی قیمت خودرو می آید. شماره گذاری و بیمه شخص ثالث نیز به این قیمت ها افزوده می شود و عملا از 20 میلیون تومان پراید 12 میلیون تومان سهم ماست و مابقی به دولت تعلق دارد.

    دبیر انجمن خودروسازان گفت: یکی از دلایلی که ما از افزایش قیمت خودرو اکراه داریم این است که مصرف کننده توان خرید پایینی دارد. تعرفه خودرو 40 درصد است، هر تولید کننده خارجی زمانی که تولیداتش کاهش می یابد نیروهای خود را تعدیل می کند در حالیکه میزان تولید ما نسبت به سالهای گذشته کاهش یافته اما به ما گفته اند حق تعدیل نیرو هم نداریم که این امر درست نیست.

    نعمت بخش افزود: با اینکه صنعت خودرو صنعتی پیشتاز است و هرچه تولید ما بیشتر شود چرخ های صنایع وابسته نیز بیشتر به حرکت درمی آید اما دولت حمایت ویژه ای از خودرو نکرده است.

    رئیس انجمن قطعه سازان

    رضا رضایی رئیس انجمن قطعه سازان هم گفت: با گران شدن دلار ما نیز شاهد افزایش قیمت قطعات خودرو در بازار هستیم. نباید قیمت ها با نوسانات دائمی دلار دچار تلاطم شود، بلکه قیمت ها باید به گونه ای باشد که حق مصرف کنندگان ضایع نشود.

    او افزود: صنعت قطعه و خودرو جزو یک خانواده و شرکت های رقیب هم به دنبال شکاف در این خانواده اند تا بتوانند جای پای خود را در کشور مستحکم کنند. ما سعی کردیم در تحریم های اخیر تولید خود را افزایش دهیم تا قطعه سازان و خودروسازان ضرر نکنند، حال به یکباره شاهد افزایش 12 تا 15 درصدی در قیمت مواد اولیه هستیم و این افزایش قیمت برای ما غیرقابل تحمل است، حدود سه ماه است که مواد اولیه گران شده و ذخیره مواد اولیه هم به حداقل رسیده است.

    رئیس انجمن قطعه سازان گفت: سال 2008 و 2009 شاهد رکود اقتصادی در دنیا بودیم و خسارت آن را خودروسازان دیدند. ما امسال 40.7 درصد افزایش تولید داشتیم که خوب بوده اما در حال حاضر قیمت مواد اولیه مانند پلیمر 20 تا 30 درصد گران شده است.

    رضایی افزود: ما قطعه سازان باید حق بیمه و عائله و افزایش حقوق را جلوتر به دولت پرداخت کنیم در حالی که در سایر کشورها شاهد چنین پرداختی هایی نیستیم، این عوامل دست ما را برای تولید و صادرات و حتی رقابت با خارجی ها می بندد.

    او گفت: قرارداد ما با خودروسازان به این صورت است که اگر قیمتها تا 5 درصد افزایش پیدا کند خودروساز می تواند در قیمت قرارداد توافق شده تجدید نظر کند. ما می خواهیم با حفظ کیفیت، خودرو را با قیمتی مناسب به دست مصرف کننده برسانیم.

    پیشنهاد ما این است که عرضه و تقاضا را آزاد و قیمت دلار را هم رها کنیم تا بتوانیم جایمان را در صنعت پیدا کنیم.

    قناتی مدیر کل خودرو وزارت صنعت

    میر حسین قناتی مدیر کل خودرو وزارت صنعت در ارتباط تلفنی با برنامه تیتر امشب گفت: بحث کارگروه صنعت در مورد دغدغه های  قطعه سازان و صنعت خودرو فقط بر روی افزایش قیمت تاکید ندارد. زیرا افزایش نرخ ارز به تنهایی در افزایش قیمت خودرو تاثیر گذار نیست و بایستی تمامی فاکتورهای موثر برای افزایش احتمالی قیمت خودرو لحاظ شود.

    قناتی با اشاره به تصمیم گیری برای رفع نگرانی قطعه سازان و خودروسازان افزود: ابتدا باید جلسات با حضور خودرو سازها، قطعه سازان، پتروشیمی و فولاد مبارکه برگزار شود تا در یک بالانس قیمتی کنار یکدیگر به فعالیت بپردازند.

    وی با بیان اینکه خروج از قیمت گذاری به تنهایی مشکل قطعه سازان و خودروسازان را حل نمی کند، گفت: آنها باید به دنبال تولید خودروی رقابت پذیر و قیمتی که توان خرید آن برای مشتریان در بازار وجود داشته باشد باشند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو