فونیکسریمکسبهتام

خودرویی ها در بازار سرمایه/ ۵ دی ۹۵

نزول خودرویی ها در چاله یکشنبه ها

عصر خودرو- امروز یکشنبه از ابتدای باز شدن معاملات، دماسنج گروه خودرویی وارد روند نزولی شد و در کل نسبت به روز گذشته ۱۹۰ واحد کاهش یافت و به رقم ۱۹ هزار و ۶۷ واحدی رسید.

نزول خودرویی ها در چاله یکشنبه ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خوردو» ، می توان دلایل قرمزپوشی جو خودرویی ها در این روز را کمبود نقدینگی،توقف نماد خساپا و شفاف سازی مدیرعامل خپارس درخصوص حق تقدم دانست، البته تجربه نشان داده که بازار سهام در روز‌های یکشنبه تحت‌تأثیر یک عامل ناشناخته نوسان‌های غیرمعمولی را دنبال می‌کند، از این رو افت امروز قیمت سهام خودرویی ها را می توان تحت تاثیر پدیده روزهای یکشنبه هم دانست.
    امروز از صف خرید 100 میلیونی حق تقدم خپارس خبری نبود، معاملات پارس خودرو پس از شفاف سازی در خصوص معاملات حق تقدم خرید سهام ناشی از افزایش سرمایه ، در حاشیه 3 درصد منفی معامله شد. در حق تقدم پارس خودرو نیز شاهد افزایش تقاضا و نوسان مثبت تا حاشیه 2 درصد بودیم  ولی در پایان قیمت معامله 4 درصد افت کرد و قیمت پایانی به افزایش 0.88 درصدی اکتفا کرد.
    دیگر نمادها در گروه خودرویی نیز منفی معامله شدند به جز نمادهای خموتور، ختراک و خزر. در نماد خکار نیز شاهد تشکیل صف خرید کوچکی در قیمت 1,239 ریال با حاشیه 5 درصد مثبت بودیم. نمادهای خنصیر، خاذین و ختور هم با قیمت معاملاتی منفی و پایانی مثبت در نزدیکی صفر تابلو معامله شدند ولی خمهر در صفر تابلو و قیمت پایانی 1,745 ریال به کار خود خاتمه داد.
    دربین منفی های امروز بیشترین کاهش قیمت متعلق به نماد  خگستر با کاهش 4 درصد قیمت پایانی بود، خودرو 1 درصد افت داشت و خپارس با 46 میلیون و ارزش 4 میلیارد تومانی سکاندار حجم و ارزش معاملات گروه بود.
    ارزش معاملات امروز گروه به رقم 10 میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن 77 میلیون سهم و حق تقدم طی 6.8 هزار نوبت دادوستد بود.
    امروز سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو بیان کرد با تولید946 هزار و 533 دستگاه خودرو تا پایان آذر تولید انواع خودرو در مقایسه با مدت مشابه پارسال 7. 38 درصد افزایش یافته است.
    از سویی دیگر، قطعه سازان از بالارفتن 15 درصدی قیمت مواد اولیه باتوجه به بالا رفتن نرخ ارز خبر دادند و خواستار افزایش قیمت و یا تدابیری از دولت مانند کاهش مالیات، کاهش هرینه های مواد اولیه دولتی و یا اعطای تسهیلات شدند، در صورت بالا بردن قیمت قطعه سازان طبیعتا قیمت خودرو جهش می کند و این علی رغم خواسته خودروسازان و سیاست دولت است.
    اما از طرفی دولت توان حمایت هم ندارد، در این راستا یک کارشناس صنعت خودرو بیان کرده که قطعه‌سازان و خودروسازان باید آگاه باشند که هرگونه افزایش قیمت ممکن است مشکلات سال گذشته یعنی عقب‌نشینی مشتریان برای خرید خودرو را به‌وجود بیاورد.
    در حوزه کدال، سازمان بورس اعلام کرد بودجه امسال خفنر طبق بند 4 گزارش حسابرس خوش بینانه تنظیم شده و شرکت در اثر مکاتبات با سازمان پیش بینی سود 100 ریالی را به زیان 59 ریالی تغییر داده است.
    از طرفی همانطور که قبلا اشاره شد مدیرعامل خپارس درمورد فاصله قیمتی حق تقدم و سهم شفاف سازی کرد و اطلاع داد که شرکت تلاش خود را نسبت به ایجاد رابطه منطقی بین قیمت سهم و حق تقدم خرید از طریق مذاکره و هماهنگی با سهامدار عمده انجام خواهد داد که در اثر این شفاف سازی امروز علی رغم روزهای پیش خپارسح صف خرید نشد و حتی لحظات پایانی قیمت معامله اش 4 درصد افت کرد.
    قطعه سازان نیز در کدال آمار فعالیت یکماهه منتهی به آذرماه را منتشر کردند که براساس آن خاذین با پوشش 73 درصدی تولید و فروش بودجه تاکنون بهترین وضعیت را داشته است. در طرف مقابل خاور قرار دارد که طی 9 ماه ابتدای سال تنها 37 درصد تولید و 34 درصد فروش بودجه را محقق کرده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو