فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۹۳۲»

انتشار کتابی درباره قوانین حقوقی آلودگی هوا

عصر خودرو- «قوانین حقوقی و اجرایی در آلودگی هوای شهرهای صنعتی ایران» به قلم حمیدرضا شیراوند منتشر شد.

انتشار کتابی درباره قوانین حقوقی آلودگی هوا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، در معرفی ناشر از این کتاب عنوان شده است: این کتاب به موضوع این روزهای کلان‌شهرها و استان‌های غربی کشورمان، یعنی آلودگی هوا و قوانین مربوط به آن پرداخته است.

    شاید عنوان کتاب در نگاه ابتدایی برای بسیاری تعجب‌آور باشد و این سوال را در اذهان متبادر سازد که مگر می‌شود آلودگی هوا هم قانون حقوقی داشته باشد. پاسخ این عده از علاقه‌مندان «بله» خواهد بود، نه تنها آلودگی هوا دارای قوانین حقوقی است بلکه نقض آن نیز کیفرهایی را به دنبال دارد که جزئیات آن در کتاب مذکور ذکر شده است.


    کتاب «قوانین حقوقی و اجرایی در آلودگی هوای شهرهای صنعتی ایران» در چهار فصل و 120 صفحه نگارش یافته است که عنوان فصل‌های آن به ترتیب عبارت است از مفاهیم، ضرورت‌ها و تحولات رژیم‌های حقوقی مقابله با آلودگی هوا، آلودگی هوا در اسناد بین‌المللی و پیشینه تحولات حقوقی آن، بررسی تحولات ضمانت‌های حقوقی مقابله با آلودگی هوا در حقوق ایران و حقوق بین‌الملل و ضمانت‌های کیفری.

    شاید یکی از جالب‌ترین بخش‌های این کتاب خطرات و آثار آلودگی‌های هوا باشد، خطراتی که بسیار در مورد آنها خوانده‌ایم و شنیده‌ایم که البته برای آشنایی بیشتر با این خطرات می‌توان مبحث دوم فصل اول کتاب «قوانین حقوقی و اجرایی در آلودگی هوای شهرهای صنعتی ایران» را مطالعه کرد. موضوعی که دغدغه این روزهای بسیاری از خانواده‌ها در کلان شهرهای کشورمان بوده و به نظر می‌رسد، اطلاعات مفیدی در مورد خطراتی که آلودگی هوا می‌تواند به دنبال داشته باشد در این بخش ارائه شده است. همچنین در این بخش خطرات و آثار آلودگی هوا بر محیط زیست و انسان بیان شده است و در ادامه نیز راهکارهایی برای حفظ بهداشت و سلامتی در چنین شرایطی داده شده است تا به این ترتیب فصل اول این کتاب به پایان برسد.


    در فصل دوم اما بیشتر رویکرد حقوقی ماجرا تبیین شده است. در این بخش اقسام رژیم حقوقی مقابله با آلودگی بیان شده و هر کدام نیز توضیح داده شده است. مبحث ویژه‌ای در این بخش به حقوق فرانسه اختصاص داده شده و در آن برخی از قوانین این حقوق بیان شده است.


    شاید برای علاقه‌مندان به این مباحث وضعیت حقوقی آلودگی هوا در ایران نیز جالب باشد، مطالب مربوط به این بحث در ابتدای فصل سوم کتاب به صورت کامل آورده شده و مقررات اصلی و فرعی مربوط به این موضوع تشریح شده است. همچنین ضمانت‌های اجرایی هر کدام از این قوانین بیان شده است.


    در فصل انتهایی این کتاب 120 صفحه‌ای نیز جرم‌های مربوط به آلودگی هوا معرفی شده و در آن انواع محکومیت‌هایی را که ممکن است این نوع جرم‌ها به دنبال داشته باشد معرفی کرده است. مقایسه‌ای بین این قوانین در ایران و در کشور فرانسه نیز از دیگر بخش‌های این فصل است.

    نویسنده این کتاب که در رشته‌های عمران و شهرسازی و حقوق عمومی در مقاطع کارشناسی تا دکترا تحصیل کرده است، در بخشی از مقدمه کتاب آورده است: «حق هوای پاک، از زیرمجموعه‌های حق بر محیط زیست سالم به شمار می‌رود و در برخی قوانین بر تنفس بر هوای پاک صحه گذاشته است، بر اساس این حق هر شهروندی حق دارد در هوایی پاک و سالم تنفس کند و دولت‌ها مکلف به اتخاذ تدابیری برای تضمین آن هستند... وارد کردن مکانیسم‌های پیشگیری از آلودگی محیط زیست مانند توسعه و ترویج آموزش و اطلاع‌رسانی، توقف آلاینده‌ها و اسناد بین‌المللی ضروری به نظر می رسد».


    «قوانین حقوقی و اجرایی در آلودگی هوای شهرهای صنعتی ایران» در تیراژ 5000 جلد و با قیمت روی جلد 12 هزار تومان درانتشارات ماهور منتشر شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو