فونیکسریمکسبهتام

نگاه ویژه

چالش افزایش تولید خودرو

عصر خودرو- رشد تولید و فروش خودرو اگر چه از تحقق برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه خبر می‌دهد با این حال اما اخبار خوبی از صادرات خودرو به گوش نمی‌رسد؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که محصولات تولید شده خودروسازان تنها می‌توانند در راه‌ها و جاده‌های کشور تردد کنند و راهی برای صادرات این خودروها فراهم نیست.

چالش افزایش تولید خودرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، ازسوی دیگر عدم توازن میان تولید و توسعه راه‌ها و معابر کشور برای تردد خودرو، هم‌اینک بسیاری از شهر‌های بزرگ به‌خصوص تهران را به پارکینگ بزرگی تبدیل کرده که ترافیک‌های طولانی و آلودگی هوا را منجر شده است. در این زمینه روز گذشته فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به مشکلات ترافیکی تهران تاکید کرده که روزانه صدها هزارخودرو از خارج از تهران وارد پایتخت می‌شوند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که اگر مسیر صادرات خودرو مهیا نشود، تولید بیش از یک میلیون دستگاه خودرو آن هم تنها برای بازار داخل، نتیجه‌ای جز معضلات شهری کنونی ندارد.

    بر این اساس گذشته از اینکه محصولات داخلی که با پلت‌فرم‌های قدیمی و فاقد تکنولوژی روز به تولید می‌رسند مشتری خارجی ندارد اما این نکته را باید مد نظر قرار دهیم که دولت نیز می‌تواند در این زمینه نقش مهمی ایفا کند. تجربه کره جنوبی نشان‌دهنده آن است که دولت از پنج ابزار برای حمایت از صادرات برای تمامی محصولات تولید شده در این کشور از جمله خودرو بهره گرفته است، این پنج ابزار کمک‌های مالی مستقیم، اعطای ضمانت‌نامه برای قراردادهای خارجی، تخفیف در پرداخت نرخ بهره تسهیلات بانکی، بیمه‌های صادراتی و مناطق آزاد است. ابزارهای مذکور اگر چه همراه با اقدامات هوشمندانه و حمایت‌های برنامه‌ریزی شده دولت رخ داده اما هم منجر به توسعه صنعت خودرو این کشور شد و هم مسیری برای توسعه صادراتی بوده است. در هر صورت اگر چه خودرو به‌عنوان پیشران رشد اقتصادی کشور محسوب می‌شود، اما تولید بیشتر، آن هم تنها برای بازار داخل راهی نیست که منجر به پیشرفت صنعت خودرو کشور شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو