فونیکسریمکسبهتام

خط‌کشی خیابان، مجازات راننده خطا کار

عصر خودرو- جرایم ناشی از تخلفات رانـنـدگی، حـجـم قـابـل تـوجـهـی از پرونده‌هایی را تشکیل می‌دهد که سالانه در دستگاه قضایی بررسی می‌شوند.

خط‌کشی خیابان، مجازات راننده خطا کار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری ، قانون برای این جرایم غیرعمد نیز بسته به نوع جرم ارتکابی، مجازات حبس تعیین کرده، اما از زمانی که بحث مجازات‌های جایگزین حبس داغ شد، قضات ترجیح می‌دهند جریمه نقدی را جایگزین مجازات حبس کنند. یکی از قضات خلاق دادگستری بندرعباس، با صدور احکام جایگزین نزدیک به 40راننده خاطی را بدون حبس، مجبور به اصلاح رفتار کرده است.قاضی سلیمان عفیف در گفت‌وگو با همشهری جزئیات حکم 270ساعتی خط کشی خیابان برای یک راننده مجرم را توضیح داده است.

        جرم راننده‌ای را که محکوم به خط‌کشی معابر کردید، چه بود؟

    چندی پیش این راننده در جریان یک حادثه رانندگی منجر به جرح، متخلف شناخته شد. او درحالی‌که مقصر اصلی سانحه تصادف بود با بی‌توجهی به افراد مجروح صحنه تصادف را ترک کرد و متواری شد.

        اگر قرار بود مجازات جایگزین برای او صادر نشود، این جرم چقدر حبس داشت؟

    3 ماه. این البته مربوط به جنبه عمومی جرم است و او رضایت شاکی خصوصی را جلب کرده بود.

        چرا حکم به جزای نقدی ندادید؟

    هدف از صدور مجازات‌های جایگزین حبس، اصلاح مجرم و در نتیجه کاهش جرایم است نه رفع تکلیف. مجازات‌های جایگزین با اهداف خاصی تعریف می‌شود یکی از این اهداف کاهش آسیب‌هایی است که به‌دلیل زندانی‌شدن مجرمان، دامنگیر خرده متخلفان و خانواده آنها می‌شود. اگر جزای نقدی را به‌عنوان مجازات جایگزین برای مجرمان تخلفات رانندگی صادر کنم، علاوه بر اینکه نوع مجازات جایگزین بازدارندگی کافی ندارد، پرداخت مبلغ جریمه از سبد خانواده نیز نوعی آسیب در روند معیشت خانواده مجرم ایجاد می‌کند. متهم در همین پرونده یک مسافرکش متاهل است که 5فرزند هم دارد.هم زندان و هم جزای نقدی زندگی او را با مشکل مواجه می‌کرد، اما حالا باید در بندرعباس به‌مدت 270ساعت در امر خط‌کشی معابر عابر پیاده کمک کند. قرار است روزی 4ساعت را به این کار اختصاص بدهد.

        حالا چرا روزی 4ساعت؟

    به این خاطر که باقی روز را به‌کار و تأمین معیشت خانواده‌اش اختصاص بدهد. او وقتی بعد از تصادف فرار کرد مرتکب یک اشتباه شد.صدور حکم حبس یا حتی جریمه نقدی هم ادامه این اشتباه بود چنانچه 4‌ماه پدر و سرپرست خانواده را از آنها دور و زندانی می‌کردم، زمینه برای ایجاد آسیب‌های اجتماعی دیگر و بیشتر فراهم می‌شد.

        چرا حکم به خط کشی دادم

    قاضی سلیمان عفیف: تا‌کنون رانندگان مجرم زیادی را به چنین مجازاتی محکوم کرده‌ام. شاید بپرسید چرا در میان تمام خدمات عمومی رایگان، رانندگان خاطی را به این کار مجبور می‌کنم.نخستین دلیل این است که تصادفات رانندگی با تخریب علائم و تجهیزات راهنمایی و رانندگی به سازمان حمل‌ونقل و ترافیک خسارت وارد می‌کند. معرفی مجرمان رانندگی برای جبران خسارت به این سازمان، هم با استقبال مسئولان آن مواجه می‌شود و هم نظارت ‌شان برای اجرای دقیق مجازات جایگزین بیشتر است. دلیل دیگر هم به‌خود مجرم مربوط می‌شود؛ مجرمی که خودش راننده متخلف محسوب می‌شود، وقتی در حال خط کشی معابر است حتما در موقعیت‌های خطرناکی قرار می‌گیرد که رانندگان با تخلف‌های مختلف برای دیگران و حتی خود او به‌وجود می‌آورند؛ در نتیجه جنبه بازدارندگی دارد و موجب اصلاح او می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو