فونیکسریمکسبهتام

جاده بم خطرناک ترین جاده استان کرمان

۱۰ کیلومتری که تمام نمی شود

عصر خودرو- پروژه دو بانده شدن جاده کرمان – بم که به مرگبارترین جاده کرمان شهرت دارد ۱۳ سال در حال اجرا است اما هنوز هم این جاده حادثه خیر شاهد بروز تصادف های متعدد است.

جاده بم خطرناک ترین جاده استان کرمان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ،  محورهای کرمان – بم، انار -رفسنجان، کرمان – سیرجان، جیرفت – کهنوج و کرمان – رفسنجان به ترتیب پرحادثه‌ترین جاده های استان کرمان هستند.

    سال 82 پس از زمین لرزه بم تنها راه امداد رسانی بعد از فرودگاه بم جاده یک طرفه کرمان به سمت بم بود در بروز زمین لرزه و همچنین بازسازی این شهر و رفت و آمدهای روزانه هزاران خودروی سنگین برای امداد رسانی این جاده دچار خسارت های جدی شد.

    داستان جاده بی پایان

    در همان زمان مسئولان گفتند اعتباری از سوی بانک جهانی برای بازسازی این جاده اختصاص یافته است اما پس از طی سال های ابتدای بازسازی شهر بم این اعتبار اختصاص نیافت و در نهایت جاده بم به حال خود رها شد.

    مسئولان استان کرمان که این اعتبار را از دست رفته می دیدند کار بازسازی این جاده را آغاز کردند و قرار شد در کنار تعریض جاده قدیمی، باند دوم این محور نیز ساخته شود. از آن زمان تا کنون 13 سال می گذرد اما هنوز هم این پروژه به پایان نرسیده است و 10 کیلومتر از این جاده هنوز یک طرفه است و یکی از خطرناک ترین نقاط حادثه خیز جاده های استان کرمان محسوب می شود.

    جاده کرمان – بم تنها راه ارتباطی استان کرمان به سیستان و بلوچستان محسوب می شود و یکی از دو محور دسترسی استان کرمان به هرمزگان نیز به شمار می رود.

    از سوی دیگر هفت شهرستان جنوبی استان کرمان که یک میلیون نفر جمعیت دارند نیز برای رفت و آمد به مرکز کشور از این جاده عبور می کنند و 4 میلیون تن محصولات کشاورزی این منطقه از استان نیز از همین جاده به بازارهای مصرف منتقل می شود.

    در آخرین مرحله از افتتاح فازهای این جاده کمتر از دو کیلومتر به بهره برداری رسید و علیرغم وعده های مکرر مسئولان ملی استانی و شهرستانی هنوز هم به بهره برداری نرسیده است

    در آخرین مرحله از افتتاح فازهای این جاده کمتر از دو کیلومتر از جاده به بهره برداری رسید و علیرغم وعده های مکرر مسئولان ملی استانی و شهرستانی هنوز هم این جاده به بهره برداری نرسیده است.

    محمد کمال الدینی یکی از رانندگان شرکت های مسافرتی است که در این جاده کار می کند که در گفتگو با مهر می گوید: کل این مسیر 189 کیلومتر است که بخش های قابل توجهی از این جاده دو بانده شده است اما 10 کیلومتر باقی مانده که البته زیر سازی آن انجام شده است.

    وی می گوید: در طول دولت های گذشته هر بار شاهد وعده های مکرر مسئولان بوده ایم اما به دلیل کمبود اعتبار اجرای پروژه با تاخیر مواجه می شد و خوشبختانه در حال تمام شدن پروژه هستیم اما هنوز هم اجرای این 10 کیلومتر با اما و اگر مواجه است و مشخص نیست چرا در جاده ای که دو استان را به مرکز کشور متصل می کند این همه بی توجهی روی می دهد.

    علی زاهدی نیز از جمله شهروندان بمی است که به هزاران مورد تصادف در جاده بم اشاره می کند که موجب کشته شدن تعداد زیادی از مسافران شده است.

    وی گفت: 10 کیلومتر باقی مانده فعلی خطرناک ترین قسمت جاده است و نکته جالب اینکه بقیه فازها 10 کیلومتری بوده اند اما حالا جاده در حال بهره برداری دو کیلومتری است و اگر بخواهد اینگونه ادامه یابد شاهد یکی از جالب ترین پروژه های عمرانی خواهیم بود.

    کمبود قیر و اعتبار

    مسئولان پیمانکار این پروژه اما مهمترین مشکل در تکمیل بخش باقیمانده از جاده بم را نبود قیر دانسته است و خواستار همکاری مسئولان برای اختصاص قیر برای آسفالت جاده بم شده است اما هنوز هم چشم انتظاری ها برای تکمیل پروژه ادامه دارد.

    به نظر می رسد در صورت تامین اعتبار و به خصوص قیر مورد نیز قبل از سال می توانیم منتظر به اتمام رسیدن این پروژه باشیم.

    اما نکته قابل توجه در خصوص این پروژه ادامه تصادف ها در بخش های دو بانده است و دلیل عمده این تصادف ها نیز مسیر طولانی عدم وجود مراکز رفاهی بین راهی و سرعت غیر مجاز و فرهنگ اشتباه رانندگی و ترافیک جاده ای است.

    نظارت بیشتر پلیس راه بر عبور و مرور در این مسیر یکی از مهمترین عوامل جلوگیری از تصادف های خسارت بار است که در کنار تکمیل این پروژه عمرانی می تواند مشکلات را کاهش دهند.

    فرماندار بم نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: با توجه به مشکلات اعتباری و اقتصادی سال های گذشته همچنان کار تکمیل پروژه ادامه داشته است و امیدواریم با تامین اعتبار و حل مشکلات در آینده نزدیک شاهد تکمیل پروژه باشیم.

    تکمیل این جاده مهمترین خواسته مردم بم از مسئولان است که امیدواریم این درخواست مورد توجه قرار گیرد
    رضا اشک افزود: تکمیل این جاده مهمترین خواسته مردم بم از مسئولان است که امیدواریم این درخواست مورد توجه قرار گیرد.

    وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری مسئولان به زودی جشن پایان این پروژه را برپا شود ضمن اینکه ارتقاء فرهنگ رانندگی با توجه به ترافیک بالای جاده ای نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

    سرهنگ یوسف نجفی، فرمانده پلیس راه استان کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: جاده بم – کرمان پر حادثه ترین محور استان کرمان است و جزو پر حادثه ترین جاده های کشور نیز محسوب می شود.

    وی تصریح کرد: از مسافران می خواهیم در زمان رفت و آمد در این جاده نهایت دقت را انجام دهند چون بیشترین تعداد تصادف های خسارتی در این محور انجام می شود.

    نجفی ادامه داد: با وجود اینکه شاهد کاهش تصادفات جاده ای هستیم اما طولانی بودن جاده های استان کرمان موجب شده است اکثرا راننده ها دچار خستگی شوند که موجب واژگونی خودرو می شود.

    وی افزود: از مسئولان عمرانی می خواهیم تمام تمرکز خود را برای اتمام طرح دو بانده کردن این جاده بگذارند و اجرای این طرح در اولویت قرار گیرد.

    مردم بم یکی از مهمترین خواسته های خود را تکمیل این جاده می دانند و امید دارند که چند کیلومتر باقی مانده جاده به اتمام برسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو