نشست فعالان صنعت خودرو ایرانی و اسلوواکی(۳)

خودرو و صنایع سنگین زمینه های سرمایه گذاری اسلواکی در ایران

عصر خودرو- مرتضی حسن زاده در حال حاضر معاون رئیس اتاق بازرگانی ایران- اسلواکی می باشد که در جلسه گفتگویی کوتاه با ایشان نکات مهمی را در زمینه فعالیت های سرمایه گذاری در جمهوری اسلواکی بیان داشتند.

چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰:۰۰

خودرو و صنایع سنگین زمینه های سرمایه گذاری اسلواکی در ایران

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تجارت ،مرتضی حسن زاده در حال حاضر معاون رئیس اتاق بازرگانی ایران- اسلواکی می باشد که در گفتگویی کوتاه با ایشان نکات مهمی را در زمینه فعالیت های سرمایه گذاری در جمهوری اسلواکی بیان داشتند. در ابتدا می خواهیم با سوالی مختصر و مفید مصاحبه را شروع کنیم که به احتمال زیاد سوال اکثر کسانی است که برای آگاهی از دلایل سرمایه گذاری در اسلواکی مشتاق هستند.
– چرا اسلواکی؟
کشور اسلواکی هم به لحاظ موقعیت جغرافیایی و هم به لحاظ موقعیت سیاسی و اقتصادی از جمله کشورهای واقع در مرکز اروپا می باشد که حتی در بدترین شرایط بحران اقتصادی اروپا هم، دارای تراز اقصادی مثبتی بوده که این روند مثبت همچنان ادامه دارد. از دیگر دلایل مهم برای سرمایه گذاری در این کشور می توان به موقعیت جغرافیایی مناسب اسلواکی اشاره کرد که با قرار داشتن در قلب اروپا دسترسی به بازارهای اروپا را آسان کرده است. همچنین وجود حمایت های دولتی و غیر دولتی از سرمایه گذاران، انگیزه تجار و بازرگانان برای سرمایه گذاری در این کشور را دوچندان می کند. این کشور در حال گسترش بوده که با این وجود زیر ساخت های خوبی را برای زمینه های سرمایه گذاری ایجاد کرده؛ که می توان از اینترنت پر سرعت، اجرای دولت الکترونیک و سرعت کار بالا نام برد. این عوامل زمینه را برای سرمایه گذارانی که به دنبال موقعیت های مناسب و بکر هستند مساعد می کند. نکته مهم دیگر عضویت کشور اسلواکی در سازمان تجارت جهانی (WTO) می باشد که فرصت ورود به بازار رقابتی را پیش روی سرمایه گذاران می گذارد. بازاری که در آن اعضا از لحاظ داشتن روابط بر یکدیگر برتری نداشته و تنها کیفیت و قیمت مناسب حرف اول را می زند.
– آقای حسن زاده با توجه به اینکه در سال 2011 اتاق بازرگانی ایران اسلواکی شروع به فعالیت کرده، ممکنه درباره فعالیت های این اتاق تا به امروز توضیح مختصری بدهید؟
اتاق بازرگانی ایران و اسلواکی در سال 2011 تاسیس شد؛ که با توجه به تحریم های سنگین در آن سال ها فعایت های اتاق بسیار محدود بود و تراز اقتصادی میان دو کشور عدد بسیار کمی را به خود اختصاص میداد اما با وجود این شرایط اتاق بازرگانی شروع به معرفی کشور اسلواکی در ایران و متقابلا معرفی ایران در اسلواکی برای ایجاد پیش زمینه و انگیزه برای همکاری دو طرف حتی در شرایط سخت تحریم نمود. در حال حاضر با برداشته شدن تحریم ها دو طرف علاقه مند و مشتاق به بازاهای طرفین هستند. از جمله فعالیت های اتاق می توان به ترتیب دادن سفر بازرگانان ایرانی به اسلواکی و همچنین سفر بازرگانان اسلواکی به ایران اشاره کرد؛ که این امر با هدف معرفی زمینه ها و پتانسیل های تجاری دو کشور تحقق یافت و در این بین 40 تا 50 شرکت ایرانی برای آغاز کار در کشور اسلواکی شرکت های خود را ثبت کردند.

– به نظر شما در چه زمینه هایی اسلواکی پتانسیل سرمایه گذاری دارد؟
خودرو، دارو سازی، مواد اولیه و صنایع سنگین؛ همچنین کشور اسلواکی تکنولوژی تولید هواپیماهای فوق سبک را نیز دارا می باشد.
مرتضی حسن زاده در ادامه صحبت های خود به نکته ای در خصوص رابطه جوان ایران و اسلواکی اشاره کردند که برای شکوفایی، نیاز به زمان و هزینه است. همچنین ذکر این نکته مهم که تا پیش از برداشته شدن تحریم ها، بازرگانان اسلواکی از طریق کشورهای واسطه با ایران ارتباط برقرار می کردند، اما امروز با رفع موانع می توان به برقراری ارتباطی مستقیم امیدوار بود.

آقای حسن زاده همچنین اشاره کردند که نباید به اسلواکی به عنوان کشوری محدود نگاه شود بلکه عضویت این کشور هرچند کوچک در اتحادیه اروپا را باید موقعیتی مناسب دانست که بازرگانان می توانند از طریق آن به بازارهای بزرگ اروپا دست پیدا کنند.

در انتهای صحبت هایشان پیشنهادی برای بازرگانان ایرانی که تمایل به استفاده از موقعیت های سرمایه گذاری در اسواکی دارند، مطرح کردند.
اینکه در بدو ورود به فضای سرمایه گذاری، زمینه و یا زمینه هایی را برای فعالیت انتخاب کنند که پیش از این تجربه کار در آنها را داشته اند؛ که در ادامه مسیر بعد از مطرح کردن زمینه های مورد علاقه برای سرمایه گذاری، اتاق بازرگانی به طور حتم آنها را برای پیدا کردن شرکای مناسب راهنمایی خواهد کرد.

 

برچسب ها

اسلواکیهمکاری‌ اقتصادی ایران و اسلواکی
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا