تغییر سهمیه سوخت ناوگان عمومی جاده‌ای و شهری از اول مهرماه

عصر خودرو : معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری ضمن تشریح جزئیات تغییر عرضه سهمیه سوخت به ناوگان عمومی جاده‌ای و شهری براساس پیمایش اظهار داشت: همه ناوگان سهمیه پایه دارند و بقیه سهمیه‌ها براساس پیمایش خواهد بود.

چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰:۰۰

تغییر سهمیه سوخت ناوگان عمومی جاده‌ای و شهری از اول مهرماه

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، شهرام آدم‌نژاد در نشستی خبری با اشاره به اجرای طرح تخصیص سوخت براساس پیمایش، گفت: نزدیک به 50 درصد گازوئیل در حمل و نقل عمومی مصرف می‌شود. در سال گذشته در 14 بهمن ماه هیات وزیران مصوبه ای داشت مبنی بر اینکه تکالیفی بر عهده دستگاه‌های مختلف گذاشت تا سوخت براساس پیمایش انجام شود.

وی افزود: در این مصوبه آمده بود که تخصیص سوخت به ناوگان حمل و نقل عمومی براساس پیمایش باشد و دوم اینکه کنترل خودروهای عمومی براساس سامانه‌های ردیاب صورت گیرد.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه از اول مهر ماه سال 95 همه ناوگان حمل و نقل عمومی باید مجهز به این سامانه باشند، گفت: به دلیل اینکه در حمل و نقل برون شهری موضوعاتی مانند بارنامه، صورت وضعیت و راه‌نامه بین‌المللی صادر می کنیم، قرار شد تا به صورت پایلوت طرح تخصیص سوخت براساس پیمایش شروع شود.

آدم نژاد با اشاره به اینکه از اول اردیبهشت امسال این طرح به اجرا رسید، اظهار داشت: کارگروهی متشکل از وزارت نفت، وزارت راه، وزارت کشور و ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت تشکیل شد که مسئول میزان مصرف و تخصیص سوخت شدند.

وی با اشاره به اینکه این کارگروه در زمان اجرا با چند مشکل مواجه شد، گفت: اولین مشکل این بود که ما باید اطلاعات را به صورت آنلاین به تمام جایگاه‌ها ارسال می‌کردیم که برخی از این جایگاه‌ها آنلاین نبودند و یا پایداری سیستم را نداشتیم و باید کارت‌های سوخت را تغییر می‌دادیم.

معاون سازمان راهداری با بیان اینکه از 806 هزار وسیله نقلیه عمومی سهم زیادی بارنامه دریافت نمی‌کردند، گفت: از این تعداد 300 هزار وسیله نقلیه سند حمل به ازای هر سفر می‌گیرند.

وی با بیان اینکه مشکل بعدی که در خرداد اعلام شد، این بود که ناوگان‌های حمل  و نقل برون شهری و حمل درون شهری را انجام می دادند، افزود: برای این منظور کمیته فنی تشکیل شد و جلسات مختلفی را برگزار کردیم و در نتیجه توزیع سوخت در دو شکل انجام می شود.

آدم‌نژاد با اشاره به سهمیه‌بندی جدید ناوگان حمل و نقل عمومی، گفت: سهمیه اول، سهمیه پایه است که این سهمیه به همه ناوگان درون شهری و برون شهری با سند حمل و بدون سند داده می‌شود.

معاون سازمان راهداری افزود: نوع دوم سهمیه‌بندی عملکردی است که براساس بارنامه، صورت وضعیت و راه‌نامه بین‌المللی به وسایل حمل و نقل عمومی داده می‌شود.

وی با اشاره به حل مشکل یک‌سر خالی وسایل حمل و نقل عمومی، گفت: یک نرم‌افزاری را در سیستم صدور بارنامه طراحی کردیم که در این پروژه، پیمایش براساس عملکرد به لیتراژ تبدیل می‌شود که برای این کار چند جدول موردنیاز است.

آدم‌نژاد با اشاره به اینکه یکی از قواعد جدول این است که یک خودرو در چه رده گروهی و ظرفیتی چقدر به مصرف گازوئیل نیاز دارد، به همین دلیل میزان کارکرد در 5 سال گذشته بررسی شد، افزود: در مرداد ماه جدول قبلی را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم اگر جدول قبلی را اجرا کنیم، رانندگان زیادی ناراضی خواهند بود، به همین دلیل جدول قواعد را در دو جدول تعریف کردیم.

معاون سازمان راهداری افزود: جدول اول پایگاه قواعد برای خودروهای با بار و جدول دوم پایگاه قواعد برای خودروهای بدون بار است.

وی ادامه داد: اگر تردد در مسیرهایی بدون بارنامه باشد، سوخت پایه فقط به این خودروها تعلق می‌گیرد.

آدم‌نژاد با اشاره به اینکه 2 هزار و 131 باب جایگاه سوخت در کشور داریم، افزود: از این تعداد حدود یک هزار و 156 باب آنلاین است و تا هفته آینده این تعداد افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه سوخت در دو پیمانه به کارت سوخت واریز می‌شود، گفت: تغییر سهمیه‌ها از اول مهر شروع می‌شود و برای این کار لازم است تا خودروهای حمل و نقل عمومی حتما یک بار در جایگاه‌های آنلاین سوختگیری کنند.

معاون سازمان راهداری در خصوص شبکه اطلاع رسانی این طرح گفت: رانندگان برون شهری در خصوص میزان پیمایش اعلام شده براساس اسناد حمل و نقل می‌توانند شماره کارت هوشمند ناوگان را به شماره 60401411 ارسال کنند.

وی افزود: همچنین می‌توانند با شماره گیری *6040*141# میزان پیمایش، سهمیه، کارکرد و بارنامه به صورت آنلاین در اختیارشان قرار گیرد.

آدم‌نژاد با اشاره به اینکه رانندگان با مراجعه به سایت سازمان راهداری استعلام کارت هوشمند خود را می‌توانند انجام دهند، افزود: همچنین مراکز صدور کارت هوشمند هم دریافت اطلاعات پیمایش را انجام می‌دهند و در هر استان مراکز پاسخگویی مستقر شده است.

معاون سازمان راهداری با تاکید بر اینکه ماموریت اول ما موضوع توزیع عادلانه سوخت و ساماندهی عملکرد است، افزود: سهمیه پایه در دو تا سه ماه آینده هم یک پایش اساسی داده خواهد شد و رانندگان حمل و نقل عمومی گازوئیلی درون شهری باید برای ثبت نام دریافت این سهمیه به مراکز و سایت‌های ثبت نام مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه رانندگان درون شهری می‌توانند به آدرس www.navganbari.ir مراجعه کنند، گفت: از اول مهر سهمیه اول به سهمیه دوم تغییر می‌یابد که ما در این سهمیه فرآیند توزیع را تغییر ندادیم و بلکه انحراف معیار توزیع را کم می‌کنیم.

معاون سازمان راهداری با اشاره به ایجاد بانک اطلاعاتی در سازمان راهداری، گفت: به صورت آزمایشی در حمل و نقل برون شهری برای 20 هزار خودرو بانک اطلاعاتی ایجاد شده و در فازهای بعدی برای حمل و نقل درون شهری هم این کار انجام می‌شود و در مهرماه دو پیمانه واریز می‌کنیم.

برچسب ها

سهمیه بندی سوخت
برگشت به بالا