تلاش شرکت های بزرگ چینی برای رقابت با همتایای غربی در بازار ایران در دوران پسا تحریم

عصر خودرو: در پی توافق ایران و کشورهای ۱+۵ و جدی شدن موضوع لغو تحریم های بین المللی، شرکت های چینی از هم اکنون خود را برای رقابت با همتایان غربی در بازار ایران آماده کرده اند تا مبادا از این غافله عقب بمانند.

جمعه ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵:۰۰

تلاش شرکت های بزرگ چینی برای رقابت با همتایای غربی در بازار ایران در دوران پسا تحریم

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایرنا، شبکه خبری «شین هوا وانگ» در گزارشی با اشاره به سرازیر شدن شرکت های غربی به سوی بازار ایران در فضای پساتحریم، از تلاش شرکت های چینی برای رقابت با همتایان غربی و از شور و اشتیاق آنها جهت حضور در این عرصه خبر داده است.

این شبکه خبری روز جمعه در گزارشی نوشت: یکی از نتایج طبیعی لغو تحریم های بین المللی علیه ایران، بازگشت شرکت های بزرگ اقتصادی سراسر دنیا به بازار ایران است که حوزه های مختلف از جمله خودرو، پتروشیمی و سایر محصولات تجاری را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

این رسانه با اشاره به حضور گسترده شرکت های مختلف چینی در بازار ایران بویژه در صنعت خودروسازی و انرژی، تاکید کرده است که این حضور با توجه به اعلام آمادگی همتایان غربی، ممکن است عرصه را برای آنان تنگ کند.

«شین هوا وانگ» ادامه می دهد: در این رابطه توجه به دو نکته ضروری است؛ اول اینکه در چشم بسیاری از ایرانیان محصولات شرکت های غربی چه به لحاظ کیفیت و چه به لحاظ تکنولوژی نسبت به محصولات چینی برتری دارند و دیگر اینکه قاعدتا ایرانیان مایل نیستند که تمام تخم مرغ های تجارت خارجی خود در سبد یک کشور قرار دهند، به همین خاطر آنان از حضور کشورهای دیگر در این عرصه استقبال خواهند کرد.

این گزارش می افزاید: همین موضوع باعث شده تا زنگ خطر برای شرکت های چینی از هم اکنون به صدا در آید و آنان می بایست برای حضور مناسب تر خود در بازار ایران به فکر برنامه ریزی دقیق و منسجم تری باشند.

«جانگ گویی بینگ» مدیر شرکت خودروسازی «چری» در ایران که از جمله شرکت های خودروسازی چینی فعال در کشورمان محسوب می شود در این رابطه می گوید: بر اساس اطلاعات کسب شده، بسیاری از شرکت های خودروسازی اروپایی منتظر رفع تحریم های بین المللی ایران هستند تا سریعا وارد بازار ایران شوند.

او گفت: هر چند که ما سال گذشته در ایران شاهد استقبال خوب محصولات تولیدی خود بوده ایم اما از امسال و به دلیل روند تاثیرگذاری مذاکرات هسته ای، شاهد کاهش تمایل ایرانیان به این محصولات هستیم.

از سوی دیگر «جو جی یو» معاون نمایندگی سینوپک (بزرگترین شرکت نفتی چین) در ایران نیز تصریح کرده است که بدون شک با ورود شرکت های غربی به بازار ایران، ما با محیطی پیچیده و رقابتی سخت و دشوار با همتایان غربی در بازار ایران مواجه خواهیم بود.

بر اساس آمار اداره کل گمرک چین، این کشور به طور میانگین در سال 2014 میلادی، روزانه 421 هزار و 520 بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.

«شین هوا وانگ» در ادامه گزارش خود آورده است: جدای از اینکه در فضای پس از تحریم اقبال به شرکت های چینی در ایران بیشتر است یا همتایان غربی آنها؛ رونق بی سابقه فضای کسب و کار و تجارت در ایران به جهت لغو تحریم های بین المللی، یک فرآیند برد - برد برای تمام طرفها خواهد بود.

برچسب ها

صنعت خودرو سازی چین
برگشت به بالا