سخنگوی کارگروه سامانه نظارت و پایش تردد ناوگان جاده‌ای خبر داد

اختصاص گازوئیل یارانه‌ای به ناوگان عمومی دیزلی بر اساس پیمایش به قوت خود باقی است‌

عصر خودرو : سخنگوی کارگروه سامانه نظارت و پایش تردد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه قیمت گازوئیل اعلام شده (۳۰۰ تومانی) هنوز با نرخ واقعی فاصله معناداری دارد و منطق‌ گازوئیل سهمیه‌ای فعلاً پابرجا است، گفت: پروژه اختصاص گازوئیل یارانه‌ای به ناوگان جاده‌ای بر اساس پیمایش به قوت خود باقی است‌.

چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹:۰۰

اختصاص گازوئیل یارانه‌ای به ناوگان عمومی دیزلی بر اساس پیمایش به قوت خود باقی است‌

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، شهرام آدم‌نژاد درباره اختصاص سهمیه سوخت نفت‌گاز به ناوگان عمومی جاده‌ای کشور بر اساس پیمایش، اظهار داشت: موضوع اختصاص سهمیه سوخت بر اساس پیمایش به قوت خود باقی است و تک‌نرخی شدن قیمت بنزین تأثیری در این پروژه ندارد.

وی ادامه داد: قیمت سوخت اعلام شده هنوز با قیمت واقعی فاصله معناداری دارد و منطق‌ گازوئیل سهمیه‌ای فعلاً پابرجا است.

سخنگوی کارگروه سامانه نظارت و پایش تردد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای بیان کرد: در حال حاضر نرخ گازوئیل سهمیه‌ای لیتری 300 تومان است‌ که طبق برنامه‌ریزی بر اساس پیمایش اختصاص می‌یابد.

آدم‌نژاد ادامه داد: اما برای مازاد مصرف و شرایط اضطراری هم تمهیداتی در نظر گرفته شده است و سوخت اختصاص می‌یابد.

سخنگوی کارگروه سامانه نظارت و پایش تردد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به موضوع به تعویق افتادن اصلاح سهمیه گازوئیل خودروهای سنگین اضافه کرد: در اواخر خرداد‌ماه امسال گزارشی درباره بررسی‌های اطلاعات ناوگان و اختصاص سهمیه سوخت بر اساس پیمایش ارائه می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه طیف مصرف گازوئیل در ناوگان عمومی جاد‌ه‌ای‌ کشور طی سال‌های اخیر مشخص شده است، اظهار داشت: به هر حال تلاش می‌کنیم مشکلی در این باره رخ ندهد.

به گزارش فارس قرار بود از اول خرداد سهمیه سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی دیزلی براساس تخصیص سوخت مبتنی بر پیمایش صورت گیرد، در این راستا اطلاعات بارنامه و صورت وضعیت ناوگان مورد پایش قرار گرفت و به دستگاه‌های مرتبط منتقل شد.

پیش از این شهرام آدم‌نژاد در این‌باره به فارس گفته بود: با توجه به اینکه معماری پروژه نسبت به روال گذشته کاملاً تغییر پیدا کرده و این معماری کاملاً مبتنی بر اطلاعات و داده‌های آماری ناوگان است موضوع یکپارچگی این داده‌ها بین دستگاه‌ها خیلی مهم و زمان‌بر است و از طرفی برخی از رانندگان اطلاعات مربوطه را در سیستم تکمیل نکرده‌اند؛ به همین دلیل برای جلوگیری از تضییع حقوق رانندگان کارگروه تصمیم گرفت سهمیه خرداد‌ماه تغییر پیدا نکند و اصلاح سهمیه‌ها از ابتدای تیر‌ماه اجرا شود و کماکان ثبت اطلاعات در سامانه مستمراً انجام خواهد شد.

به گزارش فارس، بر اساس مصوبه دولت در راستای مبارزه با قاچاق گازوئیل قرار بود از ابتدای اردیبهشت ماه سهمیه خودروهای گازوئیل سوز بر اساس پیمایش و بارنامه‌های آنها واریز شود که به منظور پایش بارنامه خودروهای سنگین این طرح از ابتدای خرداد ماه و پس از استخراج اطلاعات لازم انجام شود.

البته طبق اعلام مسئولان طرح تخصیص سوخت ناوگان عمومی کشور براساس پیمایش، در دو مرحله به اجرا در می‌آید؛ مرحله نخست این طرح از اول خرداد سال 94 براساس اسناد حمل شامل بارنامه و صورت وضعیت یا CMR بارنامه بین‌المللی برای ناوگان ترانزیت کالا و مرحله دوم طرح از اول مهرماه 95 آغاز می‌شود.

‌بر این اساس میزان سوخت برای همه ناوگان اعم از درون‌شهری و برون‌شهری و تردد براساس سامانه موقعیت‌یاب جغرافیایی (GPS) نصب شده بر روی تمامی ناوگان حمل و نقلی محاسبه می‌شود.

البته مسئولان وعده داده‌‌اند تا شهریورماه 1395 تمام ناوگان عمومی کشور در بخش درون و برون‌شهری به سیستم‌هایی نظیر GPS مجهز می‌شوند و به صورت یکپارچه پایش و راستی‌آزمایی انجام و اطلاعات از سازمان راهداری به شرکت نفت ارسال خواهد شد، سپس بر این اساس سوخت ارائه می‌شود.

این طرح در دو مرحله اجرا می‌شود و طی آن عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای بر اساس بارنامه و صورت وضعیت، ثبت و در تخصیص سوخت مصرفی (بر اساس پیمایش) محاسبه می‌شود.

بنابراین گزارش ‌400 هزار دستگاه کامیون، بیش از 20 هزار دستگاه اتوبوس و 36 هزار دستگاه مینی‌بوس بین شهری در کشور وجود دارد‌.کارشناسان معتقدند اجرای این طرح علاوه بر مزیت‌هایی چون شفاف‌سازی اطلاعات انتقال بار و محموله‌ها در کشور، جلوی بخش زیادی از خسارت سالانه 3 میلیارد دلاری قاچاق گازوئیل از کشور را می گیرد. برخی کارشناسان معتقد هستند حدود 40 درصد از بار کشور بدون ثبت در سامانه‌ها و بدون بارنامه حمل می‌شود.

برچسب ها

سهمیه بندی گازوییل
برگشت به بالا