در واکنش به بریدن سقف دو اتوبوس شهرداری رشت برای تبدیل آن ها به اتوبوس گردشگری

رییس پلیس راهور استان گیلان: اصالت این اتوبوس ها مخدوش شده و از حَیّز انتفاع خارج شده اند

عصر خودرو- چندی پیش بود که مسعود عباس نژاد، رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر رشت با اشاره به بریدن سقف دو اتوبوس شهرداری با هدف تبدیل آن به اتوبوس گردشگری گفت: این اتوبوس‌ها به واسطه اقدامات انجام شده حتی دیگر قابل فروش نیستند و یا باید به صورت کیلویی فروخته شوند!

شنبه ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳:۰۰

رییس پلیس راهور استان گیلان: اصالت این اتوبوس ها مخدوش شده و از حَیّز انتفاع خارج شده اند

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از خزرآنلاین، در همین راستا رییس پلیس راهور استان گیلان با بیان اینکه اتوبوس کاربری مشخصی دارد و کسی نمی تواند سقف آن را ببرد و کاربری آن را تغییر دهد، گفت: حتی کسی نمی تواند تعداد صندلی اتوبوس را کم یا زیاد کند و قبل از انجام هر کاری باید از راهنمایی و رانندگی مجوز اخذ کند و اگر تغییرات موردنظر در چارچوب قوانین و مقررات باشد، مجوز چنین تغییراتی صادر خواهد شد.

سرهنگ طالبی افزود: تغییراتی که بر روی این اتوبوس ها صورت گرفته و منجر به برش سقف آن ها شده، سبب گردیده که از حیز انتفاع خارج شوند! [قابل استفاده نباشند]

وی با بیان اینکه اصالت این اتوبوس ها مخدوش شده است، تصریح کرد: در این شرایط و وضعیتی که برای این اتوبوس ها به وجود آمده حتی اوراق این وسایل نقلیه هم مورد پذیرش نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اقدامی برای گرفتن مجوز این تغییرات از پلیس راهور صورت گرفته یا نه، گفت: خیر! هیچ اقدام و هماهنگی با ما نشده است.

این کارشناس حوزه وسایل نقلیه در پاسخ به اینکه آیا ایمنی این وسایل نقلیه با این شرایط مورد تایید است یا نه، گفت: همانطور که عرض کردم این اتوبوس ها از حَیّز انتفاع خارج شده اند و نمی توان با این اتوبوس ها مسافر جابه جا کرد. اتوبوس ها یک وزن و ساختار آیرودینامیکی داشته و طراحی شان بر اساس یک وزن که کارخانه آن را اندازه گیری و محاسبه کرده، صورت می پذیرد. مثلا در این محاسبات موارد مهمی از جمله تُناژی که با آن وسیله نقلیه سر پیچ چپ نکند یا واژگون نشود، لحاظ می گردد و لذا کسی نمی تواند سقف وسیله نقلیه خود را بدون اخذ مجوز لازم سانروف کند یا دخل و تصرفی در آن ایجاد کند چراکه این تغییر وزنی ایجاد شده ممکن است منجر به بهم خوردن آیرودینامیک وسیله نقلیه شده و سبب گردد آن وسیله نقلیه در مواقع لازم نتواند ساختار خود را حفظ کرده و خدای نکرده منجر به بروز آسیب برای سرنشینان شود.

گفتنی است چندی پیش، رییس شورای شهر رشت با اشاره به قیچی شدن سقف دو دستگاه اتوبوس توسط سازمان حمل و نقل و بار شهرداری رشت گفت: این اقدام با توجه به مشکلات موجود در ناوگان که منجر به ساقط شدن دو دستگاه اتوبوس شده پذیرفتنی نیست.

کارگرنیا همچنین از تقاضای تعدادی از اعضای شورا جهت تحقیق و تفحص از سازمان حمل و نقل و بار مسافر شهرداری رشت خبر داده و گفت: این مهم در اسرع وقت اجرایی و نتایج از طریق رسانه‌ها به مردم اطلاع رسانی می‌شود.

برچسب ها

اتوبوس گردشگری
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا