راه های افزایش طول عمر باتری ماشین

عصر خودرو- باتری یکی از مهم ترین قطعات داخلی خودرو است که نقش ویژه ‌ای در عملکرد آن دارد و در صورت فقدان یا خرابی آن خودرو قادر به حرکت کردن نخواهد بود؛ به همین دلیل از آن به عنوان قلب الکتریکی اتومبیل یاد می ‌کنند.

دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰:۰۰

راه های افزایش طول عمر باتری ماشین

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، هنگام مصرف بالای انرژی در ماشین، باتری وارد عمل می‌شود تا مشکلی در عملکرد آن پیش نیاید. همچنین باطری با ذخیره کردن انرژی در زمان خاموشی ماشین، باعث می شود استارت به درستی کار کند. به طور معمولا متوسط طول عمر باتری خودرو 2 تا 5 سال است ولی مواردی نظیر استفاده های غیر اصولی از آن منجر به کاهش طول عمر و در نهایت خرابی زودتر از زمان معمول آن می شود. به دلیل اهمیت وجود این قطعه قصد داریم راه های افزایش طول عمر باتری ماشین و میزان تاثیر این روش ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

عمر باتری ماشین به چه عواملی بستگی دارد؟

عمر باطری ماشین به عواملی نظیر کیفیت و ظرفیت باتری، مدل و نوع ماشین و طرز استفاده از آن بستگی دارد. پیش از بیان روش هایی که می توانند باعث افزایش طول عمر باتری شوند عواملی که عمر باطری را کاهش می دهند معرفی می کنیم.

● یکی از کارهایی که باعث کم شدن طول عمر باتری می شود مصرف بیش از حد باتری و تداوم شارژ کردن و دشارژ کردن آن است. به عبارتی دیگر استفاده زیاد از خودرو می تواند عمر آن را کاهش دهد.
● زیاده روی کردن در روشن و خاموش کردن خودرو از دیگر عوامل موثر در کاهش عمر مفید باطری به شمار می رود.
● میزان الکترولیت مخزن باتری در اثر گرمای زیاد تبخیر شده و کاهش می یابد که سبب خراب شدن باتری می شود.
● یخ زدن باتری در زمستان یکی از عوامل اصلی است که موجب خرابی باتری می شود.
● استفاده زیاد از کولر در گرمای تابستان بدلیل افزایش دمای موتور و افزایش حرارت زیر کاپوت ماشین نیز باعث کاهش عمر باتری می شود.
● ریختن آب آلوده و غیر مجاز درون باتری نیز باعث خراب شدن باتری می شود.
● در صورتی که باتری خودرو به خوبی در محفظه خود جای نگرفته باشد، به دلیل لق زدن زیاد یا کج بودن به یک طرف، خراب می شود.
برای پاسخ به این سوال که چگونه باید عمر باتری خودرو را افزایش دهیم؟ بهتر است بگوییم رعایت تمام نکات بالا تاثیر به سزایی در افزایش عمر باتری دارد.

راهکار های افزایش عمر باتری ماشین

بهترین راه جهت افزایش طول عمر باتری مراقبت مستمر از باتری و موتور است. با این حال در ادامه مهمترین روش ها را بیان نمودیم.

● باتری را خنک نگه دارید

باتری خودرو تاثیر بسیار زیادی از گرما می‌گیرد پس بهتر است در فصول گرم آن را در جای خنک نگه دارید تا در معرض گرما آسیبی نبیند. اگر برایتان مقدور است خودرو را در سایه پارک نموده و یا از چادر روی ماشین استفاده کنید تا از گرم شدن بیش از حد باتری خودرو جلوگیری کند. بهتر است از یک عایق حرارتی مخصوص برای جلوگیری از گرم و سرد شدن بیش از حد باتری استفاده کنید.

● پرهیز از استارت زدن مداوم

استارت زدن های مداوم و رانندگی در مسافت‌ های کوتاه که نیاز به خاموش کردن پی در پی خودرو دارد نیز از عواملی هستند که در خرابی باتری نقش دارند. این کار باعث می شود فشار بسیار زیادی به باتری وارد شود و دینام برای شارژ مجدد باتری به زمان نیاز دارد. بنابراین برای افزایش عمر باتری ماشین از استارت پی در پی حذر کنید.

• بررسی میزان آب باتری ماشین

یکی از نکات موثر در افزایش عمر باتری بررسی میزان آب آن است. باتری های ماشین از نوع اسیدی هستند و باید سطح آب موجود در آن ها به طور مداوم بررسی شود. زیرا کاهش میزان آب باعث اختلال در عملکرد صحیح باتری می شود. آب باتری در اثر واکنش با گرما تبخیر می ‌شود بنابراین پس از کم شدن سطح آن، باید مقداری آب باتری به آن اضافه کنید. در صورتی که باتری شما از نوع اسیدی است باید بررسی های بیشتری انجام دهید.

● صرفه جویی در استفاده از باتری

باتری پرکاربردترین قطعه در ماشین است و تمام فعالیت های سیستم‌ های الکترونیکی، صوتی و تهویه هوا به آن وابسته است. پس بهترین کار برای افزایش طول عمر آن استفاده بهینه از این قطعه است.

• انتخاب باطری با آمپر مناسب

استفاده از باتری با آمپر نامناسب نیز باعث خرابی باتری می شود. به عنوان مثال باتری ماشین پراید به صورت فابریک یک باتری 50 آمپری است اما توصیه ما به افرادی که روی این خودرو سیستم‌ صوتی نصب کرده ‌اند استفاده از باتری با توان بالاتر نظیر باتری 60 آمپر و یا باتری 66 آمپر است. موقع خرید باتری با آمپر بالا به توان شارژ دینام بایستی توجه شود.

● تمیز نگه داشتن باتری ماشین
یکی از راه‌ های افزایش عمر باتری خودرو تمیز کردن خوردگی ‌های اطراف قطب‌ های باتری است. رسوب زدن و سولفاته شدن باتری  باعث کاهش عمر مفید باتری می شود. با تمیز کردن آن می ‌توانید باعث افزایش عمر باتری خودرو شوید. پیشنهاد می ‌شود همزمان با تعویض روغن موتور، باتری اتومبیل و خوردگی ‌های آن را نیز تمیز کنید.

● جلوگیری از تغییرات دمایی

همانطور که افزایش دما و گرمای بیش از حد با تحت تاثیر قرار دادن الکترولیت باعث کوتاه شدن عمر باتری می شود، سرمای شدید نیز سبب دشارژ شدن سریع ‌تر باتری و کاهش عمر ادوات داخلی آن خواهد شد. بهترین دما برای باتری های سربی ماشین از 19 تا 23 درجه سانتی گراد است و دمای کمتر یا بیشتر از این مقدار عمر باتری را کم می کند.

● استفاده کوتاه مدت از لوازم برقی

هنگام خاموش بودن ماشین دینام نمی تواند برق لازم برای شارژ باتری را تامین کند. اگر در چنین مواقعی از وسایل برقی ماشین مثل سیستم پخش، چراغ‌ ها و یا  فن داخلی خودرو استفاده کنید برق آن از باطری ماشین گرفته می شود و منجر به خالی شدن شارژ باطری و در نهایت خرابی آن می شود.

● نصب صحیح بست های باتری

از دیگر عواملی که به افزایش عمر باتری کمک می کند، سفت کردن بست ‌های سیم و بست‌ های نگهدارنده باتری است. عدم نصب صحیح و محکم بست روی قطب ‌های باتری منجر به شارژ نادرست و کاهش طول عمر مفید این وسیله برقی خواهد شد. حتی ممکن است شل بودن بست‌ های نگهدارنده به بدنه باتری صدمه زده و باعث  خالی شدن آب اسید باتری شود.

نتیجه گیری

در پایان لازم است اشاره کنیم که در هنگام خرید باتری ماشین دقت نمایید که باتری را متناسب با ویژگی های اتومبیل خودتان انتخاب کنید. همچنین به این موضوع توجه داشته باشید که از تاریخ تولید باتری بیش از 6 ماه نگذشته باشد. زیرا اگر زمان بیشتری از آن سپری شود، الکترولیت و صفحات سربی دیگر کیفیت اولیه را نخواهند داشت. اگر قصد خرید باتری ماشین را دارید و می‌خواهید بدانید بهترین باتری ایرانی یا خارجی مناسب برای ماشین شما کدام است، کامل ترین راهنمای خرید بهترین باتری ماشین را در اینجا مطالعه نمایید. وبسایت تخصصی باتری آنتایم همراه شماست تا برای انتخاب باتری مناسب برای خودروتان به صورت رایگان به شما مشاوره دهد.

مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا