معاون گمرک اعلام کرد:

مجوز واردات خودرو برای جانبازان و خانواده شهدا صادر نشده است

عصر خودرو- معاون فنی گمرک ایران هرگونه مجوز جدید در رابطه با واردات خودرو برای جانبازان ۲۵ درصد به بالا و خانواده های معزز شهدا را تکذیب کرد و گفت که مصوباتی که اخیرا در فضای مجازی و رسانه ها در این باره مطرح شده، هیچ گونه وجاهت قانونی ندارد.

شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳:۰۰

مجوز واردات خودرو برای جانبازان و خانواده شهدا صادر نشده است

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، در روزهای گذشته در برخی خبرها و فضای مجازی اعلام شد که طی مصوبه خرداد امسال مجلس قرار شده در راستای تنظیم قیمت بازار، واردات خودروی سواری برای جانبازان بالای 25 درصد و خانواده های شهدا مجاز باشد.

براین اساس، این لایحه برای بررسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه شده و مجمع نیز با واردات خودرو برای این قشر موافقت کرده است.

همچنین اعلام شد که مشمولان می توانند با داشتن معرفی نامه از اداره کل امور ایثارگری بنیاد شهید خطاب به گمرکات مرزی ضمن تامین ارز مورد نیاز به ترتیب جانبازان 25 درصد یک دستگاه و جانبازان 50 درصد به بالا دو دستگاه و همچنین خانواده شهیدان معزز نیز به تعداد نزدیکان درجه یک شهید (پدر و مادر و خواهر و برادر) می توانند خودروی مورد نیاز خود را بر حسب اصول واردات خودرو به لحاظ ایمنی و معاف از پرداخت گمرکی وارد و نسبت به ترخیص آن اقدام کنند.

به دنبال انتشار چنین خبرهایی، اخیرا افراد مشمول این مصوبه به گمرک ایران و گمرکات مرزی مراجعه و موضوع را پیگیری نکرده اند.

اعلام صدور مجوز برای واردات خودرو وجاهت قانونی ندارد

این در حالی است که پیگیری موضوع از مهرداد جمال ارونقی - معاون فنی امور گمرک گمرکی ایران - با این اعلام به ایسنا همراه بود که در روزهای گذشته تعداد زیادی از افراد مشمول این موضوع مطرح شده، برای طی فرآیند واردات و ترخیص خودرو به گمرک ایران مراجعه کردند در حالی که چنین مصوبه ای وجود ندارد.

وی ضمن تکذیب وجود مصوبه و یا ابلاغیه ای به گمرک ایران در این رابطه، گفت اخیراً هیچ مصوبه یا مجوز جدیدی در مورد واردات خودرو برای این قشر معزز صادر نشده و مسائل مطرح شده وجاهت قانونی ندارد.

این مقام مسئول در گمرک ایران اعلام کرد که با توجه به عدم صدور مصوبه ای در این خصوص، افرادی که مشمول مصوبه اعلام شده اند از مراجعه حضوری به گمرک خودداری کنند.

ارونقی تاکید کرد: بعد از ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودرو در سال 1397 نیز مجوزی برای ثبت سفارش یا آزاد شدن واردات خودرو وجود نداشته و همچنان واردات خودرو ممنوع است.

معاون فنی گمرک ایران یادآور شد: درخصوص واردات خودرو، آخرین مصوبه مرتبط، مجوز هیات دولت برای ترخیص خودروهای مشمول تا تاریخ 26 شهریور سال جاری بود که با اتمام تاریخ اعلام شده، در حال حاضر به جز خودروهای موضوع رسیدگی در مراجع قضایی، خودروهای سواری دیگر قابل ترخیص نیستند.

مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا