مروری بر سیستم‌های کنترل‌کننده خطوط جاده

در مسیر صحیح

عصر خودرو- یکی از سیستم‌های ایمنی که به‌نوعی کمک‌کننده به راننده برای حفظ ثبات و پایداری خودرو است، سیستم‌های کنترل‌کننده خطوط جاده است تا خروج خودرو از مسیر و حوادث بعدازآن به کمترین حد خود برسد.

پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸:۰۰

در مسیر صحیح

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»،  این سیستم بیش از یک دهه است که برای اولین بار بر روی برخی خودروها نصب شد و حالا با گسترش و پیشرفته‌تر شدن به انواع و اقسام دیگری تبدیل‌شده است که در این مطلب نگاهی به آن‌ها خواهیم داشت.
اساس کلی کار

تمام سیستم‌هایی که بر پایه و اساس بررسی و کنترل حرکت خودرو نسبت به خطوط جاده انجام‌وظیفه می‌کنند بر اساس سنجش و بررسی خطوط مسیر با کمک دوربین‌ها و حس‌گرهای قرارگرفته در لبه‌های سپر، پشت شیشه جلو، زیر آینه‌های جانبی و... است. به‌محض اینکه سیستم تشخیص دهد خودرو در حال عبور از خطوط است و حس‌گرها این وضعیت را درک کنند، به راننده به شکل‌های مختلف دیداری، شنیداری و یا حتی حرکتی اطلاع داده می‌شود. در برخی از این سیستم‌ها حتی فرمان گیری به شکل محدود نیز اتفاق می‌افتد تا خودرو دوباره در مسیر صحیح خود قرار بگیرد.

سیستم Lane-Departure Warning

اولین و ابتدایی‌ترین سیستم از انواع سامانه‌های کنترل خطوط جاده است که بر اساس سانسورهای گفته‌شده عمل می‌کند. با عبور خودرو از خطوط جاده و مشاهده این خطوط توسط حسگرها و یا دوربین‌های قرارگرفته در دماغه خودرو، این وضعیت به کمک هشدارهای صوتی و یا حتی تصویری در مجموعه پشت آمپر به اطلاع راننده می‌رسد. در برخی از خودروها با لرزش فرمان و یا صندلی سعی می‌شود تا درصورتی‌که راننده در پشت فرمان دچار خواب‌آلودگی شده است، بیدار شود. این سیستم در یک صورت به راننده اخطار نمی‌دهد و آن‌هم وقتی است که راننده برای پیچیدن و عبور از خطوط از راهنما استفاده کند.

سیستم Lane-Keep Assis

اساس کار شبیه به سامانه اخطار خروج از خط است با این تفاوت که این سامانه یک پله پیشرفته‌تر از سیستم اخطار خروج از خط بوده و قادر به فرمان گیری و برگشت خودرو به داخل مسیر و بین خطوط هست که این کار با فرمان گیری اندک خودرو انجام می‌شود. خودروهایی که در لیست تجهیزات ایمنی آن‌ها این سیستم دیده می‌شود دارای فرمان‌های برقی هستند.

سیستم Lane Centering

این برنامه نیز بر اساس کنترل عبور از خطوط است با این تفاوت که به‌جای اینکه در زمان بروز حادثه خروج از خطوط وارد عمل شود، از ابتدا در حال فعالیت است و به‌نوعی با فرمان گیری های مداوم، خودرو را در بین خطوط نگه می‌دارد. این سیستم درواقع اولین پله از چگونگی حرکت خودروهای خودران محسوب می‌شود که با کمی فرمان گیری در مسیرهایی که دارای پیچ‌های باز و بلند است، می‌تواند خودرو را در بین خطوط نگه دارد.
سامانه Lane Centering یکی از اولین مراحل برای ساخت خودروهای خودران است چراکه این سیستم قادر است تا خودرو را با کمک خطوط جاده در بین خطوط نگه دارد. برای این کار خودرو قادر است تا به شکل خودکار کمی فرمان بگیرد و خودرو را در مسیر پیش رو حرکت دهد.


شماتیکی ازآنچه که سانسورهای سیستم‌های کنترل‌کننده خطوط، مسیر جاده را بررسی می‌کنند

سیستم کنترل خروج از خطوط را می‌توان خاموش کرد چراکه در برخی مسیرها، تعدد خط‌کشی‌ها می‌تواند دردسرساز شود

هشدار به راننده می‌تواند با علائم صوتی، تصویری و حتی لرزش صندلی و فرمان باشد

در سیستم Lane-Keep Assis، ضمن اینکه به راننده درباره خروج از خطوط هشدار داده می‌شود، در صورت نیاز به‌طور خودکار خودرو به داخل خطوط نیز رانده خواهد شد

 

برچسب ها

سیستم‌کنترل‌کننده خطوط جادهسیستم‌ ایمنی
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا