از سوی یک شرکت دانش بنیان داخلی:

طراحی و ساخت کاتالیست‌های خودرو برای کاهش آلودگی هوا

عصر خودرو- محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور با تولید ۲۰ نوع کاتالیست برای صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی و فولادسازی نیازهای داخلی را رفع کردند، ضمن آنکه درصدد هستند کاتالیست‌های خودرو را برای کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی تولید کنند.

يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹:۰۰

طراحی و ساخت کاتالیست‌های خودرو برای کاهش آلودگی هوا

 به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، امیرهومن کریمی وثیق، مجری طرح در نشست خبری امروز با بیان اینکه ایران دارای بزرگترین منابع نفت و گاز در دنیا است، گفت: کاتالیست‌ها مهمترین مواد در چرخه فرآیندهای پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها هستند؛ از این رو در تحقیقات انجام شده به دانش فنی تولید 20 نوع کاتالیست دست یافتیم.

کریمی اضافه کرد: از این میزان 4 نوع کاتالیست دارای کاربرد در صنایع فولادسازی، 2 نوع کاتالیست دارای کاربرد در صنایع سخت‌کاری فولاد و 14 نوع کاتالیست با کاربرد در صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پتروشیمی رازی و شیراز و همچنین فولاد خوزستان از مصرف‌کنندگان کاتالیست‌های تولیدشده این شرکت هستند، اظهار کرد: علاوه بر آن تاکنون موفق به انعقاد 21 قرارداد تولید و تامین نیاز کاتالیست‌های صنعت فولاد شدیم، ضمن آنکه بیش از 1.5 میلیون لیتر کاتالیست احیای مستقیم آهن تولید و تحویل صنایع شده است.

کریمی با تاکید بر اینکه 50 تا 60 درصد کاتالیست مورد نیاز صنایع فولاد و 70 درصد کاتالیست‌های مصرف شده در بخش پتروشیمی‌ها از این شرکت دانش‌بنیان خریداری شده است، یادآور شد: چشم‌انداز ما تولید سالانه 1300 تن کاتالیست مورد نیاز صنایع فولاد است و درصدد هستیم تا سال 1404 حداقل 85 درصد کاتالیست‌های فولادی مورد نیاز کشور را تولید کنیم که این میزان بالغ بر 17 میلیون دلار (بیش از 680 میلیارد ریال) می‌شود.

مجری طرح با بیان اینکه تاکنون با تولید کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع فولاد و نفت و گاز به میزان 9 میلیون دلار در سال از خروج ارز جلوگیری شده است، خاطرنشان کرد: در بخش پتروشیمی تاکنون 450 تن از کاتالیست‌های تولیدشده این شرکت بارگذاری شده است که این میزان جلوگیری از خروج 8 میلیون دلار ارز از کشور را به دنبال داشته است.

تولید کاتالیست‌های همرسوبی

این محقق تولید کاتالیست‌های همرسوبی را از دیگر دستاوردهای این شرکت‌دانش بنیان نام برد و اظهار کرد: تولید کاتالیست‌های "سنتز متانول"، "متانیشن"، "شیفت دما بالا"، "شیفت دما پایین" و "ریفرمینگ" از جمله این کاتالیست‌ها است که این کاتالیست‌ها به پالایشگاه‌های تبریز و اصفهان تحویل داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه این کاتالیست‌ها در تولید اوره و آمونیاک در پالایشگاه‌ها کاربرد دارند، گفت: بیش از 700 هزار لیتر از انواع کاتالیست‌های ریفرمینگ برای صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی کشور تولید و تحویل داده شده است.

کریمی، میزان مصرف کل کشور در بازار کاتالیست چرخه گاز سنتز تا سال 1404 را 900 تن دانست که بالغ بر 16 میلیون دلار ذکر کرد و ادامه داد: میزان صرفه‌جویی ارزی به واسطه تولید کاتالیست‌های تولید شده برابر با 560 میلیارد دلار است و درصدد هستیم تا سال 1404 میزان تولیدات خود از این محصولات را به 1850 تن در سال برسانیم که ارزش آن بالغ بر 30 میلیون دلار خواهد شد.

بومی‌سازی کاتالیست PERED برای تولید فولاد

کریمی وثیق، بهینه‌سازی فرایند تولید فولاد به روش PERSIAN REDUCTION را از دیگر دستاوردهای علمی این تیم تحقیقاتی نام برد و گفت: در این روش موفق به کسب دانش فنی تولید کاتالیست "پرد" (PERED) به منظور تولید آهن اسفنجی برای صنایع فولادسازی شدیم.

وی طراحی و ساخت نسل جدید کاتالیست‌های احیای مستقیم آهن با بهینه‌سازی اشکال و فیزیک جدید را از دیگر دستاوردهای این شرکت عنوان و ابراز امیدواری کرد که این کاتالیست تا پایان امسال به تولید انبوه برسد.

این محقق تولید و تحویل کاتالیست‌های "شیفت دما بالا" و "کاتالیست "متانیشن" به میزان 140 هزار لیتر برای پتروشیمی رازی و پالایشگاه‌های اصفهان و تبریز را از دیگر محصولات تولید شده نام برد.

برنامه‌های آتی

کریمی با اشاره به برنامه‌های آتی این واحد فناور افزود: آمادگی عرضه کاتالیست "سنتز متانول" به بازار برای تکمیل سبد کاتالیست‌های مورد نیاز در واحدهای پتروشیمی تولیدکننده متانول از برنامه‌های آتی ما به شمار می‌رود.

وی با اشاره به مشکلات آلایندگی خودروها، گفت: با توجه به مشکلات صنایع خودروسازی برای تامین کاتالیست خودرو و نیز با توجه به نیاز تعویض کاتالیست خودرو از سوی مصرف‌کنندگان پس از حداکثر 100 هزار کیلومتر اقدام به طراحی و ساخت کاتالیست‌های خودرو کرده‌ایم.

این محقق، کاهش هزینه‌های خرید کاتالیست خودرو را از اهداف این محققان برای تولید این کاتالیست دانست و یادآور شد: این کاتالیست با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در مقیاس صنعتی تولید خواهد شد.

وی تولید کاتالیست‌های "پلاتین‌دار" را از دیگر برنامه‌های آتی این شرکت دانست و گفت: این کاتالیست‌ها برای افزایش عدد اکتان بنزین در فرآیندهای بنزین ساز و ریفرمینگ هیدروکربنی کاربرد دارد.

برچسب ها

کاتالیست خودرو
مطالب مرتبط بیشتر
مگاموتور سایپا فلزات گرانبها در کاتالیست را بازیافت می‌کند برچسب احتکار بر خودروهای ناقص ۴دلیل کمبود کاتالیست در کشور احتمال انباشت مجدد خودروهای ناقص در کارخانه ها میزان تولید کاتالیست در کشور بسیار کم است ۹۲ درصد کمبود قطعه خودروها مربوط به کاتالیست است تولید کاتالیست با تکنولوژی روز دنیا در ایران بهره برداری از آزمایشگاه تخصصی کاتالیست خیز شهرداری برای تعویض کاتالیست تاکسی‌ها مراسم رونمایی از طرح تعویض کاتالیست فرسوده ویژه تاکسی واکنش شهرداری تهران به درخواست حذف فیلتر دوده یارانه ۴۰۰ هزار تومان شهرداری برای تعویض کاتالیست‌های فرسوده تاکسی‌ها دستیابی به دانش فنی ساخت نانوکاتالیست‌های خودرو برای مقابله با پدیده وارونگی در فصول سرد تعویض کنیستر و کاتالیست گامی بسیار مهم در کاهش آلودگی خودروها تولید کاتالیست‌هایی که انحصار شرکت‌های خارجی را شکست مذاکره با دو خودروساز بزرگ برای تامین کاتالیست کاتالیست‌های نانویی ایرانی هوای شهر را دارند محلول فلزات گران بهای کاتالیست در مگاموتور داخلی سازی شد بکارگیری کاتالیست های استاندارد و مرغوب در خودروهای تولیدی گروه سایپا کاتالیست‌ها در معاینه فنی آرم گذاری می شوند برخورد قضایی با مراکز عرضه کاتالیست‌های تقلبی و اجاره‌ای داستان غم‌انگیز "کاتالیست‌های تقلبی" ورود کاتالیست‌های قلابی به بازار قرارداد تولید محلول کاتالیست‌های خودرویی برنامه‌تامین کاتالیست مورد نیاز تصفیه گازهای خروجی موتور خودرو پژو ۳۰۱ سال آینده وارد بازار خواهد شد کاتالیست های غیراستاندارد متهم ردیف اول آلودگی تاکسی های پایتخت ۵۰درصد ناوگان تاکسیرانی هیبریدی و استاندارد است ۴ سال معافیت معاینه فنی برای خودرویی که خودروساز ۲ سال گارانتی نمی کند تعویض کاتالیست تاکسی‌ها؛ ضرورتی اجتناب‌ ناپذیر تعویض کاتالیست وظیفه رانندگان تاکسی نیست ۴۰ هزار خودروی تاکسی نیازمند تعویض کاتالیست هستند بنزین عرضه‌شده در سطح کشور برای کاتالیست ها مشکل‌زا نیست تعویض کاتالیست خودرو چقدر خرج دارد؟ حداکثر هزینه تعویض کاتالیست ۵۰۰ هزار تومان است لزوم نصب کاتالیست در ناوگان عمومی درون‌شهری البرز تجاری‌سازی طرح کلان کاتالیست‌های هم‌رسوبی آغاز شد تعویض کاتالیست ۴ هزار تاکسی در سال‌جاری
برگشت به بالا