خیابان یکطرفه باتری

عصر خودرو- یکی از بخش‌های اصلی مولد‌های برق در خودرو که در نمونه‌های قدیمی به دینام و در انواع جدیدتر به نام آلترناتور شناخته می‌شود، آفتامات است.

شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱:۰۰

خیابان یکطرفه باتری

 به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این قطعه در واقع یک رله و تنظیم‌کننده شدت ولتاژ خروجی از مولد‌های برق خودرو است. مولد‌های برق خودرو چه در نوع دینام آن و چه در نوع آلترناتور، می‌توانند در دور‌های بالای موتور، ولتاژ بیش از حدی تولید کند که منجر به خرابی زودرس باتری شود. از طرفی دینام‌ها نمی‌توانند در دور موتور‌های پایین، باتری را به میزان کافی شارژ کنند. پس نیاز به رله‌ای برای تنظیم، قطع و وصل جریان است تا به این ترتیب، هم وقتی ولتاژ تولیدی کم است، مستقیما به باتری فرستاده شود و هم در زمانی که ولتاژ تولیدی بیش از 14 ولت است، تا این میزان کم شده و یک جریان یکنواخت به سمت باتری فرستاده شود. همچنین در زمانی که خودرو خاموش است و یا ولتاژ تولیدی کمتر از 13.8 تا 14 ولت است، آفتامات اجازه نمی‌دهد تا جریان الکتریسیته از باتری به سمت مولد برق بیاید.
خرابی آفتامات باعث می‌شود تا یا باتری شارژ نشود و یا در صورت بالا بودن ولتاژ تولیدی منجر به خرابی بسیار سریع باتری شود. بهترین راه برای تشخیص سلامت کاری آفتامات که در صورت خرابی باعث روشن‌شدن چراغ دینام خواهد شد، استفاده از دستگاه ولت‌متر برای سنجش ولتاژ تولیدی دینام و یا آلترناتور است. آفتامات‌ها یا درون مولد برق هستند و یا در بیرون آن و در مواردی که آفتامات دچار خرابی می‌شود، می‌توان از مدل‌های همگانی آنها که در بیرون مولد برق و‌ روی بدنه قرار می‌گیرند، استفاده کرد.

برچسب ها

آلترناتورآفتاماتدینام
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا