همزمان با روز جهانی بدون خودرو تاکید شد

شهرها را برای پیاده‌روی "بازطراحی" کنید!

عصر خودرو- همزمان با روز بیست و دوم ماه سپتامبر مردم شهرهای کوچک و بزرگ در مناطق مختلف جهان در کمپین "روز جهانی بدون خودرو" شرکت می‌کنند.

Wednesday 21 September 2016 - 14:38:00

شهرها را برای پیاده‌روی "بازطراحی" کنید!

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، "هافینگتن‌پست" در وبلاگی به مناسبت این روز نوشت: این کمپین که اولین بار در سال 2000 مطرح شد در ترغیب افراد به استفاده از دیگر وسایل حمل‌ونقل و شیوه‌های جابه‌جایی به جای خودرو مفید بوده است. برای مثال تعداد آمریکایی‌های متولد شده از سال 1980 که پیاده‌روی را بر رانندگی کردن ترجیح می‌دهند، ‌ 12 درصد افزایش یافته و این رقم در مقایسه با نسل‌های دیگر به مراتب بیشتر است.

شهرهای جهان به ویژه شهرهای بزرگ با معضلاتی همچون آلودگی، تغییرات آب‌وهوایی، ترافیک خودروها، انزوای اجتماعی و بیماری‌های جسمی شهروندان روبرو هستند و بنابراین دولت‌ها و طراحان شهری در سراسر جهان به دنبال ایده‌هایی هستند تا شهرها را به مناطقی مناسب‌تر برای پیاده‌روی، زندگی و کار کردن تبدیل کنند.

بررسی اجمالی روی شهرهای جهان حاکی از وجود تغییراتی سریع در فرآیند زندگی شهری است؛ ساخت جهانی که راه رفتن و پیاده‌روی کردن در آن راحت‌تر انجام شود.

سال گذشته مادرید (اسپانیا)، چنگدو (چین)، پاریس (فرانسه) و هلسینکی (فنلاند) از جمله شهرهایی بودند که در ماه سپتامبر یک روز بدون خودرو داشته‌اند. سال گذشته در جاکارتا (اندونزی) و بوگوتا (کلمبیا) دو مراسم هفتگی برگزار شد که طی آن خیابان‌ها به مکان‌هایی تبدیل شد که شهروندان می‌توانستند به راحتی در فعالیت‌های تفریحی شرکت و پیاده‌روی کنند.

به گفته کارشناسانِ شهری، هدف آن است که مردم از شرایط بهتری برای پیاده‌روی برخوردار باشند و در نتیجه از آلودگی و ازدحام و ترافیک دور باشند و کمتر دچار انزوای اجتماعی و بیماری شوند.

برای تحقق این هدف باید شهرها برای پیاده‌روی "بازطراحی" شوند و برگزاری مراسمی همچون روزهای بدون خودرو تاثیرگذار خواهد بود. همچنین اهمیت دارد افراد تشویق شوند تا روزهای بدون خودرو را تجربه کرده و متوجه شوند رفت‌وآمد با پای پیاده تا چه اندازه لذت‌بخش‌تر است.

 

برچسب ها

روز جهانی بدون خودرو
Back to top